Ford onthult de nieuwe Ford Mustang voor Europa
● De nieuwe Ford Mustang biedt Europese liefhebbers van het iconische model een meer
gestroomlijnde stijl, krachtigere motoren, een snediger rijgedrag en geavanceerde
rijhulpsystemen.
● De meer atletische stijl wordt onderstreept door de kristalheldere led-verlichting, de gedurfde
nieuwe koetswerkkleuren en de optionele lichtmetalen velgen. Het hoogwaardige interieur
combineert zacht aanvoelende materialen met aluminiumaccenten.
● De verbeterde 5,0-liter V8-motor staat borg voor een geschat vermogen van 450 pk en is
gekoppeld aan een nieuwe tientrapsautomaat om de Mustang sneller, alerter en zuiniger* te
maken.
● De MagneRide-ophanging en verschillende rijmodi omvatten de personaliseerbare ‘My
Mode’-modus om het rijplezier te verhogen. De nieuwe prestatiegerichte uitlaat met actieve
klep omvat een innovatieve ‘Good Neighbour’-modus.
● Geavanceerde rijhulpsystemen zijn onder meer de voetgangerdetectie, Lane Keeping Aid of rijbaanassistent en een personaliseerbaar digitaal 12”-scherm.
Sint-Agatha-Berchem, 11 september 2017 – Ford onthulde vandaag de nieuwe Ford Mustang voor Europa met een gestroomlijnde nieuwe look, geavanceerde upgrades voor de motor en ophanging, geavanceerde rijhulpsystemen en meer personaliseringsmogelijkheden voor de iconische sportwagen.
Het onmiddellijk herkenbare, krachtige Mustang-profiel oogt voortaan gestroomlijnder en atletischer dankzij led-verlichting, een gamma van elf gedurfde koetswerkkleuren en nieuwe optionele lichtmetalen velgen. Het nieuwe model wordt de snelst accelererende Mustang ooit dankzij de verbeterde 5,0-liter V8-motor die naar schatting 450 pk zal leveren en aan Fords nieuwe tientrapsautomaat zal worden gekoppeld.
Het meeslepende karakter van de Mustang werd nog beter afgestemd op de Europese wensen en wordt geoptimaliseerd door de nieuwe, regelbare MagneRide-ophanging en de inschakelbare rijmodi, waaronder de nieuwe personaliseerbare ‘My Mode’. De nieuwe prestatiegerichte uitlaat met actieve klep biedt zelfs een innovatieve ‘Good Neighbour’-modus voor wie ‘s morgens vroeg of ‘s avonds laat op de baan gaat.
De vele rijhulpsystemen van de Mustang bevorderen de rijervaring en verhogen de gemoedsrust van de bestuurder. Voorbeelden zijn Pre-Collision Assist met voetgangerdetectie en Lane Keeping Aid. Het eigentijdse en hoogwaardige interieur onderscheidt zich door zacht aanvoelende materialen en een volledig digitaal 12”-instrumentenbord die de inzittenden eensuperieure ervaring bezorgen.
“De Europese passie voor de Mustang overtreft al onze verwachtingen: al meer dan 30.000 Mustangs vertegenwoordigen een van de meest iconische modellen uit de autogeschiedenis op het continent,” verklaarde Steven Armstrong, group vice president en president van Ford Motor Company voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika. “Weinig auto’s laten zo’n breed publiek genieten van een dergelijke combinatie van erfgoed, stijl en prestaties. De nieuwe Ford Mustang biedt het meest meeslepende totaalpakket ooit.”
Onmiskenbaar Mustang
Het koetswerk van de nieuwe Ford Mustang oogt gestroomlijnder en atletischer, maar behoudt zijn onmiddellijk herkenbare karakter dat doorheen de meer dan vijftig jaar productie werd verfijnd. Het motorkapprofiel is voortaan lager, met geïntegreerde luchtinlaten, in combinatiemet een herwerkt radiatorrooster onderaan om de Mustang een scherper en agressiever gezicht te geven en tegelijk de stroomlijn te verbeteren.
De indrukwekkende achterkant van de Mustang werd verder geoptimaliseerd met een hertekende bumper en diffuser. Zij bieden plaats aan de standaard gemonteerde vierdubbele uitlaat, die geen twijfel laat bestaan over het vermogen en de prestaties van het 5,0-liter V8- model. Bovendien wordt de Mustang aangeboden met een nieuwe, optionele kofferspoiler voor een nog sportiever profiel.
