DE NIEUWE AVENTADOR S ROADSTER

Adembenemende prestaties met verfijnd openluchtgevoel

Supersportwagentechnologieën en -rijdynamiek van Aventador S coupé, in combinatie met rijplezier in openlucht

·         Atmosferische V12 ontwikkelt 740 pk en accelereert van

·         0-100 km/u in 3,0 seconden, met een topsnelheid van 350 km/u

·         Ontwerp en ontwikkeling die de aerodynamica en de openluchtervaring voor bestuurder en passagier optimaliseren

·         Gepersonaliseerde kleur- en afwerkingsopties, uitgebreid gebruik van koolstofvezel

De Aventador S Roadster, gepresenteerd door Automobili Lamborghini op de IAA in Frankfurt, combineert de technologieën en rijdynamiek van de Aventador S met een hartstochtelijke rijervaring in openlucht.

“De nieuwe Aventador S Roadster bepaalt nieuwe maatstaven voor technologie en prestaties, zowel op de weg als op het circuit, doordat de roadsterversie een nieuwe dimensie toevoegt aan het rijplezier”, zegt voorzitter en CEO Stefano Domenicali. “De Aventador S Roadster biedt de sensatie van open rijden zonder compromissen te sluiten op het vlak van de rijdynamiek of het comfort van de inzittenden, en voegt een extra luxedimensie toe met de beschikbare personaliseringsmogelijkheden.”

De Aventador S Roadster is de enige supersportieve roadster met een centraal achterin geplaatste V12. Naast de toonaangevende prestatiecijfers wordt de unieke status van de roadster versterkt door meerdere kleur- en afwerkingsopties, met nieuwe materialen en uitgebreid gebruik van koolstofvezel, evenals vrijwel onbeperkte mogelijkheden van Lamborghini’s personaliseringsprogramma Ad Personam.

Lucht en ruimte – het aerodynamische roadsterdesign

De roadster handhaaft het onmiskenbare design van de Aventador S, in combinatie met unieke kenmerken die zijn roadsterkarakter weerspiegelen: een combinatie van Lamborghini’s typische design-DNA en het resultaat van uitgebreid aerodynamisch onderzoek.

De achterkant van de auto vertoont duidelijk andere lijnen dan de coupé, waardoor de roadster zijn eigen aerodynamische karakter heeft. Een ‘motorbrug’ loopt van de achterruit naar achteren, met een mix van koetswerkkleur en matzwart gelakte koolstofvezel ‘blades’ in de motorkap. Een transparante uitvoering is optioneel ook beschikbaar om te pronken met de V12-motor.

De slanke, afneembare hardtoppanelen, met een gewicht van minder dan zes kg, zijn convex gevormd om maximale interieurruimte te verzekeren voor de inzittenden. Ze zijn gemaakt van koolstofvezel met een matzwarte (of optioneel glanzend zwarte) afwerking, en daarnaast nog talloze Ad Personam-mogelijkheden. Een eenvoudig bevestigingssysteem zorgt ervoor dat de dakpanelen snel kunnen worden verwijderd en opgeslagen in de voorste kofferruimte.

De achterruit is elektrisch bedienbaar met een druk op een knop voor bestuurders die de beat van de V12-motor willen horen; als het gesloten is, beperkt het raampje het geluid en de turbulenties bij het open rijden.

Kleur en afwerking, vanbinnen en vanbuiten

In harmonie met de koetswerkkleuren worden vijf interieurconfiguraties aangeboden, met leder en alcantara in één- en tweekleurige combinaties en met diverse stiksel- en afwerkingsmogelijkheden. Daarnaast worden exterieur- en interieurpacks aangeboden, zoals ‘branding’ en ‘carbon fiber’, met het Ad Personam-programma voor klanten die hun Aventador S Roadster nog verder willen personaliseren.

Klanten kunnen ook de binnenafwerking van de dakpanelen kiezen: naast de standaardbekleding met zwart alcantara omrand met matzwart koolstofvezel is er een optioneel Carbon Skin-pack, met Lamborghini’s hightech stof die nog lichter is dan alcantara voor de binnenkant van de dakpanelen, evenals rond de cockpit en voor andere delen van interieur.

De Aventador S Roadster werd gelanceerd in de Ad Personam-kleur Blu Aegir, geïnspireerd op de vredige blauwe zeespiegel die daaronder een ontembare kracht verbergt: verfijnd maar krachtig, met uitgebreid gebruik van koolstofvezel.

