Zoals wel vaker in Ieper, was de tweede ronde in de late namiddag arm aan verrassingen en omwentelingen. Desi Henry (Skoda Fabia R5) moest opgeven in het servicepark. Chris Debyser moest eveneens opgeven op de Kemmelberg, waardoor Tim Van Parijs en Fredericq Delplace de enige overlevende Porsche-rijders zijn. Van Parijs voert met ruim overwicht het klassement aan met een voorsprong van 4’20”. Guillaume Dilley (Hyundai i20 R5) moest ook de handdoek in de ring werpen.
Maar, dat betekent niet dat het eentonig was. Integendeel! Thierry Neuville reed de drie snelste tijden met zijn Hyundai, maar de strijd woedde hevig tussen Abbring (Peugeot 208 T16), leider sinds KP 12 en de problemen met de versnellingsbak van Bouffier (Skoda), en de Fransman, die zijn achterstand gevoelig verkleinde van 7″9 naar… 5″1! We maken ons op voor een bloedstollende finale…
Bij de R2’s, blijft Guillaume de Mevius (Peugeot 208) voorlopig tweede op 31″9 van Ingram (Opel), die ongenaakbaar blijkt met zijn Opel Adam R2. De andere Opels van Timo Van Der Marel en Chris Devine volgen op 49″0 en 51″8. Ook hier zal de strijd voor het podium onverbiddelijk zijn.
Er blijven nog drie lange proeven te rijden, waaronder de slotproef van 17,5 km in Westouter-Boeschepe. Kan Bouffier zijn kleine achterstand inhalen? Wordt Freddy Loix opgevolgd door een andere Skoda-piloot op de erelijst, of wordt het toch de Peugeot van Kevin Abbring? De spanning is duidelijk voelbaar bij de vertegenwoordigers van Sochaux en bij die uit Mlada Boleslav. Vincent Verschueren en Bernd Casier, respectievelijk derde en vierde, kijken de kat uit de boom…