Naar ik mag aannemen hebt u allen al uitgebreid kennis genomen van de sportieve prestaties van de historic bolides en hun piloten. Het klassement van buiten geleerd , oefs en wauws en rooaaar’s, gezien en gehoord zoals in de tijd van Michel Vaillant. Maar hebt u er al bij stil gestaan hoeveel moois er wel niet meereed in deze editie. Iets minder dan vorig jaren wat aantal betreft, maar wel een zeer hoogstaand veld met vooral kwaliteit. Iemand vatte het vrij plastisch samen :” Ik zie k’ik hier een paar huizen voorbijrijden”. Helemaal ongelijk had hij niet, een overzichtje is op zijn plaats.
Ik wip eerst even naar de moderne, want daar stonden in de schaduw van de kathedraal een aantal Defender’s vanuit de UK aan de start. Misschien nog niet echt Historic maar toch hebben deze ex military vehicles een lang historie achter de rug in diverse acties en opdrachten, vooraleer ze als rallywagen van hun pensioen mogen genieten. Vond het toch even te vermelden.
Meest opvallend natuurlijk de deelname van niet minder dan drie Lancia Stratos. Steve Perez zijn “Amigo’s was hier reeds eerder en kan op enige ervaring rekenen. De “Alitalia” versie van de Duitsers Aulenbacher-Mirow is de mooiste maar eerste deelname en niet meteen vooraan te verwachten zo verzekerd ons de piloot. De Zenith Stratos is andere koek een zeer compititieve machine, met een al even gemotiveerde piloot in de persoon van Eric Comas. De ex F1 piloot was ooit teammaat van onze Thierry Boutsen bij Ligier en kan beslist lekker aan een stuur draaien. Een korte babbel met de man, die bijzonder gemotiveerd blijkt, leert ons dat hij de geschiedenis kent. Als ik hem vertel van de Lancia Stratos van Darniché-Mahé. : “Juist zij hebben de enig overwinning van een Stratos in Ieper op hun naam geschreven in 1977. De Chardonnet Lancia, de “Blauwe” ken ik, maar we zullen hem niet kunnen evenaren. Te weinig parkoerskennis van de piloot ? vrees ik en als je de parkoerskennis van een “Polle” daarnaast zet, ’t zal voor volgende jaar zijn. Want t’is hier echt speciaal om te rijden. Helemaal anders dan wat wij in het “Zuiden” gewoon zijn.” Als we de “Zenith Stratos” bekijken valt ons op dat het over een bijzonder goed geprepareerde machine gaat.
De Lancia Stratos HF was de eerste speciaal voor de rallysport ontwikkelde sportwagen. Het koetswerk was van de hand van Marcello Gandini, de chief designer toendertijd bij Bertone. De centraal geplaatste, 2418 cc motor was afkomstig van de Ferrari Dino V6 en had standaard 140 kW en in wedstrijdoutfit 209 kW. Het prototype van de Stratos werd gepresenteerd in 1971. In 1972 en 1973 werd de Stratos getest bij diverse wedstrijden in de Groep 5 klasse. In 1973 werden 400 exemplaren geproduceerd, een voorwaarde om met een auto aan rally’s te mogen deelnemen in de Groep 4 autosportklasse. In 1974, 1975 en 1976 won Lancia met de Stratos de constructeurstitel in het Wereldkampioenschap Rally. In Ieper kwam o.a. Darniche (winst in 77), Coleman, Carello en de Belg ”Neri” aan de start met een Stratos. Mocht je er eentje willen kopen, voorzie toch een slordige 400.000€ als basisprijs.
Porsche 911 is ruimschoots vertegenwoordigd en naargelang smaak , kleur en type is er voor elk wat wils te vinden op de deelnemerslijst. S, SC, RS of RSR kies maar uit. Persoonlijk ben ik er nog niet uit, de prijzen lopen nogal uiteen en hebben tendens van een “beetje” te zakken, dus ik wacht graag nog even … en vraag advies aan onze Porsche specialist Wilfried
Audi Quattro , is ook wel mooi, maar nogal imposant en wegvullend, niet echt geschikt voor Ieperse wegen denk ik. Nu in mijn garage zou er toch nog wel een plaatsje voor gevonden worden. Maar dan liefst eentje waar “Michel Mouton” nog mee reed. Voorzie een goeie 100.000€ mocht u willen shoppen.
Der was ook een Alfa Romeo GTAM uit het verre Hongarije afgezakt naar Boezinge. De GTAM staat in de geschiedenisboekjes van Alfa Romeo met stip genoteerd en zal bij de echte Alfist, symptonen van kwijl, hogere temperatuur, hartkloppingen en ander leuks teweeg brengen. Der zijn nogal wat replica’s voorhanden van deze Alfatopper, op de markt te vinden voor een goeie 50.000€
De vanuit Finland meegebrachte Ford Falcon is ook een specialleke. Een klein beetje groot voor de wegen van het “Heuvelland” ,maar toch weegt het imposant monster toch maar een goeie 1000 kg door het gebruik van fiberglas en licht materialen. Op de PK-schaal zijn er vlot 300 plus pk’s te vinden. Mocht u er eentje willen, er staat er eentje te koop die ook nog in de Monte Carlo meereed. Een kleine 200.000€ en hij is van U.
Eentje die ik ook wel zie zitten is de: Lancia Fulvia Coupé HF. Minder spectaculair als de Stratos maar toch met veel pedigree en bijzonder vlot om mee te gaan cruisen. Bovendien als je niet op zoek gaat naar een “competizione” versie best betaalbaar (van 10 tot 100.000€)
In dezelfde familie vinden we de Fiat 124 Spider GT, hier de LePLan versie die bijzonder mooi oogt in de kleuren van de Belgische wijnbouwer en begenadigd piloot Dirk Vermeersch. Je hebt hier ook een Abarth versie van en de iets gematigder Fiatversie. Ook de nieuwe was te zien op de markt van Ieper. Nostalgie in een modern kleedje.
Laat ons afsluiten met de Riley 1.5 van de O.U.M.F , een speciaal project en een eerder zeldzaam koersmachien. Maar daarom niet minder plezant. In de Uk nog vrij makkelijk te vinden aan betaalbare prijzen.
De laatste op de deelnemerslijst is een Saab 96 Sport. In zijn tijd een geduchte rallymachine die in het Hoge Noorden en de Monte zijn mannetje stond. Reken op een goeie 5000€ voor een “project”, wij vonden een rallyklaar exemplaar voor een goeie 18.000€
Natuurlijk zijn er de BMW M3, Sierra Cosworth , Escorts en ander Ascona’s of GTE’s die ook onze interesse wegdragen en niet in het minst om hun hoogst competitief gehalte, maar soms moet je niet altijd voor het meest evidente gaan en kijken mag ?
Alain Mervilde