Brussel, 16 januari 2018 – Van alle wagens die elk jaar in België in het verkeer worden gebracht, blijft nog steeds meer dan de helft een tweedehandswagen. Uit een analyse van 2dehands.be blijkt dat Belgen vooral op zoek gaan naar luxe automerken. Audi, BMW, Mercedes en Volvo scoren het hoogst in de zoekresultaten op de grootste Belgische zoekertjessite.
2dehands.be onderzocht de verschillen qua autovoorkeur per provincie en bracht de zoekvoorkeuren in kaart. Daarnaast werd ook gekeken naar welke autozoekertjes het meest bekeken werden en welke de meeste biedingen en reacties kregen, en dus waarschijnlijk het meest gekocht werden.
· De helft van alle auto’s die worden aangeboden zijn jonger dan 7 jaar. Het oudste exemplaar dat vorige maand op het platform stond, was een Buick van 1915.
· In Antwerpen, Limburg & West-Vlaanderen worden de duurste wagens aangeboden.
· De goedkoopste wagens worden aangeboden in Brussel, Luik en Namen.
· In West-Vlaanderen staan het grootste aantal tweedehands Porsches te koop.
· In Vlaams-Brabant, Antwerpen en Limburg vind je relatief gezien de meeste tweedehands Mercedessen.
· Het aanbod van Volkswagen modellen blijkt dan weer het hoogst te zijn in Luxemburg en Namen.
Petra Baeck, woordvoerster van de grootste zoekertjessite van België: “Het aantal tweedehandswagens dat jaarlijks in het verkeer wordt gebracht is nog steeds groter dan het aantal nieuwe wagens. Voor veel mensen is een evenement als het Autosalon het moment om even te dromen over een exclusieve nieuwe wagen. Vaak blijft het echter bij dromen en gaan mensen op zoek naar een recente tweedehandswagen. Het aantal jonge tweedehandswagens, jonger dan vier jaar, op 2dehands.be nam het voorbije jaar trouwens nog toe met 4%.”
Peugeot, Citroën en Renault populair in Wallonië, Volkswagen boven in Vlaanderen
Wanneer gekeken wordt naar de zoekertjes met de meeste biedingen en reacties, zien we dat de Franse automerken het vooral in Wallonië goed doen. In Vlaanderen zijn het eerder de Volkswagenmodellen die veruit de meeste reacties krijgen.
Nog een opvallend verschil: terwijl Volvo bij Vlamingen best wel populair is, blijkt dit helemaal niet zo te zijn in Wallonië. Het omkeerde zien we bij Seat. Voor de Vlaamse autokoper blijkt dit merk weinig aantrekkingskracht te hebben, terwijl het bij Waalse autokopers juist heel populair is.