Nieuwe boeken voor de autofan

Mercedes-Benz W123

De W123-reeks van de E-Klasse kan je gerust een icoon noemen vanwege zijn hoge productie en het feit dat Mercedes voor het eerst ook een break presenteerde, het T-model, naast de andere varianten zoals de Lang-versie en de Coupé. Tevens behandelt de auteur in dit werk de taxi-uitvoeringen en de verschillende ombouwversies (ziekenwagens, lijkwagens, cabrio’s enz.) van Miesen (Bonn), Petit (Tours F), Grazia (Bologna I), Hejde (S), Visser (NL), Pollmann (Bremen), Rappold (Wülfrath) , Stolle (Hannover), Welsch (Mayen), Crayford (UK), Caruna (CH) of Bähr. Achteraan vind je nog een overzicht van de miniaturen en de tabellen met toenmalige prijzen, productieaantallen en technische gegevens.

 

Auteur: A.F. Storz. Taal: Duits.

ISBN: 978-3-613-03957-5. 22 x 24 cm. 95 blz.

Uitgever: Motorbuch Verlag Dtuttgart (D). motorbuch.de

 

Jaguar Mark 1 & 2, a celebration of Jaguar’s classic sporting saloons.

Dit boek maakt deel uit van Veloce’s Classic Reprint series. Een goed intiatief want deze oldtimers zijn bijzonder gegeerd en de interesse is dus groot. Het boek geeft een goed inzicht op de Mark 1 (1955-1959) en de Mark 2 (1959-1969). Het bevat veel foto’s uit de tijd van toen en ook gegevens omtrent prijzen, techniek, uitvoeringen enz. Klasse!

 

Auteur: N. Thorley. Taal: Engels.

ISBN: 978-1-787110-24-3. 25 x 25 cm. 160 blz.

Uitgever: Veloce Books UK. veloce.co.uk

 

Acura NSX. Honda’s original supercar.

Acura is sinds 1986 de luxe-divisie van Honda in bepaalde landen zoals ondermeer de VS en Canada.

Daarmee klopte het revolutionaire merk zijn andere landgenoten zoals Infiniti (1989), Lexus (1989) en de Xedos (1992) van Mazda met enkele jaren voorsprong. De modellen van Acura zoals de Legend en de NSX staan in Europa weliswaar als Honda bekend. De originele NSX – een sportwagen die het moest opnemen tegen Ferrari, Porsche & Co – kreeg zelfs een Belgisch tintje want onze nationale Paul Frère nam toen in belangrijke mate deel aan de ontwikkeling ervan.
In dit boek krijg je de volledige historiek, de ontwikkeling, de positie op de verschillende markten, een namenindex en de tabellen met verkoop- en productiecijfers.

Een minpuntje vinden we de vele fabrieks- en folderfoto’s maar de inbreng van de toenmalige ingenieurs en ontwerpers maakt dat zeker weer goed.

 

Auteur: B. Long. Taal: Engels.

ISBN: 978-1-787111-24-0. 25 x 25 cm. 224 blz.

Uitgever: Veloce Books UK. veloce.co.uk

 

Alfa Romeo. Das Werk – Die Ära Arese.

Dit is het soort boek waar we van houden: Alfa mag dan een veel besproken merk zijn maar hier belicht de auteur een voor velen van ons onbekend facet. Stond de wieg van Alfa in de Milanese wijk Portello dan staat de Arese-fabriek, die in 1964 begon te produceren, symbool voor de legendarisch gouden periode van de Giulia, Montreal, Alfetta, Giulietta, 164 en ga zo maar door. Dit boek leert ons tot in het detail de zeer interessante geschiedenis en het functioneren van ‘Lo Stabilimento’ tot en met zijn recente afbraak en de bouw van een verkoopscentrum. Het laatste hoofdstuk belicht nog enkele belangrijke Alfa-personages en sluit het boek zo in schoonheid af. Een topper, magnifico!

 

Auteur: Umberto Di Paolo. Taal: Duits.

ISBN: 978-3-95843-482-0. 24 x 29 cm. 240 blz.

Uitgever: Heel Verlag Königswinter (D). heel-verlag.de

 

Motoren. Technik, Praxis, Geschichte.

Dit boek verscheen reeds eerder in 9 oplages en dat is niet zo verwonderlijk want het biedt een schat aan informatie. Het geeft ons een leerrijk overzicht en een inkijk in de vele facetten van de autotechniek met heel veel historische achtergrondinfo. Achteraan is een nuttige index en tussen de teksten zijn op leuke wijze interessante citaten van bekende personen verwerkt. Een must en standaardwerk voor techniekliefhebbers.

 

Auteur: H. Hütten. Taal: Duits.

ISBN: 978-3-613-02893-7. 17 x 24 cm. 485 blz.

Uitgever: Motorbuch Verlag Stuttgart (D). motorbuch.de

 

Wolseley Cars 1948 to 1975.

De tragische geschiedenis van de Britse auto-industrie is ons allen bekend.

