- 19 klassieke Maserati’s actief tijdens Grand Prix de Monaco Historique
- Maserati 6CM eindigde als derde in de A-Series-raceklasse
- Van de vierendertig C-Series-auto’s waren maar liefst twaalf Maserati’s
Zellik, 18 mei 2018 – Afgelopen weekend gingen honderdtachtig klassieke racewagens het circuit van Monaco op tijdens de Grand Prix de Monaco Historique 2018. 19 daarvan waren Maserati’s, zoals de Formule 1-titelwinnende 250F, de legendarische 300S en de zeer zeldzame 6CM en V8RI.
Voor de elfde editie van de Grand Prix de Monaco Historique werden de populaire vooroorlogse raceauto’s weer opgesteld (vorig jaar waren ze afwezig). De Grand Prix-wagens – die na de Tweede Wereldoorlog de aanduiding Formule 1 kregen – streden afgelopen weekend in de zogenoemde A-Series, waaraan twee Maserati’s meededen. De 6CM van Anthony Sinopoli eindigde op de derde plaats. Maserati bouwde tussen 1936 en 1940 slechts 27 6CM’s, waarvan er nu nog 13 over zijn. Allemaal waren ze uitgerust met een geavanceerde voorwielophanging, die het mogelijk maakte om de vering aan te passen aan de diverse circuits waarop werd geracet.
Er deden slechts twee vrouwelijke coureurs mee aan de Grand Prix de Monaco Historique. Een ervan was Julia de Baldanza, die in haar Maserati A6GCM (1952) uitkwam in de B-Series. In dezelfde klasse reden ook vier Maserati 250F’s mee, waaronder de kampioenschapsauto van Juan Manuel Fangio uit 1957.
Van de vierendertig deelnemers aan de C-Series-race waren maar liefst twaalf Maserati’s: vijf van het type 300S, zes van het type A6GCS en één 200SI. Een Lister met een Maserati-motor uit 1956 werd door coureur Ben Short naar de tweede plek gereden.
Maserati was echter ook buiten het circuit aanwezig. Zo verwelkomde het merk met de drietand zijn gasten bij het gebouw van de Yacht Club De Monaco, waar op het terras een 3500 GT Vignale Spyder en 250F tentoon waren gesteld. Maserati heeft recent zijn samenwerking met de Yacht Club De Monaco verlengd. De fabrikant levert de officiële auto van de vereniging
.