- Digitalisering: vooruitstrevend bedieningsconcept en omvangrijke connectiviteit
- Comfort: ruim aanbod rijhulpsystemen voor nog meer veiligheid
- Sportiviteit: dynamische vierwielsturing voor extra wendbaarheid en hoogstaand comfort
- Design: sportief-elegant koetswerk en toonaangevend interieur met vijf uitrustingsniveaus
Met de nieuwe A6 stelt Audi de achtste generatie voor van zijn succesrijke toplimousine en reikt het talrijke innovaties aan in dit segment. Of het nu gaat om digitalisering, comfort of sportiviteit, de elegant afgelijnde Audi A6 werpt zich op als het multitalent onder de topberlines. Het volledig digitale MMI touch response-systeem zorgt voor een intuïtieve bediening. De ruime connectiviteits- en rijhulpoplossingen doen een beroep op geconnecteerde intelligentie. Het interieur is verregaand gedigitaliseerd en zet binnen dit segment de bakens uit voor de toekomst. Het onderstel verzoent een zijdezacht rolcomfort en hoge mate van stabiliteit met toegenomen sportiviteit. Alle motoren zijn standaard uitgerust met een mild-hybridsysteem voor comfort en efficiëntie.
Bedieningssysteem MMI touch response: personaliseerbaar en intuïtief
Het bedieningssysteem MMI touch response van de nieuwe Audi A6 zet nieuwe maatstaven uit inzake bedieningsgemak en personalisatiemogelijkheden. Aan de hand van zijn omvangrijke, intelligente personalisatiemogelijkheden laat de auto zich op maat van de bestuurder afstemmen: in deze volledig digitale bedieningsomgeving vormen de voorkeurtoetsen de ideale basis waarop individuele preferenties en een hoger bedieningscomfort kunnen worden uitgebouwd. Tot zeven bestuurders kunnen hun favoriete instellingen in een individueel gebruikersprofiel opslaan en daarbij tot 400 parameters vastleggen.
De natuurlijke spraakbesturing maakt van de nieuwe Audi A6 een intelligente gesprekspartner en reisbegeleider. Hij verwerkt de vragen en commando’s op twee manieren: op basis van de onboard opgeslagen data en, dankzij een verbinding met het MMI Navigation plus, op basis van de gedetailleerde informatie uit de cloud.
Het bedieningssysteem MMI touch response met voelbare en auditieve feedback zorgt voor een intuïtieve bediening: van zodra met de vinger een functie wordt opgeroepen, hoort en voelt de gebruiker een klik ter bevestiging. Via het hoogst geplaatste display managet de bestuurder het infotainment, het lagere opgestelde display bedient de klimaatregeling net als de comfortfuncties en de tekstinvoer.
MMI Navigation plus en Audi connect: meer comfort in businessclass
Voor een hoge mate van veiligheid, comfort en personalisatiemogelijkheden maakt de nieuwe Audi A6 gebruik van een omvangrijk aanbod aan Connectivity-oplossingen. Zo is hij standaard uitgerust met MMI Navigation, optioneel kan er voor MMI Navigation plus worden gekozen. De module voor gegevensoverdracht maakt in deze topversie gebruik van de nieuwe LTE Advanced-standaard.
Maar ook qua navigatie heeft het MMI Navigation plus meerdere nieuwigheden in petto. Denk maar aan een zelflerende functie die op basis van de gereden routes intelligente zoeksuggesties genereert. De routebegeleiding gebeurt online op de servers van dienstverlener HERE die rekening houdt met de verkeerssituatie van de volledige regio. Via de Online Services van Audi connect staan de Car-to-X verkeersborden- en gevareninformatie ter beschikking. Op die manier wordt de zwermintelligentie van de Audi-vloot benut en connecteert de nieuwe A6 met zijn omgeving.
Rijhulpystemen
Nog meer comfort, soevereiniteit en veiligheid tijdens lange en korte ritten: de nieuwe A6 zet met nieuwe en verfijnde rijhulpsystemen de maatstaf uit in de topklasse. Het gaat daarbij onder meer om Park Pilot en Garage Pilot die in de loop van het jaar de uitrustingsmogelijkheden komen uitbreiden. Deze systemen sturen de berline zelfstandig in en uit een parkeer- of garageplaats. De bestuurder kan voor het manoeuvre al uitstappen en via de myAudi-app op zijn smartphone het parkeren activeren en monitoren. Zowel de Park Pilot als de Garage Pilot maken deel uit van het Parkeerhulp-pack, een van de drie beschikbare pakketten. Het rijhulppack City Assist omvat onder meer de nieuwe kruispuntassistent. Het rijhulppack Tour houdt de adaptieve rij-assistent in. Deze laatste breidt de adaptieve cruisecontrol uit met een beperkte stuurfunctie om de auto om zijn rijstrook te houden. Verder omvat dit pack nog de efficiëntie-assistent die een zuinige rijstijl helpt aankleven.
Mild-hybridtechnologie: alle motoren krijgen elektrische ondersteuning
Alle motoren in de nieuwe A6 krijgen de nieuwe mild-hybridtechnologie van Audi mee. Die omvat een startmotor-generator met riem die gekoppeld wordt aan een lithium-ionbatterij. Daarmee kan de Audi A6 bij snelheden tussen 55 en 160 km/u ‘zeilen’. De stop-startfunctie is vanaf 22 km/u actief en het herstarten van de motor bij stilstand wordt vooruitziend. Bij het vertragen genereert de startmotor-generator met riem tot 12 kW recuperatievermogen. In reële rijomstandigheden zorgt deze MHEV-technologie voor een verlaging van het brandstofverbruik met tot 0,7 liter per 100 kilometer.