De kristalheldere en energiezuinige koplampen, dagrijlichten, richtingaanwijzers en iconische, driedimensionale achterlichten met drie strepen werken voortaan allemaal standaard met ledtechnologie.
Ook kan de Europese Mustang worden uitgerust met led-mistlichten. De koplampranden werden eveneens hertekend en nemen de trapeziumvorm van het bovenste radiatorrooster over.
Dankzij het uitgebreide gamma personaliseringsmogelijkheden zullen Europese Mustangkopers een nog krachtiger statement kunnen maken. Ze krijgen de keuze uit drie gedurfde en dynamische nieuwe metaalkleuren: Kona Blue, Orange Fury en Royal Crimson. De nieuwe gesmede19” lichtmetalen velgen worden aangeboden in diverse uitvoeringen, elk met hun eigen karakter, waaronder Nickel, Ebony Black en Polished Aluminium.
Het nieuwe Mustang-interieur oogt kwalitatiever. De deurbekleding gebruikt zacht aanvoelende materialen en de deurgrepen zijn afgewerkt in aluminium. De middenconsole kreeg een nieuwe, handgestikte, zacht aanvoelende afwerking met contrasterende stiknaden voor een dynamischere en hoogwaardigere uitstraling. De rand rond het instrumentenbord is verkrijgbaar in vier nieuwe aluminiumafwerkingen.
Ook kan het Mustang-gamma worden uitgerust met een Carbon Sport-interieur, met Alcantara voor de deuren en de zetels en koolstofvezel voor het instrumentenbord en de versnellingspookknop. En voor het ultieme comfort worden ook de verwarmde en gekoelde lederen zetels en het verwarmbare stuurwiel voor het eerst op het hele gamma verkrijgbaar.
Klanten die opteren voor de lederen Recaro-racekuipjes krijgen daarbij de keuze uit drie kleuren: Show Stopper Red, Midnight Blue en Ebony.
Ultieme prestaties
Sensationele prestaties en een opmerkelijk rijplezier staan al sinds de lancering van het oorspronkelijke model in 1964 centraal in het Mustang-DNA. Met zijn nieuwe aandrijflijn, verbeterde onderstel en meer geavanceerde technologieën staat hij garant voor de beste rijervaring ooit.
De 5,0-liter V8-motor werd verder geoptimaliseerd om het vermogen en maximumtoerental te verhogen. Zijn verwachte maximumvermogen van 450 pk wordt ondersteund door de introductie van Fords nieuwe, rechtstreekse ‘dual fuel’-injectie onder hoge druk en de poortinjectie onder lage druk, die tevens het koppel bij lage toerentallen verhoogt.
De nieuwe Mustang 2,3-liter EcoBoost levert 290 pk en garandeert een alertere en meer meeslepende rijervaring dankzij Fords nieuwe tientrapsautomaat en de tijdelijke overboost voor de turbocompressor. Die functie wordt bij krachtige acceleraties geactiveerd om na elke schakelovergang een extra boost te geven.
De geavanceerde tientrapsautomaat draagt bij tot het lagere verbruik en de snellere acceleraties. De elektronische sturing van de transmissie maakt een afstelling mogelijk die de prestaties van de verschillende rijmodi optimaliseert en de adaptieve schakelovergangen in realtime aanpast aan de veranderende omstandigheden, zodat hij in alle situaties de juiste versnelling selecteert, van rustige ritjes langs de kust tot prestatiemetingen op de dragstrip. De
schakelhendels aan het stuur garanderen een maximale controle.
“Normaal gaat er bij elke schakelovergang tijd verloren,” verduidelijkt Matthias Tonn, Mustang chief programme engineer bij Ford of Europe. “De nieuwe tientrapsautomaat van de Mustang stelt de motor echter in staat om op dat moment zijn maximumvermogen en -koppel te leveren voor snellere acceleraties en naadloze schakelovergangen. We verwachten dat de Ford Mustang daardoor sneller dan ooit zal accelereren.”
De handgeschakelde zesversnellingsbak van Ford werd geoptimaliseerd om het vermogen van de 5,0-liter V8-motor in goede banen te leiden met een tweeschijvenkoppeling en een dubbelmassa-vliegwiel. Dat komt de duurzaamheid en de schakelsnelheid ten goede. De motor beschikt standaard over een Launch Control-functie voor een maximale tractie en bliksemsnelle acceleraties vanuit stilstand. Electronic Line Lock, een functie die het mogelijk maakt om de
voorwielen ter plaatse te houden en de achterwielen te laten spinnen om de banden op te warmen voor optimale startprestaties vanuit stilstand, is niet langer voorbehouden aan de 5,0- liter V8-motor maar wordt voortaan ook aangeboden op de 2,3-liter EcoBoost-motor.
