Alpine A110 Cup: een authentieke racewagen, ontwikkeld voor de grootste circuits van Europa

  • Alpine stelt de A110 Cup voor, die vanaf 2018 de Europese circuits zal aandoen in het kader van de Alpine Europa Cup.
  • De Alpine A110 Cup, die voortbouwt op het lichte en wendbare karakter van het seriemodel, kan schermen met een hoogwaardige uitrusting om prestaties, efficiëntie en rijplezier te verenigen.
  • Het ontwerp, de ontwikkeling en de commercialisering van de A110 Cup werden – binnen een algemeen kader uitgewerkt door Alpine – toevertrouwd aan Signatech, reeds een partner voor het Wereldkampioenschap WEC van autosportfederatie FIA.
2017 – Alpine A110 Cup

Wereldkampioen Rally in 1973, winnaar van de 24 Uren van Le Mans 1978, Wereldkampioen LMP2 in het FIA WEC-kampioenschap van vorig seizoen… Alpine heeft het hart van liefhebbers veroverd met zijn sportieve resultaten. Het merk heeft ook heel wat roepingen opgewekt bij amateurpiloten die plezier wilden beleven aan het stuur van verleidelijke, lichte en wendbare wagens. Met die geest en met respect voor deze traditie wou Alpine de A110 Cup creëren, die vanaf 2018 te zien zal zijn op de circuits.

Om het welslagen van dit nieuwe avontuur te verzekeren, heeft Alpine de studie, de ontwikkeling, de productie en de commercialisering van de A110 Cup toevertrouwd aan Signatech. De onderneming van Philippe Sinault, die Alpines A470 inzet in het Wereldkampioenschap Uithoudingsraces (FIA WEC), kan namelijk prat gaan op een verregaande ervaring in de ontwikkeling van competitieproducten voor klanten.

Samen met de ingenieurs die het seriemodel ontwikkelden, heeft Signatech de competitieversie uitgewerkt met een doel voor ogen: de piloten zoveel mogelijk rijplezier bieden, of het nu om beginners of doorgewinterde experts gaat.

Met een uiterst nauwkeurig onderstel, een motor met 270 pk voor 1 050 kilogram (3,9 kg/pk), een compromisloos veiligheidsniveau en boordelektronica op het niveau van een Endurance-prototype belooft de Alpine A110 Cup efficiëntie en prestaties.

De Alpine A110 Cup zal worden verkocht aan de prijs van 100 000 euro excl. btw en is bestemd voor een competitie die nauwkeurigheid, professionalisme en menselijke warmte verenigt. De Alpine Europa Cup, die in 2018 zal worden georganiseerd over zes manches, bezoekt zes van de meest befaamde Europese circuits. Dit internationale FIA-kampioenschap verwijst terug naar de Europa Cup die van 1985 tot 1988 werd georganiseerd met de Alpine GTA V6 Turbo.

Piloten die wensen deel te nemen aan de Alpine Europa Cup doen er goed aan zich zo snel mogelijk in te schrijven want de productie voor het eerste seizoen zal zich beperken tot iets meer dan twintig exemplaren.

Bernard Ollivier, Adjunct Algemeen Directeur van Alpine: “De oprichting van de Alpine A110 Cup en de bijbehorende Alpine Europa Cup getuigen opnieuw van onze passie voor de autosport. We wilden de A110 Cup tot een echte racewagen maken, uitermate verfijnd en met een hoogwaardige uitrusting die de prestaties maximaliseert. Deelnemers van de Alpine Europa Cup zullen dus kunnen genieten van het plezier met een erg mooie auto te rijden die nieuwe normen vestigt met zijn efficiëntie. De organisatie van de wedstrijd zal beantwoorden aan de normen die Alpine oplegt, streng en professioneel op het circuit maar ook gemoedelijk en warm in de paddock. De Alpine Europa Cup zal bovendien als platform fungeren om onze fans in heel Europa te verwennen.”

