Wereldpremière ter gelegenheid van het jubileum ‘70 jaar Porsche sportwagen’
Porsche 911 Speedster Concept: open, puristisch en ruim 500 pk
Enkele van de opvallendste kenmerken van de 911 Speedster Concept zijn de verkorte raamlijsten met verlaagde dakkap en overeenkomstig verkleinde zijruitjes. Met zijn bijzonder lage flyline, die onmiddellijk herinneringen oproept aan historische voorbeelden als de Porsche 356 1500 Speedster, krijg het studiemodel een nog gedrongener profiel. Achter de voorstoelen zit een speciale afdekkap van koolstofvezel. Daaronder zit een rolbeveiligingsstructuur met dubbele welving, die sinds de 911 Speedster uit 1988 is uitgegroeid tot een traditie bij deze sportieve koetswerkvorm. Tussen de welvingen zorgen twee zwart afgewerkte lamellen voor een aerodynamische look en daarbij komt nog een doorzichtig windschot van plexiglas met het logo ‘70 Jahre Porsche’.
Net als zijn historische voorbeeld is ook de 911 Speedster Concept uitgerust met een lichte tonneaucover in plaats van met een harde kap. Die beschermt het interieur van een geparkeerde wagen tegen de regen en wordt bevestigd met acht zogenaamde Tenax-knoppen. Ook in het interieur wordt de lichte bouwlijn van de Speedster-filosofie doorgetrokken. Geen navigatie- of radiosysteem, en ook geen airco. De kuipsoelen uit één stuk zijn gemaakt van carbon. Ook het lichtbruine anilineleder in de kleur ‘Cognac 356’ verwijst naar zijn iconische voorgangers.
Het brede koetswerk van de conceptcar is gebaseerd op de 911 Carrera 4 Cabriolet. De zijpanelen, motorkap en achterkant bestaan hier echter uit licht koolstofvezelcomposietmateriaal. De lak in klassieke tinten GT-zilver en wit grijpt terug naar de vroegste racewagens van Porsche, net zoals de vele liefdevol afgewerkte details: de centraal in het midden op de motorkap geplaatste tankdop in jaren 50-stijl, de achteruitkijkspiegels in klassieke ‘Talbot’-vorm en de bijzondere uitvoering van de koplampen. De heldere en matte vlakken op de kappen daarvan vormen een kruis en verwijzen op die manier naar een bijzonderheid uit de vroege motorsportjaren van Porsche. Toen werden voor races de originele koplampen afgeplakt om ze te beschermen tegen steenslag en glasbreuk. De brede B-stijlen en de achterkant zijn versierd met het gefreesde en vergulde Speedster-opschrift.
Onder het koetswerk trekt de 911 Speedster Concept voluit de kaart van de moderniteit. De ophanging is ontleend aan de 911 GT3 en de slotbouten van de imposante 21 duim grote Fuchs-velgen zijn gepolijst. Voor het eerst zijn de wielen uitgerust met een centrale vergrendeling. De uitlaat met uitlaatpijp van titanium en de drijfstang alsook de handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen werden ontleend aan de GT-reeks. De zescilinderboxermotor van deze minimalistische conceptstudie levert maar liefst 500 pk en haalt een toerental van 9.000 t/min.
Het verhaal van de Speedster-modellen van Porsche begint in de VS
Speedster-varianten van de Porsche-sportwagenmodellen, die open rijgenot combineren met een bijzonder sportieve rijdynamiek, behoren al sinds 1952 tot de geschiedenis van het bedrijf. Het prototype van die modellen is de 356 1500 America Roadster, waarvan het aluminium koetswerk met de hand werd gemaakt. Die auto woog 60 kg minder dan de 356 Coupé en haalde met zijn 70 pk sterke viercilinderboxermotor een voor die tijd indrukwekkende topsnelheid van 175 km/u. Met blindplaat voor de deuren, opklapbaar nooddak en lichte kuipstoelen waren bij deze exclusieve sportwagen, die enkel voor de Amerikaanse markt werd ontwikkeld en maar 16 keer gebouwd werd, al alle belangrijke Speedster-kenmerken aanwezig.
Tot 2010 werden er acht seriemodellen en speciale modellen met de bijnaam Speedster op de markt gebracht. Een hoogtepunt was de 356 A 1500 GS Carrera GT Speedster uit 1957. In 1988 verscheen de eerste 911 Speedster. De reeks kende een voorlopig einde met de 356 exemplaren van de 911 Speedster serie 997 uit bouwjaar 2010.
“70 Jaar Porsche Sportwagen”: tijdelijke tentoonstelling en tal van feestelijkheden
In een tijdelijke tentoonstelling in het Porsche Museum schetst de onderneming een beeld van het rijke verleden en de vele innovaties waarmee Porsche de ontwikkeling van de sportwagen sinds 1948 en tot vandaag in belangrijke mate heeft voortgestuwd. Centraal daarbij staan de markante verwezenlijkingen van Porsche in de afgelopen zeven decennia.
Daarnaast viert de sportwagenbouwer het jubileumjaar 2018 met tal van activiteiten overal ter wereld: morgen, 9 juni, nodigt Porsche alle fans uit op zijn ‘Sports Car Together Day’ in alle Porsche-vestigingen wereldwijd. In het weekend van 16 en 17 juni verwelkomt Porsche zijn personeel, de inwoners van Stuttgart-Zuffenhausen en het publiek op een groot volksfeest in en rond de Porsche-fabriek in Zuffenhausen.
Maar ook op het Festival of Speed, dat van 12 tot 15 juli plaatsvindt in het Engelse Goodwood, gaat het jubileum van Porsche niet onopgemerkt voorbij. Net zomin als bij de ‘Rennsport Reunion’ in Californië van 27 tot 30 september. Het jubileumjaar wordt afgesloten met de ‘Sound Nacht’, op 13 oktober in de Porsche Arena in Stuttgart.