Woensdag 18 oktober 2017 — Met de nieuwe tweezitters 781 Boxster GTS en 718 Cayman GTS breidt Porsche zijn middenmotorfamilie verder uit. Een nieuw ontwikkeld inlaatkanaal en een geoptimaliseerde turbocompressor doen het vermogen van de 2.5-viercilinderboxermotor stijgen tot 269 kW (365 pk). Daarmee is deze motor 11 kW (15 pk) sterker dan in de 718 S en maar liefst 26 kW (35 pk) krachtiger dan in de atmosferische GTS van het vorige model. Deze nieuwe sportwagens met middenmotor krijgen standaard een manuele zesversnellingsbak mee. Maar er kan uiteraard ook gekozen worden voor de Porsche-versnellingsbak met dubbele koppeling (PDK). Standaard heeft de GTS een hele resem opties aan boord zoals het Porsche Torque Vectoring (PTV) inclusief mechanisch sperdifferentieel op de achteras, het Sport Chrono-pack en het Porsche Active Suspension Management (PASM) dat het koetswerk 10 millimeter dichter tegen het asfalt legt.
Meer prestaties dankzij meer power
Het maximumkoppel van 430 Nm, dat van 1.900 t/min tot en met 5.000 t/min ter beschikking staat, zorgt voor nog straffere prestatiecijfers en hernemingen. In combinatie met de PDK en het Sport Chrono-pack sprint dit GTS-model in 4,1 seconden van 0 naar 100 km/u. Zijn topsnelheid bedraagt 290 km/u.
Typisch GTS: veel zwarte afwerkingselementen binnen en buiten
Niet alleen op technisch vlak, maar ook visueel onderscheidt de GTS-uitvoering zich van de rest van het 718-gamma. Vooraan zet de nieuwe Sport Design-bumper het sportieve karakter in de verf. De slanke lichtblokken zijn – typisch GTS – zwart, de bi-xenonkoplampen zijn verduisterd. Achteraan bezorgen de verduisterde achterlichten, de zwarte typebenaming, een zwarte diffusor en de centraal opgestelde zwarte uitlaatpijpen van de standaard sportuitlaat voor een onmiskenbare GTS-aanblik. Zwart GTS-logo’s op de deurdrempels en de in zwarte zijdeglans gehulde 20-duimsvelgen ronden het zijprofiel helemaal af.
Hoogwaardige afwerking in alcantara en Porsche Track Precision-app
Ook aan de binnenzijde verraadt de GTS zijn origine. De chronometer van het standaard Sport Chrono-pack werd centraal in het dashboard geïntegreerd. Rijder en copiloot nemen plaats in sportzetels waarvan de middelste panden met alcantara zijn overtrokken, net zoals dat bij de andere GTS-modellen van Porsche het geval is. De Sport Plus-zetels met GTS-logo op de hoofdsteunen krijgen 2-voudige elektrische verstelling voor nog meer zijdelingse steun en dito zitcomfort. Bovendien worden ook nog andere interieurelementen met alcantara bekleed: stuurvelg, middelste armsteun en de armleuningen in de deuren. De meest sportieve bestuurders kunnen ook nog rekenen op de Porsche Track Precision-app (PTPA). Daarmee kunnen rijgegevens automatisch worden geregistreerd en in detail worden weergegeven en geanalyseerd via de smartphone.
De 718 GTS kan vanaf nu besteld worden en wordt tegen midden december 2017 gecommercialiseerd.
Prijzen van 718 GTS modellen
718 Cayman GTS 79.109,80€ incl. BTW
718 Boxster GTS 81.166,80€ incl. BTW