Motor van nieuwe Opel Corsa GSi belooft heel wat rijplezier

  • 1,4-liter turbomotor met manuele zesversnellingsbak geoptimaliseerd voor bochtig parcours
  • Pure rijprecisie dankzij OPC-sportchassis
  • Recarozetels en sportstuur vanbinnen, koolstofelementen vanbuiten
  • Corsa GSi treedt in hoogperformante sporen van dynamische Insignia GSi
The sight most competitors will see: The rear of the new Opel Corsa GSi features an eye-catching roof spoiler that generates additional downforce on the rear axle.

 

Na de Insignia GSi komt deze zomer de nieuwe Opel Corsa GSi op de markt. De wagen wordt aangedreven door Opels pittige 1,4-liter turbomotor die 110 kW/150 pk en 220 Nm koppel levert (brandstofverbruik l/100 km[1]: 7,9-7,8 in de stad; 5,4-5,2 buiten de stad; 6,3‑6,2 gecombineerd; 147-143 g/km CO2 gecombineerd). Opels ‘hippe hatchback’ is niet enkel snel (van 0 naar 100 km/u in slechts 8,9 seconden), maar maakt ook indruk met zijn opvallende elasticiteit. Wanneer de Corsa GSi optrekt naar zijn maximumsnelheid van 207 km/u, kost het hem een luttele 9,9 seconden om in vijfde versnelling van 80 naar 120 km/u te gaan. Deze kleine knaller uit Rüsselsheim maakt ook deel uit van de Euro 6d-TEMP-lanceringen bij Opel.

 

Bij het configureren van de motor, die een vermogen van meer dan 100 pk/liter levert, besteedden de ingenieurs extra aandacht aan het optimaliseren van de responsiviteit. Dat vertaalt zich in puur rijplezier op een bochtig parcours. Deze turbomotor met kort schakelende zesversnellingsbak is dus indrukwekkend pittig in de tweede en derde versnelling, en valt op door zijn maximale koppelbereik van 3.000 tot 4.500 t/min, uiterst geschikt voor een energieke rijstijl.

 

De Corsa GSi straalt ook pure precisie uit: het sportchassis dat bekend is van de OPC‑versie en de remmen met rode remzadels, zorgen voor atletische nauwkeurigheid, uitstekend rijgedrag en korte remafstanden, ook in combinatie met de optionele 18-inch lichtmetalen velgen met 215/40 R18-banden met extra veel grip.

 

De indrukwekkende prestaties van de nieuwe Corsa GSi reflecteren zich in de atletische buitenkant. Zijn design is kenmerkend: grote luchtinlaten, sculpturale motorkap, opvallende achterspoiler en nauwkeurig gemodelleerde zijdrempellijsten.

 

Vooraan is de wat uitdagende Opel GSi-voorpartij gekenmerkt door de grote grille met honingraatmotief en de centrale Opel-bliksem, gedragen door twee vleugels, en vallen de zijspiegelbehuizingen in sportieve koolstof-look onmiddellijk op. De grote met chroom omringde designelementen die horizontaal verbonden zijn met zwarte dwarsstukken vooraan en de zwarte dwarsbalk op de motorkap ondersteunen de indruk dat deze atleet stevig aan de weg kleeft. Het krachtige design valt ook op wanneer men de auto van achteren bekijkt. De opvallende spoiler op de rand van het dak zorgt voor extra neerwaartse druk, en de sportieve, verchroomde uitlaatpijp zit vervat in het opvallende ontwerp van de achterschort in carrosseriekleur.

 

Maar ook in het interieur straalt de Corsa GSi sportiviteit uit. De bestuurder neemt plaats op de optionele sportzetel van Recaro en legt de handen op het sportstuur. De auto wordt in versnelling gezet met de leren versnellingspook en met de voet op het aluminium sportpedaal gaat puur rijplezier van start.

[1] Waarden gemeten volgens WLTP en omgezet naar NEDC voor vergelijkingsdoeleinden.