De nieuwe Ibiza behaalt uitstekende resultaten in elke Euro NCAP-test
Donderdag 13 juli 2017 — SEAT demonstreerde nog maar eens de extreem hoge veiligheidsniveaus van zijn modellen in de veeleisende veiligheidstests van Euro NCAP. Bij deze gelegenheid werd de nieuwe SEAT Ibiza, gebouwd op het MQB A0-platform in Barcelona, opnieuw de maximumscore van vijf sterren toegekend. Als zodanig kunnen we met trots zeggen dat de drie pijlers van het Spaanse merk, de Ateca, Leon en Ibiza, de best mogelijke resultaten behaalden in de veiligheidstests van Euro NCAP.
Het is de moeite waard om eraan te herinneren dat sinds enkele maanden alle nieuwe voertuigen die op de markt komen meer tests moeten ondergaan en dat deze veel veeleisender zijn geworden. Om die reden is het dan ook veel verdienstelijker om op deze prestigieuze en onafhankelijke veiligheidstests vijf sterren te behalen. Het is ook vermeldenswaardig dat er, om de bescherming van kinderen op een betrouwbare manier te testen, crash test dummy’s worden gebruikt die kinderen tussen 6 en 10 jaar voorstellen. Ook de crashtests voor aanrijdingen van opzij en de paaltests (onder een hoek van 75 graden) zijn strenger geworden. Bijkomend is er ook nog de frontale crashtest tegen een niet-vervormbare barrière. Niet alleen het aantal en de soorten gebruikte dummy’s is toegenomen, maar ook hun levensechtheid om echte ongevallensituaties op de meest objectieve manier te weerspiegelen.
De nieuwe SEAT Ibiza behaalde uitstekende resultaten in elke sectie waaruit de veiligheidstests van Euro NCAP bestaan en springt er met een score van 95 % vooral bovenuit op het gebied van de bescherming van volwassen inzittenden. De resultaten op het vlak van de bescherming van kinderen, voetgangerdetectie en veiligheidssystemen zijn eveneens indrukwekkend. Wat de veiligheidssystemen betreft, springt vooral de efficiëntie van de autonome noodremfunctie (Front Assist) erbovenuit. Door een radartechnologie te gebruiken in combinatie met een evolutie van het ABS en de ESC, grijpt de Front Assist niet alleen in wanneer het andere voertuigen waarneemt, maar ook bij voetgangers. Door met dit alles rekening te houden, kan de auto op de meest veilige en snelle manier remmen.
De veiligheidstests van Euro NCAP zijn sinds 2016 veel veeleisender geworden op het vlak van actieve en passieve veiligheid. Wat die laatste betreft, beschikt de nieuwe SEAT Ibiza nu over veiligheidsgordels met een gordelspanner en spankrachtbegrenzer op de voor- en achterzetels. Dit biedt vele voordelen om op de meest veeleisende uitdagingen bij de bescherming van volwassenen en kinderen te kunnen inspelen, aangezien de gordelspanners bij impact de losheid van de veiligheidsgordel rond de romp en het bekken reduceert en zo de beste bevestiging van zowel volwassenen als kinderen garandeert. De Isofix- en Top Tether-bevestigingspunten op de achterzetels zijn in de SEAT Ibiza standaard aanwezig, net zoals een snelheidsbegrenzer, een derde hoofdsteun achteraan, een geavanceerd veiligheidsgordelwaarschuwingssysteem voor alle zetels en 6 airbags. In combinatie met de adaptieve snelheidsregelaar en de DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling kan de SEAT Ibiza ook met een Stop&Go worden geleverd, een systeem dat automatisch de snelheid aan de verkeersomstandigheden aanpast.
De nieuwe SEAT Ibiza streeft de huidige Euro NCAP-normen voorbij en biedt Hill Hold Control, automatische verlichting, anti-multicrashremsysteem, bandenspanningscontrole en dagrijlichten als standaarduitrustingen.