Na een geslaagd eerste seizoen zetten SsangYong en Zelos hun samenwerking verder met de SRX Cup. Deze raceformule kreeg enkele nieuwigheden mee om de Rallycross ervaring helemaal compleet te maken voor zowel de nieuwe teams als voor de teams die er vorig seizoen ook al bij waren.
Het succes van de formule is onveranderd: een sportieve gelijkheid waar iedereen met identieke SsangYong Actyon Sports pick up’s rijdt, een kwalitatieve VIP, een toegankelijk budget, de mogelijkheid om co-piloten mee te nemen en een vriendschappelijke sfeer. Allemaal zaken die door de deelnemers van het eerste seizoen unaniem werden gewaardeerd. |
Voor het tweede seizoen zijn er 4 nieuwigheden om de SRX Cup nog interessanter te maken:
1. Nieuwe circuits De kalender van de SRX-cup 2018 telt 7 races. Naast Mettet en Maasmechelen, zijn er dit jaar 2 nieuwe circuits aan het lijstje toegevoegd. Het seizoen begint dit jaar op het Eurocircuit in Valkenswaard, dat net over de Belgisch-Nederlandse grens ligt. Daarnaast bezoekt de SRX Cup het legendarische circuit in Arendonk dat na jarenlange sluiting terug opengaat. Maar het hoogtepunt voor alle sportieve piloten blijft ongetwijfeld de deelname aan het Coyote World RX of Belgium op vrijdag 11 mei in Mettet. 2. Endurance Afgelopen seizoen lanceerde SRX Cup al een wereldpremière met een endurance rallycross race. Deze uithoudingsrace van twee uur was een groot succes dankzij de talrijke piloten, een uitbundig publiek en een betrouwbare SsangYong. Dit seizoen staan er twee endurance races op het programma, één in Valkenswaard en één op een nader te bepalen circuit. Het is de ideale mogelijkheid om met veel mensen tegelijkertijd de discipline te ontdekken en op een veilige manier te genieten van de race en de rallycross. Kalender 2018 #1 – 22 april: Sprint 1 – Eurocircuit te Valkenswaard (NL) NEW #2 – 11 mei: Sprint 2 – Wereldkampioenschap WRX Jules Tacheny Circuit te Mettet (B) #3 – 16 juni: Endurance 1 – Eurocircuit te Valkenswaard (NL) #4 – 08 juli: Sprint 3 – Duivelsbergcircuit te Maasmechelen (B) #5 – 19 augustus: Sprint 4 – Glossocircuit te Arendonk (B) NEW #6 – 07 oktober: Sprint 5 – Duivelsbergcircuit te Maasmechelen (B) #7 – 03 november: Endurance 2 – circuit nog te bevestigen 3. Unieke deelname Op de deelnemerslijst staat er één team dat ongetwijfeld de aandacht gaat trekken. Nigel Bailly, uit Henegouwen, en Geoffroy Noël de Burlin, uit Waals Brabant, zijn twee ambitieuze mindervalide piloten met heel wat ervaring in karting, circuit en SSV (Buggy). Zij gaan met een aangepaste SsangYong Acyton Sports deelnemen aan de SRX Cup in 2018 en 2019. De aanpassingen werden uitgevoerd door het bedrijf Trapmann uit Kontich dat gespecialiseerd is in auto-aanpassingen voor mindervaliden. Dit is een première voor de Belgische rallycross ! Zie hun portret hieronder. 4. Talentenwedstrijd “Win een race met een SRX” In samenwerking met Coyote en Autogids is er dit jaar een mogelijkheid om tijdens de wedstrijd van het Coyote World RX of Belgium toe te treden tot het team van Marc Duez en Guillaume De Ridder in de auto van Coyote SRX Racing. Iedereen kan deelnemen aan de wedstrijd door zich via de website van de SRX Cup in te schrijven en 100€ deelname te betalen. Vervolgens volstaat het om één van de 6 beste tijden te rijden op de simulator (op 2 mei in Mettet) vooraleer je kan deelnemen aan de allesbepalende karting wedstrijd bij John Martin’s Karting te Floreffe (op 7 mei). De winnaar van de race vervoegt het Coyote SRX Racing team met Guillaume De Ridder en Marc Duez als teamgenoten. Een unieke ervaring! De 2de prijs is een een co-piloot sessie in de wagen van het Coyote SRX Racing team Alle deelnemers aan de wedstrijd krijgen een inkomticket voor het World RX of Belgium te Mettet van 11 tot 13 mei ter waarde van 65€. Alle informatie om deel te nemen zal binnenkort beschikbaar zijn op www.srxcup.com |
