Ongelukkige crash van Lietaer
Een ongelukkige crash op het drukste publiekspunt van de ConXion Omloop van Vlaanderen verknalde het geplande titelfeest voor Paul Lietaer, die op weg leek naar een Top 10 algemeen en vooral de Belgische titel in Historic. Na de opgave van de snor met zijn befaamde Opel Manta 400, kon Danny Kerckhof met een mooie voorsprong deze ConXion Omloop van Vlaanderen op zijn naam schrijven.
Vooraf werden de snelle BMW M3’s nog aangekondigd als concurrenten voor Paul Lietaer, maar twee van die Beierse machines lieten het al heel vroeg afweten. Na de eerste lus hield Guino Kenis het voor bekeken. “Alles werd gereviseerd en we hebben al een gans jaar geïnvesteerd in de M3, maar ik vrees dat het weer niet voor vandaag zal zijn. De oliedruk valt weg, dus moet ik stoppen,” aldus Guino Kenis. Voor Tom Van Rompuy was het ook al afgelopen, maar dan door benzinepech. Van Rompuy zou zaterdag wel opnieuw van start gaan en nog 9 kostbare punten sprokkelen, waardoor hij zijn achterstand verkleint in het kampioenschap op leider Paul Lietaer.
De snor domineerde, zoals verwacht, de strijd in Historic. Op zijn 61ste is Lietaer even gedreven als 40 jaar geleden, want er werd niet enkel naar de tijden van de collega’s gekeken, maar zeker ook naar die van Mats Van den Brand in de M Cup en van bepaalde R5’s. Lietaer en zijn navigator Bruno Vienne rukten op naar de 12de plaats, tot het mis ging bij de tweede doortocht op de fameuze Zoning. Frédéricq Delplace reed de bigbag zand in de chicane aan flarden, waardoor de baan bezaaid lag met zand en koelvloeistof. Enkele seconden later passeerde Lietaer met zijn Manta 400. De wagen ging veel te dwars op het zand en knalde tegen een enorme betonblok. De achterbrug werd compleet vernield… en de titelviering moest noodgedwongen uitgesteld worden.
Danny Kerckhof reed daarna naar een makkelijke overwinning met de Euroshop BMW M3: “Het is ongelofelijk jammer voor Paul, die meesterlijk reed. Dit was gewoon brute pech. Het had iedereen kunnen overkomen. Zelf hebben we een mooie wedstrijd gehad. Het begon nochtans moeizaam vrijdagavond op het showgedeelte bij Lust in Beveren. Ik probeerde de M3 te zetten op de handrem, maar met koude banden hadden we gewoon enorm veel onderstuur. Een mislukte start, maar het ging wel goed daarna.”
Jens Maes was heel tevreden met zijn tweede plaats. “We waren vrijdagavond heel snel gestart, vooral om zaterdag een goede startpositie te hebben. In feite reden we vrijdag boven onze limiet, want dat tempo kon ik geen volledige rally aanhouden. Die mooie start leverde uiteindelijk wel een mooie tweede plaats op,” lachte Jens.
Vooraan vielen immers nog wat andere kleppers weg, zoals Nick Toore, die zijn Sierra aan de kant moest zetten met een oververhitte motor, en Patrick Mylleville, die motorproblemen had. Ook Geert Vandoorne had motorproblemen en Christophe De Leeuw voelde opnieuw de achterbrug van zijn Ascona begeven.
De derde plaats in Historic ging zo naar Lode De Keyser met zijn Porsche, voor merkgenoot Geert Lacour en Ford-rijder Marijn Hoens. Mathieu Lietaer haalde overigens wel de finish op de 41ste plaats met zijn Ford Escort.