- Vandaag is zowel de verjaardag van de iconische Fiat als de 60e verjaardag van de befaamde 500 Jolly Spiaggina, de eerste speciale reeks van de legendarische kleine auto en symbool van het “Dolce Vita”.
- Met een beperkte editie van 1.958 stuks is de nieuwe “Spiaggina ’58” een cultobject dat het geheim van het succes van de Fiat 500 bevestigt: zijn kracht om te blijven groeien, dankzij de 30 speciale reeksen die elkaar de afgelopen 11 jaar hebben opgevolgd.
- Voor deze gelegenheid hebben het creatieve team van Garage Italia en het designbureau Pininfarina ook hun eigen tribuut ontworpen op basis van de 500C: de onweerstaanbare “Spiaggina by Garage Italia”-showcar, met unieke, verfijnde kenmerken die de geest van die tijd opnieuw interpreteren voor de wereld van vandaag.
- Originele video van dit nieuw model met de muziek « Volare »…
- De Fiat 500 Spiaggina ’58 zal in het hele net van concessiehouders verkrijgbaar zijn vanaf juli 2018.
De zomer van 1958. Een lichte bries waait rond de kust van Capri en streelt de rompen van de luxueuze jachten die in de haven liggen aangemeerd. Op de kade wacht de exclusieve 500 Jolly, beter bekend als de “Spiaggina”, zijn illustere gasten op voor een rondrit in het bruisende nachtleven van het “Dolce Vita”.
De zomer van 2018. Precies op de verjaardag van de Fiat 500 maakt de iconische “Spiaggina” zijn elegante herintrede in de befaamdste resorts van Europa. Het 500-model wordt door Fiat nieuw leven ingeblazen met de nieuwe speciale reeks “Spiaggina ’58”, die in een beperkte editie van 1.958 stuks wordt geproduceerd, een eerbetoon aan het geboortejaar van de eerste “Spiaggina”, met bijzonder stijlvolle designkenmerken en een rijkelijke standaarduitrusting.
Dit is het eerste van het dubbele eerbetoon waarmee Fiat zowel de verjaardag van de legendarische kleine auto als de 60e verjaardag van zijn eerste speciale reeks viert, de onvergetelijke 500 spiaggina uit 1958, die al snel het wereldwijde symbool van het “Dolce Vita” werd. Voor deze twee belangrijke datums brengt Fiat ook hulde aan het geheim van de eeuwige jeugd van de 500: zijn vermogen om zichzelf voortdurend te vernieuwen, ook met speciale reeksen, zonder ooit zijn eigenheid te verliezen. En het merk Fiat heeft nog een tweede “geschenk” voor deze speciale dubbele verjaardag in petto: een prachtige video op de tonen van het lied “Volare”, de blijvend populaire Italiaanse klassieker die eveneens in 1958 werd uitgebracht. Met in de hoofdrol natuurlijk de nieuwe 500 “Spiaggina ’58”.
Luca Napolitano, hoofd van EMEA Fiat & Abarth, licht het project als volgt toe: “De nieuwe “Spiaggina ’58” is ons verjaardagsgeschenk voor de verjaardag van de 500 en de 60e verjaardag van de “spiaggina”, een echte “tijdmachine” met vele verwijzingen naar de tijd van het Dolce Vita, zoals de vintage logo’s en velgen, de witte gordelrail, de keuze van enkel een cabrioversie en het tweekleurige interieur. En niet te vergeten een speciale kleur exclusief voor deze reeks: Volare Blue. Een naam en een kleur die ons meteen terugbrengt naar 1958, naar het Festival van San Remo van dat jaar, toen de jonge Domenico Modugno samen met Johnny Dorelli voor het eerst “Nel blu dipinto di blu” voor een groot publiek bracht, het beroemde lied dat iedereen kent als “Volare”, de soundtrack voor de jaren van het Dolce Vita.”
Bovendien hebben twee andere Italiaanse topdesigners – het creatiecentrum Garage Italia en het designbureau Pininfarina – ter gelegenheid van de dubbele verjaardag de onweerstaanbare “Spiaggina by Garage Italia” showcar ontworpen, op basis van een Fiat 500C, met unieke, verfijnde kenmerken die de geest van die onvergetelijke jaren opnieuw interpreteren voor de wereld van vandaag.