Deelnemerslijst SRX Cup 2018*
1. Media Cup 2. Dealers Cup 3. Dealers Cup 4. Sudpresse 5. X-raids Racing 6. Lauwers 7. Autodis Racing 8. Circuit Jules Tacheny 9. NRJ Radio 10. Coyote SRX Racing
*Onder voorbehoud van verdere wijzigingen |
|
|
|
Portret van de piloten | |
Nigel Bailly (29 jaar), verlamd als gevolg van een motorcross accident op zijn 14 jaar
Nationaliteit: Belgisch (Pont-à-Celles) Ervaring: Gedebuteerd in 2017 in BGDC – 2018: SRX Cup – Deelname aan de talentenwedstrijd van de 24u van Le Mans (doelstelling is uiteraard de deelname in 2020). – Een motorcross accident heeft uw mobiliteit verminderd. Hoe verklaar je dat dit toch uw passie voor de autosport niet heeft veranderd? “Dit ongeval heeft mijn passie voor mechanische sporten nooit beïnvloedt. Ik moet zelfs zeggen dat dit een trampoline was naar horizonten die oorspronkelijk niet voor mij bestemd waren. Het was belangrijk voor mij om door te gaan met een discipline die me interesseert en waar een rolstoel mij niet hinderde. Daarom ben ik 3 maanden na mijn ongeval gaan karten.” – Op de spelen, heb je de Olympische en de Paralympische spelen… Maar in de autosport ben je onmiddellijk gedropt in het peleton. Hoe beleefde je dit? “Voor mij speelde dat helemaal geen rol. Ik vind het zelfs een voordeel dat we allemaal hetzelfde behandeld worden. Het is één van de sportieve disciplines waar valide en minder valide mensen dezelfde mogelijkheden hebben zonder grote opmerkelijke verschillen. Uiteraard moeten wij wel met een aangepast systeem werken (gas, remmen, automatische koppeling en een versnellingshendel) en moeten we meer moeite doen om vooraan mee te kunnen. Maar voor de rest zitten we op hetzelfde niveau en dat zint me wel.” |
|
Geoffroy Noël de Burlin (28 jaar), paraplegie sedert een snowboardongeval op zijn 24 jaar
Nationaliteit: Belgisch (Lasne) Ervaring: Meer dan 12 jaar ervaring in de organisatie van Raid en rando. Hij creëerde de VZW X-Raids in 2006 om zich toe te leggen op de organisatie van quad/buggy meetings in België en buitenland. www.x-raids.com Voornaamste resultaten: 2005: Alpes quads Trophy 2005 (prijs voor sportverdienste) 2010: Sportverdienste Lasne: Prijs voor sportverdienste van het jaar 2010 2014: Libya Rally : (co piloot) 1ste plaats SSV – 4de plaats algemene ranking Cars, Trucks, Buggies, SSV 2015: Rzr Cup Benelux kampioenschap 2015 (piloot): 1ste in de categorie 900 Overall season 2016: RZR Cup Bénélux kampioenschap 2016 (piloot) – Balkan Offroad Rally 2016: (co-piloot) 1ste SSV (september 2016) – Libya Rally 2016 : (co-piloot) 2de SSV – 5de algemene rangschikking Cars, Trucks, Buggies, SSV. 2017: BGS Trophy kampioenschap 2017: (piloot) 2de Pro limited Overall season 2017 – Endurance Fouron 6u : (piloot) 1ste SSV (mei 2017) 3de algemeen – Albania Rally 2017 : (co piloot) 2de SSV – Balkan Offroad Rally 2017 : (co-piloot) 1ste SSV – Wat triggert jou in de rallycross en de SRX Cup? “Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest om op onverhard te rijden en dat heeft mij bij de quad en SSV (buggy) gebracht. Ik heb al meerdere malen de kans gehad om op diverse circuits te rijden tijdens diverse kampioenschappen zoals: Mettet en Valkenswaard (BeNeLux RZR Cup, BGS Trophy). Dus ik ken deze circuits al en ik vind de combinatie asfalt-onverhard zeer attractief en plezant. En dat vind ik terug in de SRX Cup. “ – Wat is jouw doel dit seizoen? “Ons doel is zeer duidelijk, wij doen niet mee om voor de laatste plaats te rijden. Wij zullen alles eraan doen, net zoals de andere deelnemers, om op het podium te eindigen.” |
