Lietaer domineert, maar Janssens wint HBRC 2018

 

Lietaer domineert, maar Janssens wint

Ook in de openingswedstrijd van het Historic BRC besliste een sanctie over winst en verlies. De wedstrijd werd volledig gedomineerd door Paul Lietaer, maar na de diskwalificatie van de Subaru-rijder, ging de zege naar Glenn Janssens, die zijn comeback maakte met zijn Porsche.

Vooraf werd uitgekeken naar de strijd tussen de BMW M3-rijders Tom Van Rompuy en Guino Kenis, maar de twee tenoren geraakten niet ver. Van Rompuy viel door motorproblemen al na de eerste proef uit, waarna Guino Kenis een proef verder de strijd moest staken met een gebroken versnellingsbak. Ook Dirk Deveux moest in de openingsronde zijn Ford Escort al aan de kant zetten met motorschade, terwijl Christophe De Leeuw zijn Ascona A aan de kant zette met een kapotte koppeling.

Vooraan liet Paul Lietaer zich niet van de wijs brengen. 30 jaar na zijn nationale titel met de Opel Manta 400 wil Paul opnieuw kampioen worden. In principe met dezelfde Manta 400, maar die bleef in West-Vlaanderen, na motorschade tijdens een testsessie. Paul Lietaer domineerde de wedstrijd in Haspengouw met zijn vertrouwde Subaru Legacy RS, ondanks een gebrek aan parcourskennis. Maar, na de finish werd hij uitgesloten omdat Lietaer tot twee keer toe met vier wielen een hoek af sneed waar men speciaal tegen het couperen banden in de koord had gelegd.

“In de eerste ronde zag ik bandensporen door het veld op die plaats. Ik dacht dat het mocht, dus heb ik daar ook gesneden in de tweede ronde. Er kwam geen sanctie of verwittiging, dus deed ik het nog eens in de derde lus…,” verklaarde Lietaer ontgoocheld.

De overwinning in Historic ging zo naar Glenn Janssens, die zijn comeback maakte met zijn vertrouwde Porsche 911 SC. “Lietaer speelde duidelijk in een andere categorie. Ik had het gevoel de eerste echte ‘historic’ te zijn,” lachte Janssens.

Patrick Mylleville leek lange tijd op weg naar de tweede plaats, maar de Porsche-rijder reed lek op de strook onverhard in Heers. Mylleville trachtte de finish te halen met de lekke band, maar hij moest toch stoppen om de band te wisselen. En toen bleek het koppelstuk van de schroefmachine niet te werken. De Porsche verloor ettelijke minuten, waardoor Frank Baert de tweede plaats over kon nemen. Mylleville werd nog derde, maar wel winnaar in PTN, terwijl Franklin Temperville zijn Escort aan de kant moest zetten met koppelingsproblemen.