Lapo Elkann, Voorzitter en Creatief Directeur van Garage Italia: “Liefde op het eerste gezicht, van het soort dat diep doordringt in hart en ziel. Dat is wat ik voel wanneer ik naar een 500 kijk of ermee rijd. Ik werd verliefd op de auto toen ik nog een jongen was, en toen ik groter werd, was ik vastbesloten hem nieuw leven in te blazen. Ik ben zo blij met de heropleving van het model en hoop dat hij de dromen en de magische jaren van de naoorlogse economische boom en het Dolce Vita opnieuw laat beleven. Sinds 2007 heb ik jaar na jaar altijd 500’s voor mezelf gepersonaliseerd, en toen Garage Italia werd opgericht, konden we een heleboel unieke versies ontwerpen, die allemaal een bevestiging waren van de veelzijdigheid en de immense hedendaagse aantrekkingskracht van dit model, nog altijd een van de meest geliefde ter wereld. 11 jaren zijn nu verstreken sinds het model op 4 juli 2007 uit zijn as herrees en nu heb ik besloten om met Garage Italia als eerbetoon een schitterend Italiaans icoon te vernieuwen door samen met mijn Designcentrum de Spiaggina by Garage Italia te creëren, door mijn team ontworpen met de onschatbare technische en constructieve inbreng van Pininfarina en met de steun van het merk Fiat. Ik ben fier op wat we hebben bereikt. En ik ben er ook fier op dat dit allemaal in Italië werd verwezenlijkt, met Italiaanse bedrijven die ons geliefde vaderland over de hele wereld promoten. Ik ben ervan overtuigd dat deze auto mensen zal inspireren om zich een nieuw Dolce Vita in te beelden, ervan te dromen en ernaar te verlangen.”
“Creativiteit en uitvoerbaarheid, technologie en vakmanschap: de typische kenmerken van Pininfarina in dienst van een nieuw icoon van Italiaans design en knowhow”, verklaart Silvio Pietro Angori, CEO van Pininfarina. “Het Spiaggina-project was voor Pininfarina andermaal een gelegenheid om een demonstratie te geven van zijn ontwerpkwaliteiten en zijn natuurlijke roeping om unieke, exclusieve modellen te creëren. Dankzij zijn passie en oog voor detail kon Pinin Farina, de stichter van het bedrijf, in de jaren ’50 voor Giovanni Agnelli de Eden Roc bouwen. Nu heeft Pininfarina zich bij de ontwikkeling en de bouw van de Spiaggina door diezelfde kwaliteiten laten leiden, vertrekkend van de configuratie door Garage Italia op basis van de Fiat 500C. Het Spiaggina-project heeft bedrijven en mensen samengebracht, die van de auto als esthetisch object en industrieel project hun missie hebben gemaakt.”
De nieuwe speciale reeks Fiat 500 “Spiaggina ’58”
Het eerste eerbetoon van Fiat bij de dubbele verjaardag is de nieuwe speciale reeks Fiat 500 “Spiaggina ’58”, geproduceerd in een beperkte editie van 1.958 stuks en enkel verkrijgbaar als cabrio, om ten volle te genieten van het zomerse weer en de aantrekkingskracht van een historische tijd die onuitwisbaar in onze geheugens is gegrift. En zoals het een ster van het “Dolce Vita” betaamt, is de nieuwe speciale reeks getooid in een schitterend “kleed” in Volare Blue, met een beige softtop, nog verfraaid met de witte taillerail en de 16″ lichtmetalen velgen in vintage design. Dit exclusieve kleurenschema krijgt nog meer flair met andere opmerkelijke kenmerken, zoals de zijdelingse beschermstrips met 500-logo, de verchroomde behuizingen van de buitenspiegels, de vintage logo’s en het verchroomde “Spiaggina ’58”-opschrift in sierlijk cursief schrift op de ahcterkant, om de laatste creatie van Fiat te “signeren”.
