Volvo 164 – het prestigieuze model uit de jaren 60 wordt 50
Terwijl andere delen van de wereld in 1968 in rep en roer stonden, was een revolutie wel het laatste waar de mensen bij Volvo in het Zweedse Göteborg aan dachten. Zij waren namelijk druk bezig met de lancering van het nieuwe prestigemodel, de 164. Het idee om een exclusiever model te ontwerpen dat net iets groter was, bestond eigenlijk al lang. Er waren eind jaren 50 plannen om een grote, luxueuze Volvo met V8-motor en een krachtige, verticale grille uit te brengen. Dat project belandde in 1960 echter in de vuilnisbak, toen uit een peiling bleek dat compacte wagens de toekomst waren, vooral in de VS. Maar bij de lancering van de 140-reeks in 1966 ontstond het idee om een zescilinderlijnmotor te combineren met de 140. Daardoor zou Volvo de auto kunnen bouwen die mensen volgens hen absoluut nodig hadden: een compacte wagen die ook prestige uitstraalt. Chief Designer Jan Wilsgaard behield het chassis van de 140-reeks en gebruikte de voorkant van het 358-project uit de jaren 50. Het Iron Mark-logo kreeg opnieuw een prominente plaats op de diagonaal, zoals bij de eerste Volvo in 1927 – en zoals we bij de huidige modellen ook zien.
Het chassis van de 140 werd vooraan ook 10 cm langer. Die ruimte was nodig om plaats te bieden voor de nieuwe zescilinderlijnmotor van 3 liter. Die werd B30 gedoopt en kon dankzij de dubbele Zenith-Stromberg-carburators 145 pk leveren. In het persbericht uit augustus 1968 werd trots aangekondigd dat de Duitse ZF-versnellingsbak ‘op afstand bediend’ kon worden, wat betekende dat de relatief korte versnellingspook op de transmissietunnel naast de voorstoelen zat.
Het interieur was veel luxueuzer dan bij de 140-reeks: de wagen had dikke wollen zetelbekleding en stoffen vloermatten en de achterbank was ontworpen voor twee personen, met een neerklapbare armsteun in het midden.
Na het eerste productiejaar werd de 164 standaard uitgerust met leren bekleding, geïntegreerde halogeenhulplampen en hoofdsteunen. In de VS werd de wagen natuurlijk aangeboden met elektrische ramen, een elektrisch zonnedak, airconditioning en verduisterde ruiten.
Het Amerikaanse tijdschrift Car and Driver testte de Volvo 164 en wijdde in het nummer van juli 1969 een artikel aan het soort mensen dat zich de nieuwe Volvo zou aanschaffen.
“Volvo willen kopers uit de toonzalen van Buick, Oldsmobile en Mercedes lokken, en het lukt hen nog ook. De nieuwe klanten van Volvo zijn professionals zoals dokters, advocaten, tandartsen: mensen die zich iets speciaals kunnen veroorloven.”
Een Amerikaanse advertentie voor de 164 ging verder op hetzelfde elan: “De luxewagen die toont dat je meer hebt dan geld.”
De Volvo 164 werd voortdurend bijgeschaafd. Zo werd hij bijvoorbeeld vanaf modeljaar 1972 uitgerust met elektronische brandstofinjectie.
Het laatste model rolde in 1975 van de band en alle wagens van dat jaar werden naar de VS verscheept. Tegen die tijd was zijn opvolger, de 264, al volop in productie.
5 minder bekende weetjes over de Volvo 164:
|