Philippe Sinault, Algemeen Directeur van Signatech: “Bij Signatec zijn we erg trots dat Alpine ons heeft uitgekozen voor dit uiterst complete project. Van het studiebureau over de werkplaats tot het team dat de Alpine Europa Cup organiseert, al onze knowhow werd aangewend om te kunnen beantwoorden aan het lastenboek uitgeschreven door Alpine. De A110 Cup is een auto zonder compromissen, die een doel voor ogen heeft: de piloten heel wat rijplezier bieden. Dat uit zich in tal van factoren, zoals de waarneembare kwaliteit, het voortdurende streven naar efficiëntie, de ergonomie… Met de ontwikkeling en bouw van de auto’s hebben we nog heel wat werk voor de boeg voor de twintig A110 Cups het tegen elkaar kunnen opnemen op het Circuit Paul Ricard. Dit is een erg boeiende uitdaging, zowel voor Signatech als voor Alpine.”

EEN VOLWAARDIGE RACEWAGEN

STREVEN NAAR STIJFHEID EN EFFICIËNTIE VOOR HET CHASSIS

2017 – Alpine A110 Cup

Het zelfdragende koetswerk van de Alpine A110 Cup, dat wordt gebouwd in de Alpine-fabriek van Dieppe, werd aangepast om de geometrie van de ophanging te optimaliseren, de koetswerkhoogte te reduceren (-40 mm), ankerpunten voor de rolkooi te voorzien en de stijfheid aan te passen aan de competitie in het algemeen en het gripniveau van de slicks in het bijzonder. Het ontwerp ervan kaderde in een samenwerking tussen Signatech en Renault Sport Racing, dat zijn expertise en rekenmiddelen ter beschikking stelde voor het project.

In het motorcompartiment resulteren deze wijzigingen in de montage van specifieke langsdragers. Deze schitterende onderdelen uit massief aluminium zijn verbonden met het achterste deel van de rolkooi en maken het mogelijk om het verankeringspunt van de bovenste driehoeken te verhogen. De onderste driehoeken worden bevestigd aan twee mechanisch gelaste halve beugels die het aandrijfgeheel ondersteunen.

Vooraan vertalen deze wijzigingen zich in de montage van een mechanisch gelaste wieg en bevestigingsplaten voor de bovenste driehoeken.

De vier veren, aangeleverd door Öhlins, beschikken over een regelbare compressie en terugslag.

Net als het seriemodel is de Alpine A110 Cup geschoeid met Michelin-banden. De fabrikant ontwikkelde specifieke slicks en banden met profiel om het beste compromis tussen prestaties en levensduur te verzekeren.

GEEN COMPROMISSEN OP HET VLAK VAN VEILIGHEID

De actieve- en passieve-veiligheidsuitrusting van de Alpine A110 Cup werd tot in de puntjes geoptimaliseerd. Om de integratie van een stalen beugel in het aluminium chassis tot een goed einde te brengen, hebben de ingenieurs en technici een gloednieuwe techniek ontwikkeld. Van bij de assemblage van het zelfdragend koetswerk in Dieppe, worden stalen platen met lijm en bouten bevestigd aan de structuur en beschermd met kataforese. Die platen fungeren vervolgens als bevestigingspunten voor de stalen buizen die de veiligheid van de piloot verzekeren.

De Alpine A110 Cup wordt raceklaar geleverd met een hoogstaande veiligheidsuitrusting: specifieke Sabelt-kuipzetels met geïntegreerde hoofdsteunen, compatibel zespuntsharnas van Hans, automatische brandblusser, droge batterij, onderbreking van het brandstofcircuit, enz.

Net als bij de standaard Alpine A110 wordt het remsysteem van de Cup-versie aangeleverd door Brembo. De remzadels met zes zuigers van de nieuwste generatie werden vervaardigd uit een stuk magnesium en grijpen imposante geventileerde schijven van 355 mm vooraan en 330 mm achteraan aan. De Alpine A110 Cup beschikt over een regelbaar en uitschakelbaar ABS- en antispinsysteem.