Koetswerk en afmetingen: meer beenruimte in businessclass
Ook het koetswerk van de nieuwe Audi A6 draagt bij tot een ontspannen sfeer aan boord. Daar verregaand doorontwikkelde aerodynamica speelt daarin een belangrijke rol: met een luchtweerstandscoëfficiënt van minimaal 0,24 (voor een motorversie die later gecommercialiseerd wordt) en dankzij een uitgekiende aeroakoestiek blijft deze berline aangenaam stil, zelfs tegen hogere snelheden.
Het interieur van de nieuwe Audi A6 is nog ruimer bemeten dan dat van zijn voorganger. Zo doet hij inzake beenruimte niet alleen beter dan zijn voorganger maar ook dan zijn belangrijkste rivalen. Bovendien genieten ook hoofd en schouder zowel voor- als achterin meer ruimte dan in de vorige A6-generatie. De kofferklep kan, als u dat wenst, ook een elektrische bediening krijgen met voetbewegingsdetectie.
Het onderstel: dynamisch als een sportauto, wendbaar als een compact model
De nieuwe Audi A6 won nadrukkelijk aan sportiviteit in vergelijking met het vorige model. Dat is in de eerste plaats te danken aan de innovatieve oplossingen voor de ophanging. De sowieso sportieve ontdubbeling van de standaard progressieve stuurinrichting wordt bij grotere stuurhoeken nog directer. Daarnaast zorgt een nieuw demperconcept voor een intensieve, heel genuanceerde feedback. De nieuwe A6 is wendbaar in de stad, dynamisch op achterafwegeltjes en soeverein-comfortabel op de snelweg. De dynamische vierwielsturing draagt in belangrijke mate bij tot die rijdynamiek en wendbaarheid. Ze verzoent immers een direct, sportief stuurgevoel met een soevereine rijstabiliteit.
De aandrijving
Bij zijn debuut op de Europese markten biedt Audi de nieuwe A6 aan met twee krachtige en verfijnde motoren: een TFSI en een TDI. De benzinemotor waarvan sprake is een 3.0 TFSI. Diens V6-turbomotor bezorgt de businessberline 250 kW (340 pk) en 500 Nm koppel. Goed voor een sprint van 0 tot 100 km/u in 5,1 seconden. De elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u is slechts een formaliteit. De 3.0 TDI stuurt 210 kW (286 pk) en 620 Nm koppel naar de krukas voor vergelijkbare prestaties.
Het koetswerkdesign: technisch en elegant
Net als de modellen A8 en A7 Sportback is de ook de A6 een indrukwekkende ambassadeur van de nieuwe designtaal van Audi. Met strak gespannen oppervlakken, scherpe hoeken en opvallende lijnen verraadt deze businessberline meteen zijn karaktertrekken: sportieve elegantie, hightech en hoogwaardig. Het koetswerk weet te bekoren dankzij zijn uitgebalanceerde verhoudingen: lange motorkap, ruime wielbasis en korte overhangen. Het breed, laag gemonteerde Singleframe-radiatorrooster, de strakke koplampen en de krachtig afgelijnde luchtinlaten stralen pure sportiviteit uit. In zijaanzicht verkleinen drie opvallende lijnen optisch de hoogte van de auto. De krachtig afgelijnde wielkasten vormen dan weer een duidelijke verwijzing naar de quattro-genen van Audi.
Het lichtdesign: technologie die hoge ogen werpt
Met het lichtdesign wordt het technische karakter van de A6 benadrukt. Audi voorziet immer drie types koplampen. In de topuitvoering, de HD Matrix-ledkoplampen, verzorgen vijf horizontale lijnen de dagrijverlichting en zetten meteen de breedte van de neuspartij in de verf. Boven die lijnen liggen de dimlichtmodules die werken als pupillen. Optioneel kan de lichtsignatuur van de achterlichten tot één horizontale lijn en negen verticale segmenten worden teruggebracht: de afstand tussen die segmenten wordt opgevuld met het remlicht. Op het hoogste uitrustingsniveau zijn dynamische remlichten standaard. Bij het ontgrendelen en vergrendelen van de deuren legt een Coming Home en Leaving Home-functie van de lichten de voor Audi typische link tussen design en techniek. In het interieur biedt Audi twee lichtpacks aan: het Ambient Lightning-pack en het Contour Ambient Lightning-pack. Beide pakketten leggen subtiele accenten op het ruimteaanbod, de volumes en de materialen.
Het interieur: toekomstgericht design
Het interieur van de nieuwe A6 is gehuld in Black Panel-design: een coole look die het technologische en digitaal afgestemde karakter van de businessberline concreet vormgeeft. Het ranke dashboard en het rustige en consequent horizontale lijnenspel staan borg voor een luchtig ruimtegevoel. De middenconsole van de nieuwe A6 is naar de bestuurder gericht en dat geldt ook voor het bovenste gedeelte van het MMI touch response-display. Met zijn Black Panel-look wordt dit deel haast onzichtbaar in een aluminium sierelement geïntegreerd.
De nieuwe Audi A6 wordt in de fabriek van Neckarsulm vervaardigd. Hij kan vanaf midden maart in ons land besteld worden en zal eind juni 2018 zijn opwachting maken bij de Belgische Audi-concessiehouders. De basisprijs in ons land voor de Audi A6 Berline 50 TDI bedraagt 61.900 euro (inclusief btw)