|
Over… | |
Trapmann, autoaanpassingen voor mindervalide personen
Het bedrijf Trapmann is sedert 1960 gespecialiseerd in de aanpassing van de voertuigen voor personen met een beperkte mobiliteit. TRAPMANN werd al snel een begrip in de wereld van auto-aanpassingen, mede dankzij innovatieve werkmethodes. Zo werd als primeur in België een voertuig ombouwd voor een persoon een beperking aan de vier ledematen (tetraplegie). Hierbij werd voor het eerst een extra rembekrachtiging gebruikt die werd opgebouwd door vacuüm. Deze expertise werd verder ontwikkeld en in 2010 benoemde de Duitse fabrikant van joysticksystemen PARAVAN TRAPMANN tot exclusief invoerder voor België en Luxemburg. Trapmann is het enige bedrijf in België dat zelf over een eigen rijlesvoertuig beschikt, volledig voorzien van alle mogelijke aanpassingen (o.a. joystick, ministuur, fietsenstuur, gas/rem schuif, dubbele bediening voor de rijschoolinstructeur, pedaalaanpassingen, …). Om in te spelen op de snel veranderende markt werd in 2011 besloten dat het Trapmann team zich volledig zou toespitsen op de kernactiviteit: auto-aanpassingen voor personen met een beperkte mobiliteit. Een tweede bedrijf, All-Connects, werd opgericht om de andere bedrijfsactiviteiten—alles met betrekking tot tracke & trace technologie security systems en fleet management verder uit te bouwen. In 2016, verhuisde Trapmann naar hun nieuw gebouw in Kontich. Christophe en Maxime Minne en hun team waren onmiddellijk geïnteresseerd in het project met SsangYong om een SRX pick-up aan te passen aan de noden van Nigel en Geoffroy zodat zij kunnen deelnemen aan het SRX-kampioenschap in 2018. SsangYong, wereldwijde speler in de autosport SsangYong, opgericht in 1954, is een gespecialiseerde constructeur van SUV’s met wereldfaam. Het is ook de oudste autobouwer in Korea. In de afgelopen 60 jaar heeft SsangYong een volledig gamma van SUV’s en lifestyle bedrijfsvoertuigen ontwikkeld, waaronder de Actyon Sports pickup, gepromoot door de SRX. In 2016 was SsangYong reeds aanwezig in Nieuw-Zeeland met de SsangYong Actyon Racing Series, een concept dat ook in het Verenigd Koninkrijk gelanceerd werd in 2017. Dit kampioenschap vindt alleen plaats op geasfalteerde circuits. De SRX is een heuse innovatie in de racewereld, als onderdeel van rallycross, een spectaculaire boomende discipline die meer en meer publiek aantrekt en mediabelangstelling wekt. ZELOS, Sportpromotor met passie Het is Zelos zijn missie om de sportwereld te promoten. De KMO, onder leiding van Freddy Tacheny, heeft zich schitterend ingezet voor het FIA World Rallycross Championship (WRX) op vraag van de Royal Union Motor Entre Sambre et Meuse, de organiserende club van de evenementen op het circuit Jules Tacheny in Mettet. Dit door taken op zich te nemen zoals de organisatie van de voorverkoop, het beheer van de communicatie, logistieke ondersteuning en het zoeken van sponsors. Deze WRX ervaringen hebben SsangYong ertoe aangezet contact op te nemen met Zelos om een formule uit te denken om de naambekendheid en het imago van het Koreaanse merk te vergroten. Dankzij zijn ervaring heeft Zelos besloten zijn activiteiten in deze boomende sport uit te breiden en samen met SsangYong een unieke formule aan te bieden als promotor van het SRX project. |