Met dreigende wolken en enkele regendruppels, ging de Ypres Rally zaterdagochtend verder. De nieuwe jump in Kemmel zorgde voor een aantal hachelijke momenten. Sommige piloten werden verrast, terwijl anderen in de problemen kwamen. De achterruit brak bij Abbring en Neuville, maar bij Bryan Bouffier brak de motorsteun. Kopzorgen voor de leider…
Na een analyse van de wagen, die gisterenavond zwaar werd toegetakeld bij zijn sortie, kon Thierry Neuville (Hyundai i20 R5) opnieuw van start gaan voor de tweede etappe, net als Guillaume Dilley en Fredrik Ahlin. Die laatste ging gisteren van de baan.
In het Prestone BRC heeft Keith Cronin de leiding in handen met zijn Ford Fiesta R5. Hij staat 7de algemeen en bij de Britten wordt hij gevolgd door Desi Henry. De Brit ging op een kruispunt even de verkeerde kant op, wat hem een halve minuut kostte. Tom Cave kon er met zijn Hyundai i20 R5 even van profiteren, maar in Zillebeke moest hij de wagen aan de kant zetten door een gebroken benzinepomp.
Op KP 9 (Kemmel), reed Bryan Bouffier de scratch met zijn Skoda, maar hij had problemen met de motor. Bij de finish van de proef in Mesen inspecteerde hij de Skoda en bleek dat de motorsteun gebroken was. Bovendien was de versnellingsbak gescheurd. Bouffier lichtte het voetje maar bleef wel leider. Andere piloten hadden ook een hachelijk moment op de jump in Kemmel,zoals Kris Princen, Bernd Casier, Kevin Demaerschalk en Kevin Abbring. Bij Neuville lag er, door die kapotte achterruit, heel wat glas onder de pedalen, waardoor het gas een paar keer open bleef staan.
Kevin Demaerschalk verloor in Mesen zelfs een wiel! Hij moest het wiel wisselen en verloor daarbij 3 minuten. Hij duikt 12 plaatsen in het klassement. Chewon Lim verging het nog erger, want hij ging van de baan met zijn Hyundai op dezelfde proef van Mesen.
De hiërarchie werd enigszins overhoop gegooid. Polle Geusens, Desi Henry en Basso zijn de Top 10 in gedoken. Ook Kobus zet de achtervolging in.
Tim Van Parijs blijft de strijd domineren bij de Porsches. Op de proef van Mesen gaf hij de fans een flinke portie dwars spektakel. Bij de opgaves noteren we verder Jochen Claerhout (Porsche 997 GT3), Frédéric Perrard (Mitsubishi Lancer Evo 9), en Claudie Tanghe (BMW M3 Compact), die door oververhitting van de motor de strijd moest staken. Brecht Hoorne is nu de eerste BMW-rijder, 3’35″ voor Wim Dereu (BMW M3 “E30”).
De tweede ronde van de dag zal de toeschouwers naar de proeven van Reninge, Watou en Westouter-Boeschepe brengen. Een lus van 46,80 km tegen de chrono.