Het interieur heeft dezelfde klasse en elegantie, met originele en authentieke designtoetsen. Te beginnen bij het dashboard, in hetzelfde Volare Blue als het koetswerk, met een verfijnde tweekleurige look voor de zetels en met grijze strepen onderaan en een ivoorkleurig bovendeel. Het sjieke interieur wordt vervolledigd met specifieke vloermatten en een stuurwiel met vintage logo. De nieuwe speciale reeks “Spiaggina ’58” is uitgerust met de allerbeste verbindingstechnologieën, met als standaarduitrusting onder meer Uconnect 7″ HD LIVE radio met aanraakscherm, Apple CarPlay-ready en compatibel met Android AutoTM, een navigatiesysteem met TomTom-wegenkaarten en DAB digitale radio. Ook standaard zijn het 7″ tft-display, dat het grootste in zijn klasse is, automatische airconditioning, parkeersensoren achteraan, in de hoogte verstelbare zetels en opbergtassen tegen de achterkant van de rugleuningen. Tot slot is de 500 “Spiaggina ’58” verkrijgbaar met de 1.2 benzinemotor van 69 pk, conform de recentste Euro6D-emissienorm.
Het Fiat 500-gamma wordt nog rijker en exclusiever
De speciale reeks 500 “Spiaggina ’58” is een nieuw lid van het Fiat 500-gamma, dat een indrukwekkend aantal speciale edities omvat, die de afgelopen 11 jaar achtereenvolgens werden uitgebracht. En dat is toepasselijk, aangezien de Fiat 500 altijd een trendsetter is geweest, die, ook al bleef hij zijn eigenheid behouden, in de loop der tijden steeds een nieuwe interpretatie kreeg, waarbij zijn naam aan iconische merken werd verbonden uit de wereld van mode, luxejachten, kunst en sport, met echt unieke versies die voor een stadswagen ongebruikelijke terreinen hebben verkend. Enkele belangrijke voorbeelden zijn de stijlvolle edities Diesel, Gucci and GQ en de recente Collezione in de modewereld, de verbluffende Riva en Abarth Rivale die aan luxejachten refereren, de originele Anniversario- en 560-reeksen als hulde aan de grote voorloper van het model, en tot slot de 500 Mirror, met hoogstaande connectiviteit voor de levensstijl van het nieuwe millennium. En nu is het de beurt aan de schitterende 500 “Spiaggina ’58” om de geschiedenis van het icoon van Fiat voort te zetten.
De Fiat 500 werd in 1957 gelanceerd en groeide in de loop der jaren uit tot het symbool van algemene motorisering in Italië, en hij werd in 2007 opnieuw tot leven gewekt met de introductie van het nieuwe model, dat al snel de wereld veroverde. Zijn succes blijkt uit een verkoop van 2 miljoen stuks in meer dan 100 landen wereldwijd, waarbij de exportmarkt meer dan 80% van het verkoopvolume voor haar rekening neemt. Het succes waarmee de 500 sinds 2013 in zijn segment de Europese nummer 1 is. Deze status werd bevestigd tijdens de eerste vijf maanden van 2018, met het marktleiderschap op 10 markten (het VK, Spanje, België, Zwitserland, Portugal, Oostenrijk, Slovenië, Hongarije, Bulgarije en Kroatië) en een top 3-plaats in 6 andere landen (Italië, Duitsland, Frankrijk, Zweden, Slowakije en Roemenië). En het ziet er niet naar uit dat de groei van het model zal afnemen, aangezien de 500 ook tijdens de eerste vijf maanden van 2018 en zijn 11e jaar andermaal zijn eigen records heeft gebroken, met een verkoop van meer dan 93.000 stuks in Europa, waarmee dit zijn beste vijf maanden ooit zijn.
Opvolger van een symbool van het “Dolce Vita”
Nauwelijks een jaar na zijn marktintroductie op 4 juli 1957 werd de Fiat 500 een echt cultobject bij de komst van zijn eerste speciale reeks: de 500 Jolly, beter bekend als “Spiaggina” of “beach buggy”. Deze exclusieve auto werd van 1958 tot 1965 door Carrozzeria Ghia gebouwd op basis van de Fiat 500 en later ook van de Giardiniera-versie, en verkocht in Europa, de Verenigde Staten en zelfs Zuid-Afrika. Met een prijs van twee maal die van de normale versie viel de speciale strandversie in de gunst van de meest invloedrijke persoonlijkheden van die tijd – onder wie scheepsmagnaat Aristoteles Onassis en acteur Yul Brynner – die hem als “tender” verkozen voor hun jacht of als een golfwagentje op hun landgoed. Een 500 Jolly kan zelfs worden bewonderd in de persoonlijke autocollectie van president Lyndon B. Johnson.
