Tijdens de traditionele persconferentie voor de wedstrijd, werden verschillende piloten in de perszaal in het Novotel gepolst naar hun verwachtingen
.
Thierry Neuville (Hyundai i20 R5): “Alles ging goed op de kwalificatieproef, maar dat wil niet zeggen dat het makkelijk is. De wagens is heel anders dan onze WRC, vooral op het vlak van de stabiliteit. Ik moet opletten in de snelle, technische situaties, want de wagen is nogal springerig. Wat de startpositie betreft, besliste ik, in overleg met mijn copiloot Nicolas, om wat later van start te gaan om ons meer te amuseren. Daarom rijden we liever midden in de groep.”
C. de Cecco (Peugeot 208 T16 #19)
« Ik maakte een klein foutje op de QS (rond gegaan) en dat heeft me ongeveer 15″ gekost. In plaats van 10de of 12de te kunnen starten, starten we nu buiten de eerste dertig. Daardoor zal ik de tijden van de anderen wel kunnen zien! Onze 208 ziet er hetzelfde uit als die van Abbring, maar we hebben niet dezelfde evoluties. Met zoveel concurrenten tegen wie we vroeger bij de R2’s reden, lijkt het een blij weerzien met onze makkers in Ieper. Dat bewijst dat de promotieformules bij de voortrekkers de beste leerschool zijn. Thierry is daar trouwens het mooiste voorbeeld van.”
G. Dilley (Hyundai i20 R5 #18)
« Onze overwinning in Wervik deed deugd. We waren gewoon gekomen om ervaring op te doen en onze testsessie was zeker geslaagd. Dit weekend zal het anders zijn. Dit is niet meteen mijn lievelingsparcours: het parcours is heel specifiek en niet vergelijkbaar met de proeven die ik goed ken in Wallonië, maar ik doe mijn best. Het feit dat ik met dezelfde wagen kan rijden als Thierry Neuville is een prima zaak. We kunnen niet beter wensen…”
P. Geusens (Ford Fiesta R5 #8)
« Ik ben heel blij dat ik de kleuren van Renties dit weekend kan verdedigen, want zij hebben net aangekondigd de nieuwe hoofdsponsor te worden van de Ypres Rally. We waren tweede in de Sezoensrally, maar dat zal met dit startveld onmogelijk zijn. Ik vat deze rally bescheiden aan, want het is mijn eerste deelname met een R5 op dit parcours. Bovendien kon ik niet testen, want bepaalde onderdelen (differentieel) werden pas laat geleverd. Gisteren, op de QS, verloren we toch een kleine 10 seconden omdat ik bij de start even de motor liet afslaan en daarna nog lek reed. We gaan rustig starten en de kat uit boom kijken.”
B. Cornelis (DS3 R5 #5)
« De QS had beter kunnen verlopen voor ons, want ik ging van de baan. Maar, ik heb dan ook weinig verkend door tijdsgebrek. De motor werd pas laat geleverd, wat de voorbereiding verstoorde. Ik ben niet voldoende in mijn sas op deze proeven.”
M. McCormack (Skoda Fabia R5 #14)
« Na een kennismaking met Ieper in een Citroën C2, keerde ik terug met een Fabia S2000. Met die wagen ging ik een paar keer van de baan, maar ik haalde wel de finish… Men denkt vaak dat de proeven in Ieper enkel draaien om couperen, maar het parcours is een stuk lastiger, want je hebt snelle waaiers aan hoge snelheid, moeilijke remzones… Het is heel belangrijk om het goede ritme te vinden. Zeker voor mij dit jaar, want ik heb mijn joker ingezet door het Brits kampioenschap. Die joker levert me dubbele punten op, maar dan moet ik wel finishen!”