De naam ‘Touring Package’ grijpt terug naar de uitrustingsvariant van de 911 Carrera RS modeljaar 1973. Toen al waren het puristische 911-design en de klassiek aangeklede binnenruimte sleutelelementen. De nieuwe 911 GT3 met Touring Package bouwt verder op dit concept en geeft het een moderne invulling. Deze variant is bedoeld voor liefhebbers van kwalitatief hoogstaande sportwagens die bijzonder veel waarde hechten aan een subtiele look en klassiek rijplezier.
Afgezien van het Clubsport-pakket en de alcantara afwerkingsmogelijkheden kunnen bijna alle optiemogelijkheden van de 911 GT3 gecombineerd worden met het Touring Package. Zo behoren alle koetswerk- en velgkleuren tot de mogelijkheden, net als de keramische remmen PCCB, het liftsysteem, ledkoplampen, alle zetelopties, het Chrono-pakket en de audiosystemen. Het Touring Package kan vanaf nu worden besteld. In België kost de 911 GT3 met Touring Package, naar analogie met de 911 GT3 156.670,80 euro, inclusief btw en de voor dat land specifieke uitrustingsopties.
Een pure sportwagen vanuit ieder oogpunt
Met de uitzondering van de achterzijde is het koetswerk van de versie met Touring Package identiek aan dat van de GT3. Hij kan dus bogen op grote luchtinlaten in de speciaal ontworpen voorzijde, maar ook op de luchtuitlaat net voor het kofferdeksel die typisch is voor het GT3-model van de 911. De voor- en achterlichten zijn identiek, maar niet verdonkerd. Het zijaanzicht van de auto wordt gedomineerd door de
gesmede lichtmetalen velgen met centrale wielmoer. Vooraan liggen 245/35 ZR 20-banden om
negenduimsvelgen, terwijl de twaafduimsvelgen achteraan geschoeid gaan met bandenmaat 305/30 ZR 20. De banden zorgen voor een gespierde aanblik want het koetswerk van de deze nieuwe variant is ter hoogte van de wielkasten 44 millimeter breder dan bij de 911 Carrera. Door de koets nog eens 25 millimeter lager te leggen wordt de breedte van de auto extra in de verf gezet.
Sportieve stroomlijn: Achterspoiler met extra spoilerlip
De subtiele structurele aanpassingen springen vooral achteraan in het oog. De rand van de uitgeklapte achterspoiler die hij van de standaard 911-leent is voorzien van een aerodynamische spoilerlip (Gurney-lip) in koetswerkkleur. Het speciaal ontworpen radiatorrooster achteraan krijgt het opschrift ‘GT3 Touring’. Andere opvallende features zijn de zilverkleurige afwerking voor de sierstrips aan de zijruiten, het sportuitlaatsysteem en de koplampsproeierafdekkingen, en het Porsche-logo achteraan. Bij het ‘Black Exterior Touring’-pakket zijn deze elementen allemaal in het zwart gelakt, net als bij de 911 GT3. De voor- en achterlichten zijn hier dan wel verdonkerd.
Lederen interieur
Het interieur schept het gevoel van een klassieke sportwagen met manuele versnellingsbak. Zoals dat bij het karakter van een pure GT past, kreeg fijn leder de voorkeur op alcantara. Het stuurwiel met rechtuitstandmarkering, de versnellingspook, de armsteunen in de deuren, het deksel van de centrale opbergvak en de deurhendels zijn allemaal overtrokken met soepel leder. De middenpanden van de zetels zijn in zwart stof. In de hoofdsteunen is het Porsche-logo gestanst en alle stiksels in het gedeeltelijk lederen interieur zijn zwart. De finishing touch voor het interieur zijn echter de inzetstukken in zwart aluminium.
Krachtige atmosferische zescilindermotor uit de racerij
De aandrijving en de ophanging zijn identiek voor alle 911 GT3-modellen met manuele versnellingsbak, ongeacht of ze daarbij over het Touring Package beschikken of niet. De atmosferische zescilinderboxer met een cilinderinhoud van vier liter werd ontleend aan racebolides als de 911 RSR en de 911 GT3 Cup. Deze krachtbron is de krachtigste atmosferische rechtstreeks ingespoten motor en heeft de grootste cilinderinhoud die Porsche ooit ontwikkelde voor een zescilinderboxer voor de openbare weg. De motor wordt vooral gekenmerkt door zijn hoogtoerig ontwerp. De krukas haalt tot 9.000 omwentelingen per minuut, wat zelfs voor een sportwagenmotor absoluut buitengewoon is.
De spreiding van de zes versnellingen is helemaal afgesteld op de manier waarop de krachtbron zijn vermogen ontwikkelt en biedt een bijzonder sportief schakelgedrag. Een automatische tussengasfunctie staat garant voor een opwindende sound bij het terugschakelen. Deze functie wordt geactiveerd via de Sport-knop op de middenconsole, waarmee ook een dynamischer schakelpatroon wordt mogelijk gemaakt dankzij een snellere synchronisatie van de versnellingen. De sportieve, manuele GT-versnellingsbak stuurt het vermogen naar een mechanisch sperdifferentieel achteraan met automatische remfunctie (PTV).
Snel in de bochten, stabiel op de rechte stukken: stijf chassis met achterwielsturing
De ophanging van de 911 GT3 bewijst hoeveel ervaring Porsche wel heeft in de racerij. Naast het basisontwerp dat werd geoptimaliseerd voor rijprecisie kan het onderstel ook bogen op superieure rijeigenschappen die de auto in de eerste plaats dankt aan zijn actieve achterwielsturing. In functie van de snelheid sturen de achterwielen namelijk in de tegengestelde of dezelfde richting als de voorwielen, wat de wendbaarheid en de stabiliteit van het voertuig duidelijk ten goede komt. De bandenmaat op beide assen werd zo afgestemd dat de voorwielen de stuur- en remkrachten optimaal overbrengen terwijl de achterwielen voor de aandrijving en de trekkracht zorgen.
Porsche Track Precision-app standaard
Naast het Porsche Communication Management (PCM) dat een online navigatiemodule met realtime verkeersinformatie inhoudt, omvat de standaarduitrusting van iedere 911 GT3 ook de Connect Plus-module en de Porsche Track Precision-app. Met deze app kan de bestuurder op zijn smartphone gedetailleerde rijgegevens weergeven, opslaan en analyseren.