Porsche toch aan het feest tijdens deze 24 Uren van Francorchamps

Porsche behoort tot een der meeste succesvolle merken van de 24 Uur van Francorchamps, met zes zeges tussen 1967 en 2010.                                                                                                                                                                                                           Dit jaar trad de firma uit Stuttgart aan om een zevende overwinning in de Belgische Ardennen te behalen, met onder andere de #117 911 GT3-R van KÜS Team75 Bernhard, een wagen in handen van Laurens Vanthoor, Kévin Estre en Michael Christensen. Deze 69ste editie van de Ardense klassieker was heel bijzonder voor de Duitse constructeur, die er de 50ste verjaardag van hun eerste overwinning vierde, een zege behaald door Gaban-“Pedro” met een 911.

Ruitenwissers… bediend met de hand!

In 1967 stonden er net als in 2017  vier Porsches 911 aan de start van de 24 Uur van Spa-Francorchamps. In 1967 sprong de Porsche van de Belgen Jean-Pierre Gaban en Noël Van Assche, bijgenaamd “Pedro”, het meest in het oog. In de kwalificaties veroverde de 911 met het nummer 23 de pole positie in de categorie 1.600-2.000cc, goed voor de zevende tijd algemeen. De stevigste tegenstanders van de Duitse bolides zijn de Fords Mustang en de Alfa Romeo’s GTA.

De regen speelde een grote rol in de 19de editie van de Ardense etmaalrace. De openingsfase van de wedstrijd werd gedomineerd door Jacky Ickx (Ford), maar na de diskwalificatie van de Belgische kampioen om 20u30 namen drie Porsches 911 de leiding over, met de Alfa Romeo van Pinto-Cavallari in hun spoor. Halverwege de wedstrijd rustten de laatste zegeambities voor Porsche op de schouders van Gaban en “Pedro”. Op zondagochtend namen ze de leiding in handen.

Maar aan het eind van de voormiddag zorgden elektrische problemen er voor dat de #23 911 zonder ruitenwissers viel, net op het moment dat het opnieuw begint te regenen! Bij Porsche vond men geen manier om het euvel snel te herstellen. Er zat niets anders op dan de rijder via een koordje de ruitenwissers handmatig te laten bedienen. Hoewel de oplossing niet echt binnen de regels viel, konden Gaban en “Pedro” toch de wedstrijd op hun naam schrijven, met amper een halve ronde voorsprong op Pinto-Cavallari (GTA). In hun nederlaag toonde Alfa Romeo zich heel sportief, want ze dienden geen klacht in. Pinto werd later op het jaar beloond door Porsche en mocht samen met Gaban en Pedro de Marathon van de weg rijden op een Porsche 911 R. Pinto crashte echter met de Porsche.

 

50 jaar later… terug in Spa

Zo opende de #23 Porsche 911 2.0 het palmares van de Duitse constructeur in de Ardense klassieker. Porsche zou nog zegevieren in 1968, 1969, 1993, 2003 en 2010. De 50ste verjaardag van de overwinning van Gaban-“Pedro” werd tijdens de Total 24 Hours of Spa 2017 in stijl gevierd. Een repliek van hun 911, herkenbaar aan de grijze kleur met zwarte kap, kreeg een ereplaats in de paddock.  Jean-Pierre Gaban en Noël Pedro Van Assche maakten net voor de start een ereronde en mochten hun                ” Moment de Gloire ” nog eens herbeleven.  De wagen was te bezichtigen boven op de Raidillon en tal van oud – 24 uren piloten waren uitgenodigd op de stand van de Drivers Circle. Lucien Beckers en Bernard Van Bellingen waren de drijvende kracht achter dit initiatief.

 

Wilfried GEERTS