Voor avonturiers: het Opel-vlaggenschip met stoere offroad-look

Voor avonturiers: het Opel-vlaggenschip met stoere offroad-look

 

  • Voor alle terreinen: vierwielaandrijving met koppelvectoring beschikbaar, 25 mm meer bodemspeling
  • Voor krachtige prestaties: nieuwe topdiesel met sequentiële turbolader
  • Voor veeleisende chauffeurs: uitstekende technologieën, nieuwe OnStar-diensten
  • Voor de portefeuille: verkrijgbaar vanaf 32.800 euro, binnenkort bij de dealers

 

 

De nieuwe topmodellen van Opel, de Insignia Grand Sport en Insignia Sports Tourer, gingen enkele maanden geleden in wereldpremière. Na het recente debuut van de nieuwe Opel Insignia Country Tourer op het Autosalon van Frankfurt, is het droomduo een zegevierend trio geworden. De avonturier met offroad-uitstraling en optionele vierwiel­aandrijving met koppelvectoring is in België te bestellen vanaf 32.800 euro. De allrounder is de ideale keuze voor iedereen die houdt van landelijke gebieden of wintersport, maar ook voor liefhebbers van unieke looks.

 

De nieuwe Opel Insignia Country Tourer maakt indruk met dezelfde troeven als zijn broers de Grand Sport en Sports Tourer. Hij is ruim en aanzienlijk lichter dan de vorige versie dankzij een gloednieuwe voertuigarchitectuur. En zoals het een echt vlaggenschip betaamt, is hij verkrijgbaar met een ruime waaier aan innovatieve technologieën. Bovendien bekoort hij met zijn eigen landelijke stijl: zwarte beschermende bekleding rondom en zilveren beschermplaten voor- en achteraan geven de nieuwkomer een stoere offroad-look. Klanten die hun wagen graag nog individueler willen, kunnen hem aan de persoonlijke wensen aanpassen dankzij het Opel Exclusive-programma dat een ongelimiteerde kleurkeuze aanbiedt.

 

Klaar voor avontuur: toonaangevende motor- en chassistechnologie

 

De nieuwe Opel Insignia Country Tourer is behoorlijk pittig met zijn krachtige turbobenzine- en turbodieselmotoren. De topdiesel is de nieuwe 2,0-liter BiTurbo-diesel (officieel NEDC-brandstofverbruik: in de stad 8,9 l/100 km, buiten de stad 6,0 l/100 km, gecombineerd 7,2 l/100 km; officiële specifieke gecombineerde CO2‑emissie: 191 g/km). De nieuw ontworpen 2,0-liter dieselmotor levert 154 kW/210 pk bij 4.000 t/min en ontwikkelt al vanaf 1.500 t/min een sterk koppel van 480 Nm, dankzij de sequentiële tweetrapsturbolader. Zo heeft de Country Tourer de kracht die bij een echte avonturier past. Het benzineaanbod wordt aangevoerd door de tweeliter turbobenzinemotor met directe inspuiting die 191 kW/260 pk levert (brandstofverbruik volgens NEDC: in de stad 11,5 l/100 km, buiten de stad 7,3 l/100 km, gecombineerd 8,9 l/100 km, 203 g/km CO2). Beide motoren bieden heel wat rijplezier in combinatie met de nieuwe automatische achtversnellingsbak en de geavanceerde Twinster-vierwielaandrijving.

 

Vijfentwintig millimeter extra bodemspeling samen met de innovatieve vierwielaandrijving met koppelvectoring en de nieuwe achterophanging met vijf ophangpunten zetten aan om het asfalt achter zich te laten en geven de Insignia Country Tourer het meest geavanceerde systeem in zijn klasse. In plaats van de traditionele differentieel achteraan, die evenveel koppel aan beide achterwielen doorgeeft, gaat de Opel Insignia Country Tourer prat op twee elektrisch bediende meervoudige plaatkoppelingen die een meer individuele en nauwkeurige vermogensoverdracht naar elk wiel mogelijk maken – ongeacht de weg- of weersomstandigheden. Om de neiging tot onderstuur tegen te gaan in snel genomen krappe bochten, stuurt het systeem naargelang de werking van het gaspedaal en de stuurbeweging meer koppel naar het buitenste achterwiel. Dit gebeurt in een fractie van een seconde, zonder verdere tussenkomst van de bestuurder. Zo wordt de wagen gestabiliseerd. Bovendien draait de Insignia nauwkeuriger in en reageert hij spontaner op de input van de bestuurder. Dit leidt tot een neutraal voertuiggedrag, waardoor de auto stabieler en stuurbaarder is, ongeacht de situatie.

