Bij een bezoek aan het jaarlijkse Salon de l’Automobile in Genève zijn verrassingen nooit uitgesloten, maar we hadden nooit kunnen denken dat we dit jaar Emerson Fittipaldi bijna letterlijk tegen het lijf zouden lopen. Hij was inderdaad persoonlijk aanwezig op de stand van Pininfarina voor de voorstelling van zijn ‘droomwagen’, de Fittipaldi EF7 VGT. Die auto is de concrete belichaming van wat deze levende racelegende zich voorstelt van de combinatie tussen een functionele ‘track day’ auto en een klassieke GT. De Vision Gran Turismo bevat een aantal verwijzingen naar het leven en de carrière van deze Braziliaanse toppiloot : het getal 7 staat voor het aantal van zijn kinderen, het getal 5 verwijst naar de Lotus F1 waarmee hij in 1972 het Wereldkampioenschap F1 won en de gele kleur met groene accenten laat geen twijfel over zijn Braziliaanse nationaliteit.
Het lijnenspel van de Fittipaldi EF7 VGT is niet alleen een lust voor het oog, maar ook het resultaat van een doordacht concept : op vraag van Fittipaldi zelf is de voorsteven en achtersteven instelbaar voor maximaal aerodynamisch effect, de bestuurder heeft vanuit de cockpit (met plaats voor 2 personen) uitzicht op beide voorvleugels, de auto is nagenoeg volledig gemaakt van koolstofvezel en het stuurwiel is ontworpen in samenwerking met Max Papis, een vroegere F1 en Indycar coureur. Achteraan zien we oplopende wielkasten waarop de achterspoiler naadloos is gemonteerd en een achterruit die is verbonden met een indrukwekkende diffuser, die zorgt voor een onbelemmerd zicht op de V8-krachtbron. Achteraan zijn ook luchtinlaten gemonteerd die verwijzen naar de enorme luchtinlaten die je vroeger op Amerikaanse racewagens kon zien. Alle lijnen komen samen in het Fittipaldi-embleem bovenop het zijpaneel en op de deuren prijkt ook de naam Fittipaldi.
De auto is ontworpen door Pininfarina in samenwerking met HWA AG (techniek), Pirelli (banden), Fondmetal (velgen), PPG (kleur) en Sony Playstation. Het is de bedoeling dat een beperkt aantal exemplaren zullen worden gebouwd voor gebruik op circuit en dat er ook een virtuele versie zal worden opgenomen in het toekomstige Playstation4 Gran Turismo videospel.
Met het palmares van Emerson Fittipaldi kan je wel een paar A4-tjes vullen en dus beperken we ons hier tot zijn meest opmerkelijke overwinningen :
1967 : Braziliaans kampioen Formule V met een door hemzelf ontworpen racewagen
1969 : winnaar van het Britse kampioenschap F3 met Lotus 59-Ford Holbay
1971 : winnaar van het Torneio Brasiliero F2 met Lotus 69-Ford Cosworth FVA
1972 : wereldkampioen F1 met Lotus 72-Ford Cosworth DFV
1972 : winnaar van het Torneio Internacional F2 met Lotus 69-Ford Cosworth BDF
1974 : wereldkampioen F1 met McLaren M23-Ford Cosworth DFV
1989 : CART-kampioen met Penske PC18-Chevrolet
1989 : winnaar van de Indianapolis 500 Miles met Penske PC18-Chevrolet
1993 : winnaar van de Indianapolis 500 Miles met Penske PC22-Chevrolet
Kortom : een hartverwarmende en sympathieke ontmoeting met een van mijn jeugdhelden !