Agressieve prijsstelling maakt Ioniq PHEV veruit de goedkoopste plug-in van de markt.
Concreet verzoent deze plug-in hybride het comfort, het rijgemak en de stille werking van een elektrisch voertuig met het rijbereik van een hybride aandrijflijn. Bovendien kan hij bogen op een ontzettend lage CO2-uitstoot wat het voertuig fiscaal aantrekkelijk maakt voor zowel particulieren als bedrijfsvloten. Tot slot biedt ook deze nieuwe Ioniq een alomvattende basisuitrusting voor een erg concurrentiële prijs, precies zoals het een Hyundai betaamt.
Voordelen plug-intechnologie
Het grootste technologische verschil tussen de hybride versie van de Ioniq (HEV) en de Ioniq Plug-In Hybrid is de grotere batterijcapaciteit van 8,90 kWh (ten opzichte van 1,56 kWh) voor de PHEV. Die levert een elektrisch vermogen van 44,5 kW (of 60,5 pk) en kan de auto autonoom aandrijven over een maximale afstand van 63 kilometer.
Het logische gevolg van deze uitstootvrije autonomie is dat het normverbruik bijzonder laag ligt, op 1,1 l/100 km. De overeenkomstige CO2-uitstoot van 26 g/km maakt de Ioniq Plug-In Hybrid dan ook fiscaal bijzonder aantrekkelijk voor zowel particulieren als bedrijven.
In het gebruik switcht deze PHEV volledig automatisch tussen hybride en elektrische aandrijving op basis van factoren zoals de rijstijl en de laadstatus van de batterij. Bestuurders kunnen ook zelf omschakelen, bijvoorbeeld om hun elektrische autonomie te bewaren voor uitstootvrij rijden waar dat verplicht of gewenst is.
Omdat de oplaadtijd voor de batterij ongeveer 2 uur en 15 minuten bedraagt via het gewone stopcontact is ultrasnel laden voor deze versie niet voorzien.
Ruime autonomie
Complementair aan zijn elektrische aandrijving kan de Ioniq Plug-In Hybrid bogen op dezelfde 1.6-benzinemotor als de hybrideversie en ook het systeemvermogen van 104 kW (of 141 pk) is voor beide versies identiek. Logisch dus dat ook de prestaties op een vergelijkbaar peil staan. Het grootste verschil zit in de totale autonomie die voor de PHEV maar liefst 1.100 kilometer bedraagt.
Zelfde uitrusting als elektrische Ioniq
Qua uitrusting leunt de PHEV eerder aan bij de volledig elektrische Ioniq. Zo staat de plug-inversie eveneens op 16”-wielen, krijgt hij led-verlichting, beschikt hij over schakelpeddels aan het stuur en ligt de kofferbodem wat hoger omwille van de batterij die onder de achterzetels en in de kofferbodem een plaats kreeg. Uiteraard neemt hij van de EV de verschillende ‘elektrische’ functies over binnen zijn navigatiemogelijkheden: weergave van het elektrische rijbereik, de zoekfunctie laadstation, de indicatie van laadtijd en de laadprogrammatie.
Scherp geprijsd, uitgebreid garantiepakket
Net als de reeds bestaande Ioniq-modellen wordt ook de nieuwe Ioniq Plug-In Hybrid aangeboden in twee uitrustingsniveaus: Premium en Executive, met als enige optie de metaalkleur. De basisprijs voor de Premium-uitvoering ligt op 33.999 euro (inclusief btw). Daarmee is de Ioniq Plug-In Hybrid veruit de meest betaalbare plug-in hybride die er op de markt is te vinden. Andere concurrenten zijn niet alleen duurder, ze hebben ook doorgaans een beduidend kleiner puur elektrisch rijbereik.
De topuitvoering Executive, die standaard onder meer leder meekrijgt, kost 36.999 euro (inclusief btw).
Net zoals de andere Ioniq-varianten geniet de Plug-In Hybrid eveneens 5 jaar volledige garantie en 8 jaar op de batterijen. De eerste exemplaren van de Ioniq Plug-In Hybrid worden deze maand nog bij de dealers afgeleverd.