De buitenspiegels en het voorruitframe zijn afgewerkt met glanzend koolstofvezel, terwijl het onderste deel van de auto – inclusief voor- en achterbumper, zijschorten, luchtinlaat en uitlaten – afgewerkt is in zichtbaar koolstofvezel.

De configuratie demonstreert in het interieur het potentieel van het Ad Personam-programma, met Blu Delphinus-leer in contrast met Bianco Polar, met Blu Delphinus S-sierstrepen op de zetels, de deuren en het dashboard en zelfs met de vloermatten in blauw en wit.

Aventador S Roadster – ontwerp en technologieën

Het achtervoegsel ‘S’ van de Aventador Roadster geeft de conceptuele en technologische vooruitgang van het nieuwe model aan. De Roadster maakt gebruik van de vierwielaandrijving, de nieuwe actieve ophanging, de nieuwe vierwielsturing en de nieuwe EGO-rijmodus die op de Aventador S coupé werden geïntroduceerd, en met de herontwikkeling van elk aspect van de ophanging en de elektronische besturingssystemen garandeert zijn ’total control concept’ een superieur niveau qua aandrijving, rijcomfort en prestaties.

De verbeterde zijdelingse controle van de nieuwe vierwielsturing biedt meer wendbaarheid bij lage snelheid en meer stabiliteit bij hoge snelheid, terwijl het Lamborghini Dynamic Steering (LDS) zorgt voor responsieve feedback en een snediger instuurgedrag. De herziene duwstangophanging, nieuwe achterveren en Lamborghini’s magnetorheologische ophanging LMS met herziene kinematica, aangepast aan de nieuwe vierwielsturing, zorgen voor een betere verticale controle. Een nieuw realtime variabel dempingssysteem optimaliseert de wiel- en koetswerkcontrole, terwijl het evenwicht en de stijfheid van de bodem werden gemaximaliseerd.

Een geoptimaliseerd ESC-systeem verbetert de overlangse controle voor een snellere en preciezere sturing van de tractiecontrole en voertuigdynamiek naargelang van de geselecteerde rijmodus, met maximale grip in alle omstandigheden en betere rijeigenschappen. De constante kalibrering van de vierwielaandrijving zorgt voor het stabiliserende effect van de nieuwe achterwielsturing, waardoor meer koppel naar de achteras kan worden gestuurd: indien uitgeschakeld wordt minder koppel naar de vooras gestuurd om een sportief maar veilig rijgedrag mogelijk te maken.

De actieve achtervleugel optimaliseert het aerodynamische evenwicht van de auto naargelang van de snelheid en de gekozen rijmodus. Zijn aanzienlijk geoptimaliseerde algehele aerodynamische ontwerp verbetert de neerwaartse druk vooraan met meer dan 130% ten opzichte van de vorige Aventador. Met de vleugel in optimale stand bereikt de roadster meer dan 50 % algehele efficiëntie bij hoge downforce en bij lage luchtweerstand meer dan 400 %.

Met de vier rijmodi van de Aventador S Roadster kunt u kiezen uit STRADA, SPORT, CORSA en de nieuwe EGO-modus, die allemaal elk aspect van het gedrag van de auto beïnvloeden door controle van tractie, stuurinrichting en ophanging. Met EGO kan de bestuurder zijn voorkeurscriteria in elke modus aanpassen aan zijn rijstijl.

De Aventador S Roadster accelereert in slechts 3,0 seconden van 0-100 km/u, heeft dezelfde topsnelheid van 350 km/u als de Aventador S coupé en weegt slechts 50 kg meer dan de coupé. De 6,5 liter grote V12-motor produceert dezelfde 740 pk als de coupé, met 690 Nm koppel bij 5.500 tr/min. De lichte zevenversnellingsbak met onafhankelijke schakelstang (ISR) zorgt voor gerobotiseerde schakelovergangen in maximaal 50 milliseconden, terwijl koolstofceramische remmen standaard zijn. De Dione-velgen van 20/21 duim zijn geschoeid met Pirelli P Zero-banden die speciaal werden ontwikkeld voor de Aventador S. Binnenin kan het digitale tft-dashboard worden aangepast aan de voorkeuren van de bestuurder en Apple CarPlay™ is standaard.

Prijs van de Lamborghini Aventador S Roadster en marktlancering

De eerste klanten zullen in februari 2018 hun nieuwe Lamborghini Aventador S Roadster ontvangen. De verkoopprijs bedraagt voor Europa:           379.940,00 euro (inclusief BTW)