Ford-ingenieurs hebben de rijeigenschappen van de Mustang verder geoptimaliseerd om de meest meeslepende rijervaring ooit te bieden. De opnieuw afgestelde schokdempers verbeteren de stabiliteit in de bochten en de achterwielophanging werd stijver met een dwarsnaad die ongewenste bewegingen in elke bocht tegengaat om flexiebewegingen te vermijden. De dikkere antirolstangen houden rolbewegingen van het koetswerk beter onder controle voor een snediger rijgedrag.
De nieuwe optionele MagneRide-ophanging kan bliksemsnel reageren op veranderende wegomstandigheden. Binnenin de schokdempers zit een unieke vloeistof, die elektronisch kan worden gestimuleerd om naargelang het rijscenario een hogere of lagere dempingsweerstand te bieden. Sensoren meten de omstandigheden duizend keer per seconde om optimale prestaties te verzekeren.
Bestuurders beschikken voortaan over twee nieuwe aandrijfmodi om de elektronische stabiliteitsregeling, de gasrespons, de schakelpatronen van de automaat, de stuurinrichting en de actieve klep in de prestatiegerichte uitlaat aan te passen aan de rijomstandigheden. Ze vullen de modi ‘Normal’, ‘Sport’, ‘Track’ en ‘Snow/Wet’ aan. Het gaat om de:
• ‘Drag Strip’-modus om de prestaties te optimaliseren bij maximale acceleraties vanuit stilstand en kwartmijlraces op dragstrips.
• ‘My Mode’-modus waarmee bestuurders zelf hun favoriete prestaties, dynamiek en uitlaatklank kunnen instellen.
Dankzij de nieuwe, prestatiegerichte uitlaat met actieve klep kunnen Mustang-bestuurders voor het eerst de intensiteit van de uitlaatklank regelen op basis van hun humeur en het rijscenario.
De innovatieve ‘Good Neighbour’-modus kan worden geprogrammeerd om de uitlaatklank automatisch te dempen op bepaalde uren van de dag. Zo vermijdt u dat u de buren stoort wanneer u de legendarische 5,0-liter V8-motor vroeg in de ochtend start.
Intelligente technologie voor meer veiligheid en gebruiksgemak
De nieuwe Ford Mustang zal in Europa worden aangeboden met een compleet gamma rijhulpsystemen zoals Pre-Collision Assist met voetgangerdetectie, dat werd ontwikkeld om de ernst van ongevallen te beperken en frontale aanrijdingen met voetgangers in sommige gevallen helemaal te vermijden.
Ook zal de Mustang voor het eerst worden aangeboden met een Adaptive Cruise Control en afstandswaarschuwing om bestuurders te helpen een correcte afstand tot hun voorligger te bewaren. Lane Departure Warning waarschuwt van zijn kant wanneer de auto van zijn rijstrook afwijkt en Lane Keeping Aid kan stuurkoppel uitoefenen om de wagen terug op zijn rijstrook te brengen. Die geavanceerde technologieën zullen bijdragen tot een betere EuroNCAP-score.
Een personaliseerbaar, volledig digitaal lcd-instrumentenbord van 12 duim zal de informatieweergave aanpassen aan de geselecteerde rijmodus, net als bij de supersportwagen Ford GT. Zo zal het bestuurders maximaal laten genieten van elke rijervaring. De configuratie van het instrumentenbord zal automatisch veranderen naargelang de aandrijfmodus en kan door de bestuurder worden geprogrammeerd om een waaier aan wijzerplaten weer te geven in
een van de zeven kleuren. Bestuurders van een Mustang met het 12”-scherm krijgen een animatie in videogamestijl te zien wanneer ze de functie Electric Line Lock activeren. Een primeur!
Ook beschikt de nieuwe Mustang over Fords communicatie- en entertainmentsysteem SYNC 3, zodat bestuurders hun aangesloten smartphones, audio- en navigatiesysteem en klimaatregeling kunnen bedienen met gesproken commando’s en veeg- en knijpbewegingen op het centrale 8”-aanraakscherm. Het systeem is compatibel met Apple CarPlay en Android Auto™.
De leveringen van de nieuwe Ford Mustang voor Europese klanten zullen beginnen in 2018.