De naoorlogse modellen van een van de oudste merken, Wolseley, worden in dit dunne boekje belicht aan de hand van duidelijke foto’s en een adequate tekst. Door de vele toepassingen van de zogenaamde badge-engineering had het merk na de oorlog snel zijn originaliteit verloren en een spoedig einde zat er dan ook aan te komen. Kortom, een interessant rapport over een merk dat aan deze kant van de plas niet zo bekend is.

 

Auteur: D. Rowe. Taal: Engels.

ISBN: 978-1-787110-78-6. 15 x 21 cm. 80 blz.

Uitgever: Veloce Books UK. veloce.co.uk

 

Keep Trucking. Alte Läster, ferne Länder.

Trucks zijn niet meteen voer voor deze rubriek maar dit boek met zijn vele foto’s over meestal versleten vrachtwagens op de chaotische wegen in het Midden-Oosten, Zuid-Amerika en Azië laat ons meeproeven van de sfeer en het avontuur die ginder dagelijkse kost zijn.

Het leuke is dat vele ongekende of minder bekende vrachtwagenmerken voor de lens komen, de korte tekst brengt dan de nodige toelichting.

 

Auteur: M. Haeder. Taal: Duits.

ISBN: 978-3-613-03966-7. 24 x 27 cm. 191 blz.

Uitgever: Motorbuch Verlag Stuttgart (D). motorbuch.de

 

The Volvo Estate Car. Design icon & faithfull companion.

Het robuuste Volvo is het Europese merk dat als een van de eersten de station wagon de nodige luister gaf. Het was algauw ‘bon ton’ om in een Zweedse break zijn kinderen naar school te voeren en naar het werk te rijden. Vooral dan met de tegen de rijrichting geplaatste kinderbank achter was het imago compleet. Wat begon met de PV 445, de 210 Duett en de Amazon Estate zou zijn volledige uitstraling bereiken vanaf de 145. De achtereenvolgende modellen (245, 740, 760, 850 enz.) sloegen de spijker nog verder in de plank. Dit boek vangt aan met een blik op Volvo’s geschiedenis en overloopt dan de opeenvolgende estate-versies tot en met de nieuwste V90. Een interessant werk dat bevalt door zijn compacte formaat en ook een nuttige index bevat. Great!

 

Auteur: A. Hollebone. Tekst: Engels.

ISBN: 978-1-787110-75-5. 21 x 21 cm. 160 blz.

Uitgever: Veloce Books UK. veloce.co.uk

 

Mercedes-Benz. SL & SLC 107 series. 1971 to 1989.

Brian Long bracht ons reeds verschillende over de SL-series van Mercedes.

Dit is een reprint-versie van de 107 series van 1971-1989. Na een korte algemene historiek van het merk krijgen we de inmiddels bekende formule van presentatie. Tamelijk veel fabrieks- en folderfoto’s maar ook een inkijk in de ontstaansgeschiedenis en de evolutie. Interessant zijn de tabellen met technische gegevens, uitvoeringen en de verschillen in de opeenvolgende jaargangen. Achteraan is ook nog een nuttige index.

 

Auteur: B. Long. Taal: Engels.

ISBN: 978-1-787111-30-1. 25 x 25 cm. 208 blz.

Uitgever: Veloce Books UK. veloce.co.uk

 

Triumph Spitfire und GT6. Very British classics.

Voor de oldtimerfan is de Spitfire bijzonder interessant omdat hij tot de betaalbare klassiekers behoort terwijl de GT6 omwille van zijn 6-cilinder motor en zijn karaktervollere lijn zeker ook de moeite loont. Daarenboven genieten beiden van het Michelotti-aura dat Triumph in de jaren zestig zoveel succes en aanzien bracht. Dit goed geïllustreerde boek bevat veel technische info en heeft zijn verdiende plaats in de bibliotheek!

 

Auteur: R. Dredge. Taal: Duits.

ISBN: 978-3-95843-506-3. 25 x 29 cm. 174 blz.

Uitgever: Heel Verlag Königswinter (D). heel-verlag.de

 

Opel. Nur fliegen ist schöner.

De ondertitel van het boek klinkt misschien vreemd maar verwijst naar de succesvolle reclameslogan van de Opel GT die inmiddels, net als het mooie sportwagenmodel zelf, een begrip geworden is. Over Opel verscheen reeds menig boek maar toch slaagt de auteur erin om via een boeiende tekst en interessante tijdsfoto’s de lezer te fascineren. Zonder het werk al te lijvig te laten worden krijgt de auteur toch het hele Opel-verhaal verteld met vele wetenswaardigheden ook over de bestelwagens/vrachtwagens en de sportactiviteiten. Enig minpuntje is misschien het ontbreken van een index. Onze mening: excellent!

 

Auteur: A. F. Storz. Taal: Duits.

ISBN: 978-3-613-03961-2. 23 x 31 cm. 253 blz.

Uitgever: Motorbuch Verlag Stuttgart (D). motorbuch.de

 

 

Tekst: Vincent Arpons.