Nieuw topmodel voor Cayenne-gamma

550 pk, actieve aerodynamica en prestatiegerichte remmen

Nog meer 911 in een SUV: de nieuwe Porsche Cayenne Turbo

De nieuwe Porsche Cayenne Turbo, die in wereldpremière gaat op het 67ste internationale autosalon van Frankfurt, eist zijn plaats op bovenaan het gamma. Het volledig nieuwe topmodel voor de derde generatie Cayenne legt binnen zijn segment de lat inzake sportieve prestaties nog maar eens hoger. De vierliter V8-biturbomotor levert 404 kW (550 pk). De toegenomen rijdynamiek is gestoeld op de combinatie van innovatieve technologieën zoals actieve aerodynamica voor onder meer de dakspoiler, gestuurde driekamerophanging, verschillende bandbreedtes en het nieuwe prestatiegerichte remsysteem. Met bijkomende opties zoals achterwielsturing en elektronische rolstabilisatie dankzij het 48-voltsysteem kan de SUV de rijeigenschappen van een echte sportwagen evenaren. De nieuwe Cayenne Turbo trekt in 4,1 seconden op van 0 naar 100 km/u (3,9 seconden met Sport Chrono-pakket) en haalt en topsnelheid van 286 km/u.

 

Nog strakker design

Met zijn exclusieve voorzijde en de ledkoplampen van het Porsche Dynamic Light System (PDLS) oogt de Cayenne Turbo even dominant als vrijgevochten. In het donker onderscheidt de nieuwe Turbo zich van de andere Cayenne-modellen met zijn dubbele rij lichtmodules. In zijaanzicht vallen vooral de standaard 21 duim grote Turbo-wielen op die voorbehouden zijn voor dit topmodel en die een plaats krijgen onder de uitgebouwde wielkasten met wielkuipverbredingen in koetswerkkleur. Achteraan vormen de dubbele uitlaatpijpen, specifiek voor de Turbo, dan weer de onderscheidende factor. De buitenspiegelbehuizingen en de bumperschort achteraan zijn in koetswerkkleur gelakt. Het volledig nieuwe interieur bewijst dat deze Cayenne Turbo een ruimer potentieel meekreeg: tegelijkertijd sportiever én comfortabeler. Zowat alle functies van deze volledig genetwerkte SUV kunnen worden weergegeven en bediend via het hogeresolutiedisplay en het touchscreen van de Porsche Advanced cockpit. Zo is het BOSE® Surround Sound System van 710 watt hier standaard. Bestuurder en passagiers genieten in dit topmodel sportzetels met 18-voudige verstelmogelijkheden. De geïntegreerde hoofdsteunen zijn nieuw en vormen een duidelijke verwijzing naar de 911. Alle zetels en het multifunctiesportstuur met exclusief Turbo-ontwerp zijn standaard verwarmbaar.

 

Meer vermogen, meer koppel: achtcilinder biturbo met 550 pk

Het hart van de Cayenne Turbo wordt gevormd door de nieuwe vierliter V8-motor met biturbo. Met een vermogen van 404 kW (550 pk) doet deze krachtbron 22 kW (30 pk) beter dan de krachtbron in de vorige Cayenne Turbo. Het maximumkoppel van 770 Nm ligt 20 Nm hoger dan voordien. De nieuwe 8-versnellingsbak Tiptronic S zet beide vermogencijfers om in acceleratie en snelheid via de actieve vierwielaandrijving Porsche Traction Management (PTM). De nieuwe Turbo sprint dan ook in 4,1 seconden naar 100 km/u (3,9 seconden met Sport Chrono-pakket) en haalt een topsnelheid van 286 km/u. Kenmerkend voor de nieuwe generatie motoren is dat de uitlaatgasturbo’s nu opgesteld staan tussen de twee cilinderbanken, de zogeheten ‘central turbo lay-out’. De kortere uitlaatlijn tussen de verbrandingskamers en de turboladers zelf vertalen zich naar een motor die bijzonder alert reageert terwijl de centrale opstelling van de turbo’s de vermogenafgifte aanzienlijk verbetert. Een bijkomend voordeel is natuurlijk de compacte bouw van de motor. Die maakt dat de krachtbron lager kan worden opgesteld wat een positief effect heeft op de rijdynamiek. Het zwaartepunt ligt lager en de rijprecisie in bochten is beter.

 

Actieve ophanging met driekamerluchtvering en gemengde bandbreedtes

Het nieuwe lichtgewichtchassis van de Cayenne Turbo combineert het beste van drie werelden: de rijprecisie van een sportwagen, het comfort van een berline en het aanpassingsvermogen van een offroader. Het is vooral de combinatie van de nieuwe driekamerluchtvering en de actieve schokdempers van het PASM die het potentieel van de auto aanzienlijk uitbreiden. Het concept van de nieuwe gemengde bandenmaten met standaard 285/40-banden vooraan en 315/35 achteraan is typisch voor een sportwagen en zorgt voor een nog betere langse en dwarse vermogensoverdracht. De adaptieve luchtophanging maakt gebruik van drie luchtkamers per veer zodat de ophanging met verschillende veerafstellingen kan werken. Via zes vooraf ingestelde hoogteniveaus kan de bodemvrijheid manueel worden afgestemd op offroad-gebruik. Die niveaus worden actief gecontroleerd door middel van vijf nieuwe rijmodi voor gebruik op en naast het asfalt. In combinatie met de optionele achterwielsturing, het elektrische Porsche Dynamic Chassis Control PDCC met rolstabilisatie verbonden met het 48-volt elektrische circuit in de auto en het Porsche Torque Vectoring Plus (PTV+) legt de nieuwe Cayenne Turbo dan ook de rijdynamiek van een sportwagen aan de dag. Tegelijkertijd gaat zijn dagelijkse bruikbaarheid erop vooruit dankzij een groter parkeergemak, vlottere manoeuvreerbaarheid en meer comfort.

 

Eerste SUV met actieve dakspoiler en prestatiegerichte remmen

De nieuwe Cayenne Turbo is de eerste SUV die wordt uitgerust met een adaptieve dakspoiler die deel uitmaakt van zijn actieve aerodynamica. De positie van de dakspoiler optimaliseert de efficiëntie, zorgt voor meer neerwaartse druk ter hoogte van de achteras en leidt, in remstand, tot kortere remafstanden vanaf hoge snelheid. Zo staat deze SUV bij een maximaal remmanoeuvre vanaf 250 km/u twee meter sneller stil. Op die manier vormt de actieve aerodynamica een aanvulling op het nieuwe, prestatiegerichte PSCB (Porsche Surface Coated Brake) dat in de Cayenne Turbo de vertragingen voor haar rekening neemt. De wolfraam-carbide laag die op de stalen schijven wordt aangebracht, zorgt voor straffere remprestaties, is minder gevoelig voor slijtage en geeft ook nog eens minder remstof af zodat de velgen langer schoon blijven. Het topsyteem binnen het aanbod blijft echter het optionele PCCB, Porsche Ceramic Composite Brake.

 

De nieuwe Cayenne Turbo kan vanaf nu besteld worden en zal tegen het einde van het jaar in overal in Europa op de markt komen. In België ligt de prijs voor het topmodel onder de Porsche-SUV’s op 142.876,60 euro, inclusief btw.

 

 

Verbruik en uitstoot

Cayenne Turbo: gecombineerd verbruik 11,9 – 11,7 l/100 km; Co2-uitstoot 272 – 267 g/km

Rijbereik in functie van de gekozen bandenmaat