 

Het verder verbeterde FlexRide-chassis legt de basis voor een optimaal rijgedrag naargelang de situatie. Het past de schokdempers, de stuurinrichting, de gaspedaalreactie en de schakelpunten (bij automaten) aan, onafhankelijk of op basis van de modi ‘Standard’, ‘Sport’ of ‘Tour’ waaruit de bestuurder kan kiezen. De nieuwe centrale ‘Drive Mode Control’-software die de rijmodus regelt, vormt het hart van het adaptieve chassis. Hij analyseert constant de informatie afkomstig van de sensoren en de instelling en herkent zo de persoonlijke rijstijl.

 

Robuuste buitenkant, ruime binnenkant: de Insignia voor liefhebbers van een landelijk omgeving

 

De Insignia Sports Tourer bevindt zich al in bijzonder goede vorm: hij tilt Opels designfilosofie naar een hoger niveau met zijn sportieve en toch elegante styling en adembenemende lijnen. De lichtgewicht voertuigarchitectuur is een van de voornaamste redenen voor zijn pittige en wendbare prestaties. De Country Tourer heeft al deze kwaliteiten en meer. Met zijn stoerdere en meer individuele uitstraling behoort hij tot de topvarianten in het Insignia-modellengamma.

 

De prominente brede grille en slanke koplampen bieden een brede horizontale indruk, terwijl de zilverkleurige beschermplaten de auto naar beneden trekken om zijn stevige postuur te benadrukken. Geprofileerde zwarte beschermende bekleding op het onderste deel van de voorpartij, de wielbogen en langs het onderste gedeelte van de zijkant, versterken de stoere looks. Net als de voorkant hint ook de achterkant naar avontuur, bijvoorbeeld met de zilverkleurige beschermplaat en dubbele uitlaatgroeven die bredere indruk versterken.

 

Zoals het een stoere allrounder betaamt, is de nieuwe Insignia Country Tourer vooral uitermate praktisch. Om het laden zo gemakkelijk mogelijk te maken, kan de achterklep geopend worden zonder de auto aan te raken. In combinatie met het standaard aanwezige sleutelloze open- en startsysteem ‘Open & Start (Keyless Entry)’ volstaat een lichte schopbeweging onder de achterbumper om de achterklep te openen (een voertuigsilhouet wordt geprojecteerd op de grond om de correcte zone aan te gevenn). Bij een tweede beweging onder de bumper gaat de klep weer dicht. Om de laadruimte te vergroten naar 1.665 liter en nog flexibeler in te richten, is de Insignia Country Tourer voorzien van 40/20/40-neerklapbare zetels. Het is mogelijk de achterbank neer te klappen door op een knop in de bagageruimte te drukken. En de stevige standaarddakrails benadrukken niet alleen de avontuurlijke looks, maar vergroten ook de gebruiks­mogelijkheden van de nieuwe Insignia Country Tourer: de stoere break kan dakladingen tot 100 kilogram dragen.

De verlenging van de wielbasis van de nieuwe Insignia-generatie met 92 mm zorgt voor een veel ruimer interieur dat vooral de passagiers achteraan ten goede komt. De wellnesssfeer wordt benadrukt door een bestuurdersgerichte cockpit, de ergonomische premiumzetels met AGR-label (Actie Gezonde Rug) vooraan en de verwarmde buitenste achterzetels. De verwarmde voorruit en het verwarmde stuurwiel staan respectievelijk garant voor goede zichtbaarheid en warme handen op koude dagen.

 

Uitstekende technologie aan boord: veilig, comfortabel, uitmuntende connectiviteit

 

Net als zijn broers de Grand Sport en Sports Tourer, is de Country Tourer uitgerust met talloze ultramoderne technologieën en rijhulpsystemen die een nieuw veiligheids- en comfortniveau mogelijk maken. Een van de hoogtepunten is de tweede generatie van Opels innovatieve en bekroonde adaptieve IntelliLux LED Matrix verlichting. Deze telt 32 geïntegreerde ledsegmenten in de ultraslanke koplampen (16 aan elke kant) en is voorzien van innovatieve actieve bochtverlichting en een speciale ledspot met een bereik tot 400 meter. Verder hoogtepunten omvatten de head-up display, 360°-camera, adaptieve cruisecontrol (ACC) met automatische noodrem, rijstrookassistent met automatische stuurcorrectie bij het ongewild verlaten van de rijstrook (Lane Keep Assist) en een waarschuwing voor achteraan langskomend verkeer (Rear Cross Traffic Alert).

 

De nieuwste IntelliLink-systemen bieden uitstekend entertainment en een connectiviteit van de hoog niveau (Android Auto nog niet beschikbaar in België). Ook de baanbrekende persoonlijke connectiviteits- en hulpverleningsdienst OnStar is aan boord. Hij omvat een uitgebreid serviceaanbod gaande van automatische respons bij botsing tot bijstand na diefstal. De OnStar-portfolio omvat ook de reservatiedienst[1] en het zoeken naar een parkeerplaats[2]. Beide diensten doen een beroep op adviseurs van OnStar die hotelkamers kunnen reserveren en/of een geschikte parking zoeken.

 

 

[1] Via booking.com. E-mailadres en kredietkaart vereist.

[2] Via Parkopedia.