Balkan Classic Rally & Critérium Jean-Louis Dumont
Nog twee zeges voor BMA!
De weken volgen elkaar aan een hels ritme op bij BMA, het team van Bernard Munster. De voorbije dagen was het team actief op regionaal en internationaal niveau. Met als gemeenschappelijke factor opnieuw overwinningen in het algemeen klassement…
De Balkan Classic Rally, verreden van 18 tot 22 september, had opnieuw alle ingrediënten van een echte uithoudingswedstrijd voor historische rallywagens. Met meer dan 2000 kilometer over paden en pistes in Bulgarije, was foutloos navigeren cruciaal. BMA kwam met maar liefst vijf wagens aan de start: vier Porsches 911 en een Ford Escort MK1. Ondanks de aanwezigheid van de snelle Datsun 240 Z’s van Geoff Bell en Andrew Siddall, was BMA erg ambitieus… “Het is echt een prachtige wedstrijd met organisatoren die er alles aan doen om het vertrouwen van de deelnemers te winnen. Die werden twee jaar geleden een beetje afgeschrikt door de zwaarte van het parcours,” vertelt Bernard Munster. “Er werden serieuze inspanningen gedaan om het parcours toegankelijker te maken voor de historics. Op bepaalde stroken moest je toch voorzichtig zijn. De wedstrijd deed op bepaalde momenten denken aan de Dakar, maar alle rijders waren lovend. Het was heel duidelijk. Bij de finish hadden alle deelnemers al goesting om in 2019 terug te keren…”
De Fransman Bertrand Pierrat, al zeven jaar afwezig op het rallytoneel, maakte zijn comeback met een BMA Porsche 911 met Andrée Hansen als copilote. Hij had niet veel ervaring in wedstrijden op onverhard. Hij bouwde stelselmatig het tempo op. Op de snelste proeven waren de Datsun’s in het voordeel, maar op bochtige proeven gaf de Porsche 911 van BMA de toon aan. Pierrat profiteerde perfect van de kleine problemen die de Japanners van Bell en Siddall hadden. Hij vierde zijn terugkeer in de rallysport met een verbluffende algemene overwinning!
“Zijn prestatie was opmerkelijk,” vervolgt een tevreden Bernard Munster. “Het heeft perfect het concept van dit soort wedstrijden begrepen. Hij reed aan een vlot tempo zonder voortdurend tot het uiterste te gaan. Toch stond Bertrand zeker niet stil, want hij werd op een erg snelle proef aan… 197 km/h gemeten, de topsnelheid van de wagen die ik ooit ook eens gehaald heb! Indrukwekkend met een auto van die leeftijd…”
De Porsches 911 van Philippe Moortgat en André Leyh enerzijds en Patrick de Frahan en Eric Gressens anderzijds, behaalden een mooie 4de en 5de plaats, nadat ze problemen hadden met de schokdempers. Ze konden logischerwijze niet weerstaan aan de terugkeer van de 240 Z’s. Dankzij de ervaring van de twee copiloten in deze wedstrijd, behaalden Moortgat, een circuitrijder die pas zijn tweede rally reed, en de Frahan verdienstelijke ereplaatsen.
Opmerkelijk was ook de prestatie van Patrick Van Heurck met een Ford Escort MK1 uit Kenia. Zeker omdat hij genavigeerd werd door zijn zoon Jack Van Heurck, die nog niet veel ervaring heeft. Door twee normtijden als gevolg van ontstekingsproblemen greep het familiale duo naast een top 5, maar de prestatie bleef zeker niet onopgemerkt.
Dat kunnen we ook zeggen van Guillaume Lausberg, de zoon van André, die ook schitterde in het rechterkuipje van de Porsche 911 #7. Het Luikse duo kon in het algemeen klassement niet schitteren door een afgebroken wiel door een kapotte schokdemper en een geplooide achtertrein, maar de familie Lausberg reed wel twee scratches en werd daarvoor beloond met een 10de plaats!
Dat betekent dat de bolides van BMA de helft van de plaatsen in de Top 10 voor hun rekening namen. What else?
Als het Kris niet is, dan doet Steve het…
Afgelopen zondag was het decor compleet verschillend. De baantjes in Haspengouw waren kletsnat in het kader van het Criterium Jean-Louis Dumont, met start in Waremme. In deze manche van het Kampioenschap van de Federatie Wallonië-Brussel, maakte Peter Kaspers zijn grote terugkeer als navigator van Kris Princen, die logischerwijze als topfavoriet van start ging met een Skoda Fabia R5 van BMA. Dat was helaas buiten een klein foutje van Princen gerekend in een erg verraderlijke remzone. De Fabia schoof via een greppeltje in het veld, waarbij de radiator van de Tsjechische bolide beschadigd werd. Kris Princen moest opgeven…
Het is geweten dat BMA vaak meerdere Fabia’s R5 inzet. Exit Princen-Kaspers. Daarvan profiteerden Steve Matterne en Rik Vanlessen, die foutloos de wedstrijd wonnen met twee volle minuten voorsprong op de Subaru Impreza van Matthias Boon. De bemanning werkte een perfecte wedstrijd af.
Vincent Prégardien en Grégory Durand reden enkele knappe tijden met hun vertrouwde Ford Escort MK2… alvorens een tiental minuten te verliezen door een sortie. Ze sloten de wedstrijd toch nog af met een scratch in Prov’Historic Classic.
East Belgian Rally en Rallye Erzgebirge op het programma!
Blik op Sankt-Vith… en Stollberg (Duitsland) volgend weekend. Zaterdag wordt de voorlaatste manche van het Jobfixers Belgian Rally Championship, de East Belgian Rally, verreden. Kris Princen kan de nationale titel veroveren als hij de wedstrijd wint, voor Vincent Verschueren. Steve Matterne, goed op dreef in Waremme, zal eveneens van de partij zijn met de andere Skoda Fabia R5 van BMA, terwijl Patrick Snijers, kersvers kampioen in R-GT, de strijd met verschillende andere Porsches 997 GT3 aan zal gaan.
Zoals eerder al aangekondigd, zal Grégoire Munster niet aan de start komen in Sankt-Vith om zijn kansen te verdedigen in het Junior BRC. De zoon van Bernard staat aan de start van de Rallye Erzgebirge in Duitsland, de voorlaatste wedstrijd van de ADAC Opel Rallye Cup. Daarin verdedigt Grégoire een voorlopige 2de plaats. Het doel van het jonge talent: weer een podium… en misschien zelfs meer!
Actie…