Nieuwe Opel Insignia GSi verovert Nürburgring Nordschleife

  • Beste tijd: tot twaalf seconden per ronde sneller dan vorige Insignia OPC
  • In de beste handen: Volker Strycek en zijn team gaven GSi finishing touch op de Ring
  • Beste ingrediënten: lichtgewicht constructie, mechatronisch FlexRide-chassis, vierwielaandrijving

 

 

De nieuwe Opel Insignia GSi is een precisie-instrument. Hij bevindt zich tien millimeter dichter bij de weg dan een normale Insignia en is minstens 160 kilogram lichter dan een Insignia OPC van de vorige generatie. De intelligente vierwielaandrijving stuurt een perfect gedoseerde hoeveelheid vermogen naar elk wiel dankzij de koppelvectoring. Hierdoor wordt het rijgedrag nog verbeterd en irritant onderstuur geëlimineerd. De Michelin Pilot Sport 4 S-banden op velgen van 20 inch (optioneel) leveren uitstekende grip, terwijl de krachtige Brembo-remmen korte remafstanden en maximale veiligheid garanderen. Verder zijn de directe besturing, de afstelbare schokdempers en de motor- en transmissieregeling onderling verbonden en reageren ze in de modus Sport uiterst scherp, wat de wagen hoogst aantrekkelijk maakt voor de liefhebbers van een moderne, uiterst efficiënte sportberline. Een “Connoisseur’s Choice”-versie die het kwaliteitslabel ‘Getest op de Nürburgring’ draagt, want elke sportieve Opel wordt nauwgezet afgesteld op de legendarische Nordschleife.

 

“De lastigste plek ter wereld om een auto tot het uiterste te testen” (Volker Strycek)

 

Het oorspronkelijk 28 kilometer lange, heuvelige race- en testcircuit aan de voet van de Nürburg werd op 18 juni 1927 plechtig geopend. De grondleggers hechtten er veel belang aan dat de Nürburgring secties omvatte met de kenmerken van landwegen, zodat de bloeiende auto-industrie de nodige testen kon doen. De eerste race in de Eifel werd in 1927 gewonnen door de Duitse superster Rudolf Caracciola, die achteraf toegaf dat de wedstrijd ‘echt zwaar’ was. Later gaf drievoudig wereldkampioen Formule 1 Sir Jackie Stewart het heuvelachtige parcours omringd door bossen zijn legendarische bijnaam: ‘De Groene Hel’. Vandaag is Volker Strycek, Opel Director Performance Cars & Motor Sport, één van de toonaangevende experten op de Nürburgring. In 2003 won hij de 24-urenrace in een Opel Astra V8 Coupé. Meer recent ontwikkelden Strycek en zijn team de afstelling van de Insignia GSi op de Nürburgring.

 

“De lichtgewicht architectuur, het uitstekende chassisontwerp met opgewaardeerde demperhydraulica en softwareafstelling, de unieke vierwielaandrijving en de performante banden maken de GSi exact zo precies en scherp als wij wilden”, zei Strycek na de testritten. “De resultaten spreken voor zich. In de nieuwe Insignia GSi kan ik een ronde op de Nordschleife tot twaalf seconden sneller afleggen dan in de krachtigere OPC-voorganger. Uiteraard drijf ik de auto iopn elke centimeter van het parcours tot het uiterste. Zodra het traject veeleisender wordt, bijvoorbeeld in de bochten of op de stukken met weinig wrijving, d.w.z. wanneer de auto bijzonder wendbaar en precies moet reageren, is de GSi duidelijk sneller en gemakkelijk te controleren.”

 

“Dit is exact de efficiëntie die ik verwacht van een moderne sportwagen”

 

De ingenieurs van Opel gaven de GSi een chassis dat werd herzien in vergelijking met de nieuwe Insignia. Kortere veren leggen de GSi 10 millimeter lager en speciale korte schokdempers beperken de bewegingen van het koetswerk tot een minimum. De krachtige Brembo-remmen met vier cilinders (345 millimeter diameter) en de toch al directe besturing werden hieraan aangepast. De Insignia GSi is standaard uitgerust met het mechatronische FlexRide-chassis. Dat past de schokdempers en de sturing in enkele fracties van een seconde aan. De besturingseenheid verandert bovendien de kalibratie van het gaspedaal en de schakelpunten van de automatische achtversnellingsbak. De bestuurder kan kiezen tussen drie modi: Standaard, Tour en Sport. Naargelang de gekozen modus zijn de sturing en de gaspedaalreactie nog directer. Exclusief voor de GSi is de modus Competition die met de ESP-knop wordt geactiveerd. Tweemaal drukken geeft ervaren bestuurders meer gier en schakelt de tractiecontrole uit, voor een snelle ronde op de Nordschleife bijvoorbeeld.

 

Dankzij het sportchassis, dat werd ontwikkeld in combinatie met Michelin Pilot Sport 4 S-banden met extra grip en grote velgen van 20 inch (optioneel), kleeft de wagen nagenoeg aan de weg als bij een slak. De vierwielaandrijving met koppelvectoring waarmee de GSi standaard is uitgerust (uniek in dit segment) levert een belangrijke bijdrage. In dit hoogtechnologische systeem is de gebruikelijke differentieel op de achteras vervangen door een dubbele koppeling. Deze kan elk achterwiel afzonderlijk laten versnellen in enkele fracties van een seconde, afhankelijk van de rijomstandigheden.

 

“Het vierwielaandrijfsysteem met koppelvectoring is echt uniek in het segment van de Insignia. Het maakt komaf met de neiging tot onderstuur die voorkomt bij de meer conventionele systemen”, zegt Strycek.

 

De sportberline wordt aangedreven door een indrukwekkende turbobenzinemotor die efficiënt brandstofverbruik combineert met prestaties. De krachtige 2,0-liter turbo levert 191 kW (260 pk) en ontwikkelt een royaal koppel van 400 Nm (brandstofverbruik volgens de New European Driving Cycle NEDC: 11,2 liter per 100 km in de stad; 7,1 l/100 km buiten de stad; 8,6 l/100 km gecombineerd; 197 g/km CO2). De GSi is ook leverbaar met de 2,0-liter BiTurbo-diesel van 154 kW/210 pk (officieel brandstofverbruik volgens NEDC: 8,9 l/100 km in de stad, 6,1 l/100 km buiten de stad, 7,3 l/100 km gecombineerd; officiële specifieke gecombineerde CO2-emissie 192 g/km). Deze motor op maat van het vlaggenschip van Opel levert een koppel van 480 Nm. Beide viercilindermotoren zijn gekoppeld aan een gloednieuwe automatische achtversnellingsbak. De bestuurder heeft de mogelijkheid te schakelen met de peddels aan het stuur, zonder het stuur te lossen of de weg uit het oog te verliezen. Bovendien kunnen de schakelpunten van de automatische versnellingsbak vooraf geselecteerd worden via de modi Standard of Sport.

 

De nieuwe Opel Insignia GSi is verkrijgbaar als sportberline of in de nog meer gezins­vriendelijke breakversie Opel Insignia GSi Sports Tourer.