- Levante-topmodel baart opzien in New York: een van Maserati’s krachtigste en snelste productieauto’s ooit bestormt de bovenkant van het SUV-segment
- Nieuwe Levante Trofeo op NYIAS vertegenwoordigd door de Launch Edition, een limited edition voor een selecte groep liefhebbers in de Verenigde Staten
- 3,8-liter Twin Turbo V8-motor in combinatie met Q4 Intelligent All-Wheel Drive-systeem levert 590 pk en een maximumkoppel van 730 Nm
- Voortreffelijke prestaties en opwindende rijervaring: 0-100 km/h in 3,9 seconden en een topsnelheid van 304 km/h in volmaakte stijl en comfort
- Exterieur van koolstofvezel met nieuwe designkenmerken en 22-inch velgen van gesmeed aluminium completeert exclusief interieur voorzien van sportstoelen met een bekleding van natuurlijk volnerfleder (‘pieno fiore’)
- Nieuwe schakelhendel met verbeterde functionaliteit, Full Matrix LED-koplampen, een speciale Corsa-rijmodus met Launch Control en Maserati’s Integrated Vehicle Control-systeem (IVC) voor een betere rijdynamiek
Modena, 29 maart 2018 – Op de New York International Auto Show onthult Maserati de eerste Levante die rond een V8-motor is gebouwd. Het betreft de Levante Trofeo, de ultieme Maserati onder de SUV’s, die in slechts 3,9 seconden stijlvol van 0-100 km/h accelereert en een topsnelheid van 304 km/h haalt.
De Levante Trofeo is uitgerust met een van de krachtigste motoren die ooit in een Maserati is gemonteerd: een 3,8-liter Twin Turbo V8-motor die ontworpen is om perfect samen te werken met het Q4 Intelligent All-Wheel Drive-systeem en die goed is voor maar liefst 590 pk bij 6250 tpm en een maximumkoppel van 730 Nm bij 2250 tpm.
Deze motor levert het hoogste vermogen per liter (156 pk/liter) van alle krachtbronnen die Maserati ooit heeft geproduceerd en wordt, zoals alle benzinemotoren van Maserati, met de hand gemaakt door Ferrari in Maranello (Italië).
Het chassis van de snelste Levante ooit is afgesteld om het hogere vermogen aan te kunnen en biedt een opwindende rijervaring die geen afbreuk doet aan het comfort. Deze afstelling zorgt ervoor dat de Levante Trofeo de essentie van Maserati’s GranTurismo-concept blijft belichamen met de prestaties van een supercar.
“Het is bewezen dat je in een storm terechtkomt wanneer je met de elementen speelt”, zegt Tim Kuniskis, CEO van Maserati. “In het geval van de Trofeo wisten de ingenieurs en ontwerpers in Modena dat de parameters van de aandrijflijn ruimschoots voldoende waren om het extra vermogen aan te kunnen. En ze wisten ook dat Maserati toegang had tot de beste motoren ter wereld. Ze waren dus opgewassen tegen de uitdaging om de beste en tevens snelste SUV in het luxesegment te maken.”
Het onmiskenbare Levante-ontwerp is nog sportiever geworden in deze Trofeo, die de top van de modellijn vormt. De sierlijke restyling was voornamelijk gericht op het onderpaneel aan de voorkant en de achterbumper en wordt geaccentueerd door de 22-inch Orione-velgen van gesmeed aluminium – de grootste ooit op een Maserati gemonteerd – die verkrijgbaar zijn in een gepolijste en een matte finish.
De zijluchtinlaten in het onderpaneel hebben een nieuwe, opvallendere vorm, met twee aerodynamische vleugels die het stabiliteitsgevoel versterken doordat het gewicht van de voorkant van de auto visueel naar de enorme voorwielen wordt ‘geduwd’. De sierringen van koolstofvezel aan de zijkanten en de splitter van koolstofvezel helpen om de luchtstroom beter te verdelen.
De achterkant oogt bovendien breder en gespierder dankzij een scherper horizontaal element van koolstofvezel en een extractor in carrosseriekleur aan de onderkant die de vier ovalen uitlaatsierstukken in een donkere finish omhullen.
De Levante Trofeo heeft Full Matrix LED-koplampen, een grille met dubbele verticale spijlen in pianozwarte finish aan de voorkant, een onderpaneel met honingraatstructuur, portiergrepen in carrosseriekleur, ovalen uitlaatsierstukken in een donkere finish en sportief rood, blauw, zwart, zilver of geel gelakte remklauwen. En als bekroning prijkt een speciaal Trofeo Saetta-logo op de beeldbepalende C-stijl van deze SUV in coupéstijl.
Bijzondere details, zoals de laaggeplaatste splitter, de sierringen in de voorste luchtinlaten, de sideskirt-inzetstukken en de extractor aan de achterkant, zijn gemaakt van ultralichte, hoogglanzende koolstofvezel, wat de Levante Trofeo een gepolijst race-uiterlijk geeft. De motorkap is ook nieuw en heeft twee opvallende luchtinlaten voor een betere koeling van de cilinderkoppen. De motorkap is gemaakt van hoogglanzende koolstofvezel met een V8-inscriptie en de beeldbepalende drietand, terwijl de cilinderkoppen en inlaatspruitstukken rood gelakt zijn.
De interieurontwerpers hebben elegante manieren bedacht om een aparte omgeving te creëren in de cabine van de Levante Trofeo. De gewelfde sportstoelen zijn bekleed met natuurlijk volnerfleder van de beste kwaliteit (‘pieno fiore’) en zijn verkrijgbaar in het zwart, rood en bruin. Alle bekledingen hebben contrasterend stiksel en een Trofeo-logo dat op de hoofdsteunen is gestikt.