SPECIFIEKE VERSNELLINGSBAK, STANDAARD MOTOR

2017 – Alpine A110 Cup

Onder de motorkap ligt de rechtstreeks ingespoten 1,8-liter-turbomotor van het seriemodel. Dankzij een competitiespecifieke luchtfilter en uitlaatlijn steeg het vermogen van de Cup-versie tot 270 pk (+18 pk) terwijl het koppel van 320 Nm ongewijzigd bleef.

De elektronische sturing wordt verzekerd door een nagelnieuwe elektronische SRG 140-module van Magneti Marelli, die tevens gegevens over de motor en het onderstel verzamelt.

De motor wordt gekoppeld aan een sequentiële zesversnellingsbak, die speciaal werd ontwikkeld in het kader van een partnerschap tussen Signatech en 3MO. Ook een zelfsperrend differentieel met beperkte slip is aanwezig.

WELKOM AAN BOORD

Het interieur van de Alpine A110 Cup werd uitgedacht om zijn bestuurder zo veel mogelijk rijplezier en comfort te bieden. Vanuit zijn stevig omhullende kuipzetel met Sabelt-hoofdsteunen kijkt de piloot uit over een XAP-stuur dat speciaal voor de Alpine A110 Cup werd ontwikkeld en dat inspiratie put uit dat van de A470.

Net als alle andere onderdelen van de wagen getuigt dit stuur van een waarneembare kwaliteit die uitzonderlijk is voor zijn categorie. Het omvat bedieningshendels voor de versnellingsbak, een digitaal dashboard en alle nuttige schakelaars (afstelling van de stuurinrichting, antislipsysteem en ABS, pit limiter, radio, drankvoeding, enz.)

2017 – Alpine A110 Cup

Met de verstelbare pedalen en stuurkolom kan de rijhouding aan ieders lichaamsbouw worden aangepast. De Alpine A110 Cup behoudt zijn originele klimaatregeling en biedt de mogelijkheid om zonder aanpassingen een tweede kuipzetel te monteren voor circuitdopen.

EEN INTENSIEF ONTWIKKELINGSPROGRAMMA

Nadat hij zijn eerste tests heeft afgelegd, zal de Alpine A110 Cup een intens programma van ontwikkelingstests ondergaan. Nicolas Lapierre en Nelson Panciatici, twee Alpine- en FIA WEC-piloten, zullen het grootste deel van de tests voor hun rekening nemen om de betrouwbaarheid te verifiëren en de basisafstelling te bepalen zoals die naar alle klanten toe zal worden gecommuniceerd.

Om een zo veelzijdig mogelijk product te verkrijgen, zullen ook andere beroeps- en amateurpiloten bij de tests worden betrokken, en dat op een grote verscheidenheid aan circuits: Jerez, Magny-Cours, Motorland Aragón, Valencia, Portimao, Navarra… Signatech heeft als doel om ten minste 7 500 testkilometers af te leggen, het equivalent van drie volledige seizoenen van de Alpine Europa Cup.

ALPINE EUROPA CUP

EEN INTERNATIONAAL FIA-KAMPIOENSCHAP

2017 – Alpine A110 Cup

In 2018 zal de Alpine A110 Cup enkel worden verkocht aan klanten die deelnemen aan de Alpine Europa Cup. Deze nieuwe wedstrijd zal voldoen aan de eisen en normen van Alpine, met een professionele en strenge organisatie op het circuit en een warme, gemoedelijke sfeer in de paddock.

Deze internationale reeks, die door Signatech wordt georganiseerd en gepromoot onder toezicht van de FIA, zal zes meetings en twaalf races omvatten. Het seizoen gaat op 1 en 2 juni van start op het Circuit Paul Ricard (Frankrijk) en doet vervolgens ook Duitsland, Groot-Brittannië, België en Spanje aan.

