Bewogen debuut van Grégoire Munster met de Skoda Fabia R5 van BMA!
Grégoire Munster, die de dubbele Belgische en Luxemburgse nationaliteit heeft, stond aan de start van Rallye Lëtzebuerg 2018 afgelopen zaterdag. Johan Jalet las opnieuw de nota’s, maar deze keer reed de zoon van Bernard Munster met een… Skoda Fabia R5 uit de ateliers van het familiebedrijf BMA. Een debuut! “Sommige partners gaven me deze kans om voor de eerste keer met een R5 te rijden en zo een kans laat je natuurlijk niet liggen,” lacht Grégoire Munster. “We hebben het wel serieus genomen. We hebben donderdag een testsessie georganiseerd op de piste van EMA in Francorchamps, alvorens vrijdag de erg mooie en 4 km lange shakedown van de Rally van Luxemburg te rijden. Zo kon ik verschillende afstellingen – heel verschillende – proberen en een afstelling zoeken die me vertrouwen gaf op de schitterende proeven van de Luxemburgse rally. Ik heb echt genoten van het parcours. Sommige proeven, heel bochtig door de bossen, waren even technisch als de proeven van de Tour de Corse, terwijl andere proeven me deden denken aan de Rally van Duitsland.”
Wat het rijden betreft, voelde de Fabia R5 niet vreemd aan voor Grégoire… “Deze wagen is verbluffend efficiënt en hij gaf me snel vertrouwen,” vervolgt het jonge talent. “In bepaalde opzichten is het zelfs makkelijk. Maar, om de laatste tienden te gaan zoeken en het verschil te maken, dat is een ander paar mouwen. We hadden ons voorgenomen om ons niet te richten op de chrono’s, maar om er alles aan te doen om de finish te halen. We zaten constant tussen de 5de en de 7de plaats algemeen en werden 3de beste R5 op een totaal van 10 wagens van dat type. We finishten achter Steve Fernandez, die de Skoda en het parcours heel goed kent, en Olivier Collard, een van de Belgische referenties op dit soort parcours…”
Op de allerlaatste proef, verreden in de regen terwijl alle rijders op slicks stonden, kreeg Grégoire Munster nog een normtijd. Daardoor strandde hij 1’20” achter Collard, de rijder uit Marche met de andere Fabia R5 van BMA, terwijl het verschil voor die proef amper 40 seconden bedroeg. “Olivier Collard kon die laatste proef volledig rijden, terwijl wij de tijd van Griebel kregen, die van de baan ging, als normtijd,” verduidelijkt Grégoire. “We zaten de ganse rally op ongeveer 0″3 per km van de tijden van Collard. Daar ben ik heel tevreden mee. Opdracht zeker volbracht.”
Wat brengt het vervolg? “Gelet op het belang van mijn programma met de Opel Adam R2 in de Cup, is het niet voorzien dat ik dit jaar nog met de Fabia R5 zal rijden,” aldus de zoon van Bernard Munster. “Luxemburg was gewoon een unieke kans en ik heb ervan genoten. We doen gewoon verder met de Adam. Volgend weekend sta ik trouwen aan de start van de Rallye Terre de Langres in Frankrijk met de Adam R2. Dat zal mijn eerste rally 100% op gravel worden. Nog een uitdaging! Daarna richten we ons op Duitsland voor het vervolg van de ADAC Opel Rallye Cup, waarvan de vierde manche de Rallye Wartburg in Eisenach wordt.”
Het is een drukke zomer voor Grégoire Munster, die zijn leerproces als rallyrijder methodisch verderzet…