HET DESIGN VAN DE ONBETWISTE GRAND TOURER

HET DESIGN VAN DE ONBETWISTE GRAND TOURER

DE INSPRATIE ACHTER DE NIEUWE CONTINENTAL GT

Woensdag 27 september 2017 — §  De gloednieuwe Continental GT is een statement van pure luxe en innovatief Brits design

§  Stefan Sielaff, designdirecteur bij Bentley, presenteert de reis van de Continental GT door een rijk landschap van stijlinspiratie

§  De stijlelementen omvatten vormen uit de luchtvaart, gesneden kristalglas en een perfecte geometrie

Bentley Motors lanceert vandaag een film die de inspiratie achter het design van de gloednieuwe Continental GT illustreert.

Startend met het DNA van de Continental GT licht Stefan Sielaff, designdirecteur bij Bentley, de traceerbare stamboom die deze nieuwe wagen heeft beïnvloed toe, terwijl hij kort de Bentley Design-studio beschrijft.

Daarna heeft Sielaff het over de reis die hij samen met zijn bekroonde designteam in het Engelse Crewe aflegde tijdens de creatie van Bentley’s nieuwste model, dat een echt statement van hedendaagse Britse luxe is.

De vormgeving van een vliegtuigromp

Het Spartan Executive-vliegtuig geniet een werkelijk tijdloos design en maakt gebruik van vloeiende krommingen die worden omlijst door scherpe, krachtige lijnen.

Bentley gebruikte dezelfde filosofie voor zijn gloednieuwe Continental GT en maakte gebruik van de Superforming-technologie – een precisietechnologie waarbij gewerkt wordt met aluminium dat tot 500° C is verhit – die ontwerpers toelaat om complexere, scherper afgelijnde koetswerknaden te gebruiken en een vollere, meer gebeeldhouwde achterzijde te tekenen. De Continental GT is het eerste productiemodel ooit waarvan een volledige koetswerkflank via het Superforming-procédé is vervaardigd.

Deze sculpturale benadering verzekert een strakke en atletische, maar desalniettemin sierlijke stijl.

Verlichting door gesneden kristalglas

 

Wanneer een perfect gesneden kristalglas in het licht wordt gehouden, wordt elk vlak belicht, wat een driedimensionale diepte benadrukt.

Dit oog voor detail inspireerde het design voor de koplampen van de nieuwe Continental GT, die het licht als een diamant vangen. De verlichting maakt gebruik van de nieuwste Matrix-ledtechnologie, al springt in de eerste plaats hun design in het oog.

Het resultaat is vergelijkbaar met een verlichte edelsteen, een effect dat nog wordt uitvergroot wanneer de optionele welkomstsequentie de koplampen progressief doet oplichten wanneer men de auto nadert. Ook de achterlichten vertonen het effect van kristalsnijwerk dat de driedimensionele kwaliteit van de lichtblokken benadrukt.

Perfecte geometrie en inherente schoonheid

Achter de perfecte geometrie schuilt een inherente schoonheid, iets wat doorheen de details van de nieuwe Continental GT weerklinkt.

De Côtes de Genève-afwerking die op mechanische horloges terug te vinden is, inspireerde de creatie van een nieuwe interieurafwerking voor de Continental GT. Deze oppervlaktebehandeling – een première in de auto-industrie – wordt op een 0,6 mm dikke aluminiumplaat aangebracht en ontstaat door machinaal over de volledige breedte een lineair patroon te tekenen. Iedere rij is 5 mm breed en wordt onder een lichte hoek aangebracht zodat er een driedimensionele afwerking ontstaat. De machine verschuift voor iedere volgende bewerkingslaag 0,5 mm.

Van het iconische matrix-radiatorrooster tot het kenmerkende afwerkingspatroon levert de geometrie tastbare verfijning voor interieur en exterieur.

Een schouwspel van innovatieve technologie

Een hoofdbestanddeel van alle moderne Bentley’s is de naadloze integratie van de nieuwste technologie met de beste, authentieke materialen.

Gedreven door innovatie en de noodzaak om technologie met een oog voor detail te combineren, heeft Bentley voor de nieuwe Continental GT een revolutionair, driezijdig Rotating Display ontworpen. Op het eerste gezicht lijkt er zich centraal op het dashboard geen scherm te bevinden. Over de breedte van het dashboard loopt enkel een ononderbroken fineerafwerking en een dunne chroombies achter het stuurwiel vormt de rand van een digitaal instrumentendisplay.

Met een druk op de startknop glijdt de fineerafwerking in het midden van het dashboard geluidloos naar voren en draait om zijn as. Daarmee wordt het grootste aanraakscherm in een Bentley ooit, een 12,3 duim digitaal MMI-display van retinakwaliteit, onthuld. De derde zijde van het Bentley Rotating Display toont drie elegante analoge wijzerplaten voor een buitenthermometer, een kompas en een chronometer.

Dit perfecte schouwspel verbetert de klantervaring binnen de cabine naadloos.

 

Ongeëvenaarde expertise en handvakmanschap

De authenticiteit van de materialen in de cabine van de nieuwe Continental GT creëert een esthetische en tactiele ervaring.

Bentley heeft de grenzen van wat er met leer en hout mogelijk is verlegd door gebruik te maken van de befaamde deskundigheid van de ambachtslieden in zijn hoofdkwartier in het Engelse Crewe.

Zo werd bijvoorbeeld een nieuw ‘diamond in diamond’-patroon gecreëerd. Dit heeft het effect van een oppervlak in ruitmotief dat in een zee van leder lijkt te drijven en voelt buitengewoon zacht aan. Het nieuwe interieurpatroon krijgt zowel stiksels als borduursels. De ontwikkeling van het borduursel, de individuele optimalisatie van ieder patroon en het programmeren van de exacte uitlijning voor de 712 stiksels van iedere diamantvorm nam achttien maanden tijd in beslag. Onovertroffen oog voor detail.

Bijna 1.000 Bentley-ambachtslieden zullen er ongeveer 100 uur over doen om iedere Continental GT te voltooien.

De evolutie van het beroemde design-DNA van Bentley

Het DNA waaruit de nieuwe Continental GT bestaat, kan doorheen de afgelopen zes decennia worden teruggevoerd tot het moment waarop de naam begon – met de Continental R-Type van 1952.

De geest van de Continental R-Type werd in 2003 weer tot leven gewekt toen Bentley de eerste Continental GT lanceerde. Dit was een auto die een nieuw segment definieerde – de luxe-Grand Tourer. De drie lijnen die de R-Type kenmerkten – de power-line, de achterzijde en de glooiende daklijn – hebben ook de Continental GT gedefinieerd. Daardoor ontstaat een enorm moderne vorm die ook naar het verleden verwijst.

Sinds 2003 werden meer dan 66.000 Bentley’s Continental GT met de hand vervaardigd in het Engelse Crewe. Nu is de toekomst van Grand Touring opnieuw gedefinieerd dankzij de gloednieuwe Continental GT; een statement van pure luxe en Brits design.