De ingeschreven piloten kunnen genieten van een hele reeks van producten en diensten die bij hun inschrijving zijn inbegrepen: overall, Alpine-kleding en gereedschap, toegang tot de receptiestructuur van de Alpine Europa Cup, communicatie, technische ondersteuning door Signatech (onderstel) en Oreca (motor), aanwezigheid van een magazijn voor losse wisselstukken tijdens de evenementen, enz.

Elke meeting zal bestaan uit twee vrije testsessies, twee kwalificaties en twee races, voor een totale circuittijd van drie uur. Twee piloten kunnen het stuur van eenzelfde A110 Cup delen.

Er zullen drie klassementen worden opgesteld: Algemeen, Junior (jonger dan 25 jaar) en Gentlemen (ouder dan 45 jaar). Aan het einde van het seizoen delen beste piloten in 150 000 euro aan premies en toelagen.

De ALPINE EUROPA CUP IN CIJFERS

Meetings _______________________ 6

Races _________________________ 12

Landen ________________________ 5

Vrije tests ______________________ 2 x 30’ per meeting

Kwalificaties ____________________ 2 x 30’ per meeting

Races _________________________ 2 x 30’ per meeting (60-70 kilometer)

 

2017 – Alpine A110 Cup

Prijs van de Alpine A110 Cup ______ 100 000 euro excl. btw

Inschrijving Alpine Europa Cup _____ 20 000 euro excl. btw

Waarborg ______________________ 20 000 euro excl. btw

Geschatte kostprijs van het seizoen Minder dan 100 000 euro excl. btw[1]

Premies en toelagen _____________ Meer dan 160 000 euro

 

VOORLOPIGE KALENDER VOOR 2018

1-2 juni_________________________ Circuit Paul Ricard (Frankrijk)

Juni/juli ________________________ TBC (Duitsland)

14-15 juli_______________________ Dijon-Prenois (Frankrijk)

1-2 september __________________ Silverstone (Groot-Brittannië)

22-23 september ________________ Spa-Francorchamps (België)

20-21 oktober ___________________ Barcelona-Catalunya (Spanje)

ALPINE A110 CUP – TECHNISCHE FICHE

CHASSIS

Type __________________________ Zelfdragend koetswerk in aluminium

Veiligheid ______________________ Meerpuntsbeugel

Koetswerk _____________________ Aluminium

Stroomlijn ______________________ Vlakke bodem, diffuser, achterspoiler

MOTOR

Type __________________________ Viercilinder-zestienkleppenmotor van 1,8 liter

Plaatsing_______________________ Centraal achterin

Vermogen______________________ 270 pk bij 6 000 t/min

Elektronisch beheer ______________ Magneti-Marelli SRG 140

TRANSMISSIE

Type___________________________ Achterwielaandrijving

Versnellingsbak _________________ Sequentiële zesversnellingsbak 3MO

Bediening ______________________ Hendels aan het stuur

Differentieel_____________________ Zelfsperrend met beperkte slip

Koppeling ______________________ Twee schijven in gesinterd staal

OPHANGING, REMMEN EN STUURINRICHTING

Ophanging _____________________ Dubbele boven elkaar geplaatste driehoeken

Schokdempers __________________ Regelbare tweewegschokdempers van Öhlins

Remmen V _____________________ Ø 355 x 32 mm, Brembo-remzadels met zes zuigers

Remmen A _____________________ Ø 333 x 32 mm, Brembo-remzadels met vier zuigers

Stuurinrichting __________________ Elektrisch bekrachtigd

WIELEN

Velgen ________________________ Aluminium, 9×18’’ (V) en 10×18’’ (A)

Banden ________________________ Michelin 25-64×18 (V) en 27-65×18 (A)

AFMETINGEN, GEWICHTEN EN VULINHOUDEN

Lengte / breedte / hoogte__________ 4 178 / 1 798 / 1 190 mm

Wielbasis_______________________ 2 419 mm

Spoorbreedte V/A _______________ 1 565 / 1 570 mm

Brandstoftank __________________ Gehomologeerd FIA FT3, 65 liter

Gewicht________________________ Ongeveer 1 050 kg