Deze 2de ronde van de eerste dag van de Ypres Rally 2017 begon met een serieuze omwenteling, want Thierry Neuville ging aan hoge snelheid hard van de baan op de proef van Dikkebus 2. Zelfs voor de grootste kampioenen blijft Ieper onverbiddelijk…
En, dat was nog niet alles voor Hyundai, want ook Guillaume Dilley schoof in het decor in Wijtschate. Een typische schuiver voor Ieper: even te ver en in een gracht. Hij zal opnieuw starten in SuperRally. Enige troost voor Hyundai: Tom Cave staat in de top 10 sinds KP 7 (10de op 1’43″6) en vooral Giandomenico Basso is fors opgerukt naar de 7de plaats op 1’17″3. Een goede zaal voor de winnaar van 2006, die 2de staat in het TER-klassement. Chewon Lim zet zijn leerproces verder. Hij staat deze avond op de 18de plaats.
Het is duidelijk dat er nog niets gespeeld is, want na 5 deelnames in Ieper, bekroond met drie tweede plaatsen en een paar leidersplaatsen, lijkt Bouffier deze keer goed op weg om Freddy Loix op te volgen op het palmares van de West-Vlaamse klassieker. Hij kent het parcours ondertussen uitstekend en zijn Skoda is betrouwbaar. Een perfecte combinatie. Hij controleerde perfect zijn tweede ronde, want nadat hij 14″6 voorsprong had na KP 6, bouwde hij zijn voorsprong op Abbring verder uit tot 21″9.
Maar, voor de overwinning is de strijd zeker nog niet gestreden en al zeker niet voor de ereplaatsen. Abbring en de twee Belgische Skoda-rijders, Vincent Verschueren en Kris Princen, staan gegroepeerd binnen de 12″5. Princen draaide zijn eerste snelste tijd van de dag in Hollebeke. Verder staat Bernd Casier (Ford Fiesta R5) op een twintigtal seconden van Princen. Hij staat zelf minder dan tien seconden voor de DS 3 R5 van Kevin Demaerschalk. Alles blijft morgen mogelijk.
Bij de Britten verloren we ook Fredrik Ahlin (Skoda), die van de baan ging. Keith Cronin (Ford Fiesta R5), Desi Henry (Skoda Fabia R5) en Tom Cave (Hyundai) vormen het leidende trio, maar ze zitten binnen de 23″2. De wedstrijden over het Kanaal zijn veel korter. Voor de Britten is de Ypres Rally eerder een marathon, dus als de vermoeidheid zich morgen laat voelen, kan er nog veel veranderen.
Tim Van Parijs staat met zijn Porsche 997 GT3 keurig op de 19de plaats algemeen. Hij heeft 6 van de 8 proeven gewonnen bij de Porsches en zijn voorsprong bedraagt bijna… 2 minuten op Fredericq Delplace. Chris Van Woensel moest al heel vroeg opgeven met een kapotte transmissie (KP 3).
Tot slot is er een felle strijd bij de R2’s. De drie Opel Adam-piloten Callum Devine, Timo Van Der Marel en Chris Ingram sprongen de ganse openingsavond haasje over aan de leiding. Ingram heeft de leiding in handen sinds KP 5. Maar, in deze categorie doet Guillaume de Mevius ook nog mee met zijn Peugeot 208 R2. Hij staat 2de op 18″4 van Ingram en 17″ voor Van Der Marel.
Wanneer je ziet wat er gebeurd is op de 91 wedstrijdkilometers van deze vrijdagavond, dan weet je meteen dat alles mogelijk blijft op de 168 km die nog te rijden zijn zaterdag. De tweede etappe wordt dan ook uitermate boeiend.
Klassement na KP 8
1. Bouffier-Giraudet (Skoda Fabia R5 #3), 48’47″4 ; 2. Abbring-Tsjoen (Peugeot 208 T16 #7), + 21″9 ; 3. Verschueren-Hostens (Skoda Fabia R5 #46), + 28″9 ; 4. Princen-Kaspers (Skoda Fabia R5 #1) , + 34″4 ; 5 . Casier-Vyncke (Ford Fiesta R5 #12), + 55″2 ; 6. Demaerschalk-Eelbode (DS3 R5 #17), + 1’04″1 ; 7. Basso-Granai (Hyundai i20 R5 #6), + 1’17″3 ; 8. Cronin-Galvin (Ford Fiesta R5 #15) , + 1’20″4 ; 9. Henry-Rowan (Skoda Fabia R5 #4) , + 1’41″2 ; 10. Cave-Morgan (Hyundai i20 R5), + 1’43″6 ; …