‘Pieno fiore’ wordt als geen ander leder in de auto-industrie gebruikt omdat het zacht en natuurlijk aanvoelt en met de jaren een uniek karakter ontwikkelt.
De nieuwe afwerking en schakelpeddels in matte 3D-koolstofvezel, het instrumentenpaneel met speciaal display, de vloermatten met metalen Trofeo-emblemen en de Maserati-klok met unieke wijzerplaat benadrukken op elegante wijze het exclusieve sportieve karakter van deze buitengewone Levante, die standaard is uitgerust met een Bowers & Wilkins Premium Surround Sound-audiosysteem van 1280 Watt voor een uitzonderlijk luisterplezier via 17 luidsprekers.
De productie van de Levante Trofeo begint deze zomer in de gerenoveerde Maserati-fabriek in Mirafiori bij Turijn (Italië). De snelste Levante in de geschiedenis van Maserati is in eerste instantie bedoeld voor overzeese exportmarkten, waaronder de Verenigde Staten en Canada.
Vermogen onder controle
De ingenieurs van Maserati hebben de machtige 3,8-liter Twin Turbo V8-motor ontwikkeld om het Q4 Intelligent All-Wheel Drive-systeem te kunnen bevatten. Daartoe hebben ze een nieuw carter ontworpen, een speciale krukas gemonteerd, een nieuwe oliepomp en multiriem toegepast en de bedrading anders ingedeeld.
De nieuwe turbo’s hebben een hogere doorstroming, terwijl de vernieuwde cilinderkop met speciale nokkenassen en kleppen, andere zuigers en drijfstangen het mogelijk maakte om het beoogde maximale vermogen te halen in combinatie met een speciale motorkalibratie-instelling.
De vernieuwde versnellingshendel met een nieuw, eenvoudiger te bedienen schakelpatroon regelt de achttraps automatische transmissie van ZF, waardoor de functionaliteit wordt verbeterd.
Met een topsnelheid van 304 km/h is de Levante Trofeo beslist een van de snelste SUV’s die ooit zijn gebouwd. Dankzij de opmerkelijke vermogen-gewichtsverhouding van 3,6 kg/pk heeft de Trofeo slechts 3,9 seconden nodig om van 0-100 km/h te accelereren en een remafstand van slechts 34,5 meter om weer volledig tot stilstand te komen.
De ideale gewichtsverdeling van 50:50 en het lage zwaartepunt (dat alle Levante-modellen gemeen hebben) in combinatie met de exact afgestelde double wishbone-voorwielophanging en multilink achterwielophanging en de 22-inch velgen van gesmeed aluminium met grotere banden geven de nieuwe Trofeo een opmerkelijk evenwichtige wegligging en dwarsstabiliteit.
De nieuwe Corsa-rijmodus met Launch Control-functie is aan de bestaande rijmodi (Normal, I.C.E., Sport en Off Road) toegevoegd om het sportieve karakter van Maserati’s ultieme SUV te versterken. De Corsa-rijmodus zorgt voor een nog betere motorrespons, opent uitlaatkleppen tijdens de acceleratie, maakt sneller schakelen mogelijk, verlaagt de luchtveringshoogte, biedt een sportievere Skyhook-demping, optimaliseert de Q4 Intelligent All-Wheel Drive-instellingen en werkt samen met het tractiecontrole- en het ESP-systeem om maximaal rijplezier te bieden.
Het Integrated Vehicle Control-systeem (IVC) van Maserati is voor het eerst in een Levante toegepast voor een indrukwekkende rijdynamiek, betere prestaties en een echte Maserati-rijervaring door instabiliteit van de auto te helpen voorkomen in plaats van ‘bestuurdersfouten’ te corrigeren, zoals een traditioneel ESP-systeem (Electronic Stability Program) doet.
Limited edition: Levante Trofeo Launch Edition
Als kennismaking met het nieuwe model dat eraan komt, toont Maserati een Levante Trofeo Launch Edition in het Javits Center in New York. De tentoonstellingsauto is voorzien van speciale, matte Grigio Lava-lak, 22-inch velgen in een matte finish en rode remklauwen. Deze limited edition van de Trofeo is exclusief bestemd voor een klein aantal Maserati-klanten in de Verenigde Staten en Canada.
De Levante Trofeo Launch Edition is leverbaar in acht unieke exterieurkleuren en heeft exclusieve exterieurkenmerken, waaronder 22-inch velgen van gesmeed aluminium met sportieve drieseizoenenbanden of nieuwe 21-inch velgen met vierseizoenenbanden, een hoogglansfinish en donkere details, zoals zwarte daglichtopeningen en mistlampringen, Maserati-emblemen in Black Chrome, Trofeo Saetta-logo’s, zijluchtinlaten en een kofferbakaccent.
Het interieur van de Trofeo Launch Edition is nog individueler en beschikt over natuurlederen ‘pieno fiore’ sportstoelen in zwart, bruin of rood met contrasterend stiksel. Zwart leder met blauw of geel stiksel is exclusief voor de Launch Edition en alle exemplaren zijn voorzien van de nieuwe, golvende interieurafwerking in matte 3D-koolstofvezel. Een Launch Edition-embleem met serienummer en naam van de klant is aan de middenconsole toegevoegd om het unieke karakter van de Trofeo Launch Edition te onderstrepen.