Hyundai geeft zijn nieuwe brandstofcelauto en technologische vlaggenschip de naam NEXO. Nieuwe ADAS-technologieën omvatten onder meer zelfparkeren en rijstrookassistent.
Tijdens een persconferentie op CES 2018 kondigde Hyundai Motor vandaag aan dat NEXO de naam wordt van zijn gloednieuwe elektrische brandstofcelauto en werden ook enkele Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) onthuld die het model nog autonomer doen rijden. De NEXO wordt het technologische vlaggenschip van het groeiende aanbod milieuvriendelijke Hyundai-modellen, waarmee het bedrijf aantoont dat het ernaar blijft streven om het meest gediversifieerde gamma aandrijfgroepen van de industrie te ontwikkelen in het CUV-segment (Crossover Utility Vehicle).
De NEXO wordt de speerpunt in de plannen van Hyundai Motor om de ontwikkeling van emissiearme voertuigen te versnellen, wat aansluit op de hernieuwde doelstelling van Hyundai Motor Group om 18 milieuvriendelijke modellen op de wereldwijde markten te introduceren tegen 2025. Met dit nieuwe, gefaseerde ontwikkelingsplan zet Hyundai Motor ook een volgende stap naar de uiteindelijke doelstelling om met milieuvriendelijke voertuigen te zorgen voor een schonere leefomgeving.
Blind-spot View Monitor (BVM)
De Blind-spot View Monitor van Hyundai is een primeur in de sector. Deze cameratechnologie toont bestuurders op een centraal clusterscherm het zicht achter en naast de NEXO terwijl er van rijstrook wordt veranderd. Het systeem gebruikt breedhoekmonitors met rondomzicht (SVM – surround view monitors) aan beide kanten van de wagen om zones in beeld te brengen die buiten het gezichtsveld van een traditionele achteruitkijkspiegel vallen. Hyundai is de eerste autobouwer die bestuurders videobeelden langs beide zijden van de wagen aanlevert.
Lane Following Assist (LFA) en Highway Driving Assist (HDA)
Lane Following Assist is voor Hyundai een gloednieuwe technologie die haar debuut maakt in de NEXO. LFA stuurt automatisch bij om de NEXO in het midden van de rijstrook te helpen houden bij snelheden tussen 0 en 145 kilometer per uur, zowel op de snelweg als in de stad. In combinatie met Highway Driving Assist (HDA) van Hyundai, dat sensoren en kaartgegevens gebruikt om veilig te blijven rijden en de snelheid automatisch aan te passen in beperkte omgevingen, zullen bestuurders comfortabeler en veiliger lange afstanden kunnen afleggen.
Remote Smart Parking Assist (RSPA)
Dankzij RSPA kan de NEXO zelfstandig in- of uitparkeren met of zonder bestuurder in de wagen. Het RSPA-systeem kan de NEXO zelfs achteruit een parkeerplaats insturen na een eenvoudige druk op de knop door de bestuurder. In moeilijkere parkeeromstandigheden kunnen NEXO-bestuurders de wagen in het volste vertrouwen en zeer nauwkeurig parkeren.
Hyundai NEXO
Dr. Woong-Chul Yang, Vice Chairman, Hyundai Motor Company:
Waterstofenergie is de sleutel voor een duurzamere samenleving. Met de invoering van zijn brandstofcelauto’s heeft Hyundai Motor Company al het voortouw genomen in de waterstoftechnologie. Vandaag kan ik u met trots het volgende resultaat voorstellen van onze inspanningen om de planeet te redden: onze elektrische brandstofcelauto van de tweede generatie waarin al onze meest geavanceerde technologieën samenkomen.
NEXO is de tweede generatie van gecommercialiseerde elektrische Hyundai-brandstofcelauto’s en zal vanaf het voorjaar van 2018 in geselecteerde markten wereldwijd beschikbaar zijn. Als verbeterde versie van de fel toegejuichte ix35 Fuel Cell heeft de NEXO een geschat rijbereik van 800 kilometer (NEDC). De acceleratie en het vermogen werden opgetrokken om de globale prestaties nog te verbeteren.
Uit tests is gebleken dat de NEXO, die ontworpen is om extreme temperaturen en omgevingen aan te kunnen, nog steeds probleemloos start na een ganse nacht bij -30° Celsius. De NEXO pakt uit met het vermogen om koud te starten binnen de 30 seconden – een topresultaat binnen de sector – en het brandstofcelsysteem warmt sneller op om maximale prestaties te leveren. De NEXO heeft ook een uitstekende koeling op steile hellingen wanneer de temperaturen oplopen tot meer dan 50° Celsius.
Dankzij een verbeterd luchttoevoersysteem, sterkere prestaties op grote hoogte en kortere herlaadtijden – naast de algemene efficiëntie en het zuinige verbruik – is de NEXO een klasse apart. Daarenboven zijn ook de vermogensdichtheid en duurzaamheid van de NEXO erop vooruitgegaan in vergelijking met benzinewagens.
Specifieke architectuur
Het is de allereerste keer dat Hyundai een brandstofcelauto bouwde met een specifieke architectuur. Deze heeft heel wat voordelen:
- Lichter qua gewicht
- Betere vermogen/gewichtsverhouding
- Sneller optrekken van 0 tot 100 km/u dan zijn voorganger
- Grotere binnenruimte
- Zorgt ervoor dat de accu naar de kofferbak verplaatst kan worden
- Betere indeling van het brandstofcelsysteem
NEXO vs. vorige architectuur van Hyundai-brandstofcelsysteem
- Brandstofcelpakket en accu van NEXO hebben meer nettovermogen om een krachtigere motor aan te drijven
- Aandrijving van NEXO is lichter en beter ingepakt
- Verbeteringen aan tanks voor opslag van waterstof
Verbeterde aandrijving
- Aandrijving van NEXO is lichter en neemt minder ruimte in beslag
- Efficiënter
- Modules zijn beter geïntegreerd
- Kleiner
- Lichter
Rijvermogen
- Maximumversnelling ligt 25% hoger dan bij zijn voorganger
- NEXO trekt 20% sneller op van 0 tot 100 km/u dan zijn voorganger
- NEXO heeft meer koppel dan zijn voorganger
Rijbereik
- NEXO heeft een geschat rijbereik van 800 kilometer (NEDC)
Geruisloos en comfortabel rijden
- NEXO rijdt even geruisloos en comfortabel als zijn voorganger
- Alle bewegende NEXO-onderdelen zitten in de motorruimte zodat het geluid in één zone afgezonderd wordt
Duurzaamheid
- NEXO is even duurzaam als wagens met interne verbrandingsmotor
Opslag van waterstof
- Opslagsysteem van NEXO is lichter dan zijn voorganger
- Opslagsysteem van NEXO heeft opslagdichtheid van wereldniveau
- NEXO kan binnen de 5 minuten herladen worden
Alle voornoemde NEXO-specificaties en -technologieën kunnen variëren naargelang van de markt.