Eén van zijn typische kenmerken was de afwezigheid van deuren – dunne kettinkjes werden pas rond 1965 ingevoerd – hoewel het meest vernieuwende van zijn design bestond uit de verchroomde rails in de flanken en langs de bovenkant van het koetswerk ter ondersteuning van de zonneluifel.
De luchtgekoelde tweecilindermotor van 22 pk bezorgde de 500 Jolly een topsnelheid van 105 km/u.
Een prachtig videotribuut met een zomers gevoel
Het tweede eerbetoon van Fiat is een prachtige video die hulde brengt aan drie erg geliefde, wereldbefaamde Italiaanse pareltjes: de symbolische Fiat 500, het onvergetelijke liedje “Volare” en de prachtige Italiaanse zuidkust. De video toont de nieuwe Fiat 500 “Spiaggina ’58” die zich in de zon en de warme zomerbries koestert op de wegen langs de Italiaanse kust, vermaard om zijn kristalheldere water, lange zandstranden en spectaculaire rotsklippen. De auto rijdt sierlijk voorbij op de tonen van het bekendste van alle Italiaanse liedjes: “Nel blu dipinto di blu”, ook bekend als “Volare”, dat door Domenico Modugno voor het eerst werd gezongen op het Festival van San Remo in 1958. Het liedje wordt hier gezongen door een klein meisje, begeleid door een groep jonge muzikanten, wat het samenspel van deze drie symbolen van “Italiaanse schoonheid” nog meer emotionele kracht geeft, over alle tijden, grenzen en culturen heen.
De video werd geproduceerd door het creatieve bureau Leo Burnett.
Spiaggina by Garage Italia
Veel fun en geen zorgen, dat is het gevoel dat al op het eerste gezicht door de Spiaggina by Garage Italia-showcar wordt overgebracht. Dit is te danken aan zijn typische zomerkleuren Volare Blue en Perla White van het tweekleurige koetswerk met afwerking in Garage Blue en bijpassende interieurbekleding. Het dak, dat uitsteekt zoals bij de traditionele Spiaggina van de jaren ’60, werd verwijderd en het achtercompartiment werd omgevormd tot een royale ruimte met een ingebouwde “douche” om al je strandspullen op te bergen. Deze aanpassing werd mogelijk gemaakt door de ingenieurs van Pininfarina, die de mensen van Garage Italia hielpen bij het ontwerp van de structurele versteviging, zoals de achterste rolbeugel, om het chassis stevig genoeg te maken.
Een massa details maken de nieuwste creatie van het creatieve centrum van Lapo Elkann echt enig in zijn soort. De showcar heeft een verlaagde voorruit als van een speedboot en de laadvloer heeft een kurken bekleding met latten en een patroon dat doet denken aan het teakhouten dek van een luxejacht.
De twee voorzetels werden vervangen door een op maat gemaakte bank die het typische design van auto’s uit de jaren 1960 in herinnering brengt, verfraaid met de blauw/witte lederen bekleding Foglizzo, met waterdichte behandeling. En als laatste maar zeker niet minste aspect laat de chroomafwerking van de deurgrepen, buitenspiegels en wielnaafdoppen op de nieuwe Fiat 500 Vintage 1957 lichtmetalen velgen de Spiaggina by Garage Italia schitteren in de zon.
Tussen showcar en productie zal het niet lang wachten zijn. De auto kan worden besteld en aangepast met alle opties van het prototype van Garage Italia, met de mogelijkheid om de voorruit standaard te vervangen door een verlaagd windscherm als van een speedboot, zoals ook op de showcar te zien is. Het productiemodel kan worden uitgerust met elke motor die op dit ogenblik voor de Fiat 500-reeks beschikbaar is. Meer informatie vindt u op de website van Fiat, bij elke erkende Fiat-concessiehouder of rechtstreeks bij Garage Italia.