De testrit voor de deelnemers aan het Historic-gebeuren luidt traditioneel de start in van het lang rallyweekend. Toen de eerste startvlag naar beneden dwarrelde om 19 uur, ging de temperatuur nog heel vlot en ruim boven de 30 graden. Wat ervoor zorgde dat het voor de rijders echt bakken en braden was binnenin de wagen. Eenmaal ze terug de assistentie bereikten, gutste het zweet gewoon uit de helm.
De drankstandjes deden door de massaal aanwezige rallyliefhebbers gouden zaken, en er werd, bij een lokaal gerstenat, nog urenlang nagepraat in het pittoreske dorp van Boezinge. De shakedown was voor de ene piloot al succesvoller dan voor de andere.
Wat opviel was dat er bitter weinig buitenlandse deelnemers zich waagden aan deze shakedown. We zagen er slechts een handvol, en diegenen die al deelnamen, brachten het er minder goed van af. Zoals David Boston, die zijn toch wel unieke Riley naast de weg neerplantte. Er zal heel ijverig gesleuteld moeten worden om de wagen alsnog aan de start te brengen vrijdagavond.Patrick Mylleville had er ook vertrouwen in, maar naar het einde van de testrit begon de motor van de Porsche toch weer te sputteren.
De mechaniek van de rallywagens pufte onder de grote hitte, en hier en daar doken probleempjes op, die zeker niet onoverkomelijk waren. Wat commentaren van rijders die deelnamen aan deze testrit:
Paul Lietaer: “Eventjes hadden we wat problemen met de intercooler, zodat de temperatuur fiks de hoogte inging. Gelukkig konden we het probleem oplossen. We beschikken met de Subaru Legacy over een topwagen en kennen het parcours door en door, gezien dit voor mij de 38e deelname is. Alleen een mechanisch probleem kan roet in het eten gooien.”
Didier Vanwijnsberghe: “Gezien enkele mensen zich niet zo houden aan de FIA-reglementering, besliste ik om toch maar te starten in het nationale gedeelte. Daar lijkt het een veel boeiender strijd te gaan worden met Gunther Monnens, enkele snelle Franse Porsche-piloten en natuurlijk de BMW’s.”
Patrick Spillebeen: “Voor mij zal het bereiken van de finish al een hele voldoening geven. Ik mag rondtoeren met de Ford Escort RS1800 van Danny Markey, waarvoor ik hem eeuwig dankbaar zal zijn. Ik moet er wel voor zorgen dat ik het parcours tijdens de verkenningen goed memoriseer, gezien Danny in de wedstrijd geen nota’s leest.”
Tom Van Rompuy: “We moesten al enkele malen de handdoek werpen dit jaar toen we aan de start stonden met de BMW M3. Het was echt sleutelen tot de laatste minuut om de wagen rijklaar te krijgen, en we hopen dat het probleem nu voorgoed opgelost is. Deze shakedown is dan ook ideaal om nog eens een laatste test te doen.”
Christophe Merlevede: “De Ypres Classics wordt volgens mij veel boeiender om volgen dan het FIA-gedeelte. We hopen dat we de motorproblemen wat hebben opgelost om ten strijde te trekken tegen de zware concurrentie. Onze prestatie van 2016 evenaren, toen we als winnaar werden afgevlagd, zou doodleuk zijn, maar wordt volgens mij heel moeilijk.”
Alain Vermeulen: “Ik kom aan de start met veel vraagtekens. We hebben weer heel wat tijd en energie gestoken in de preparatie van de BMW, zonder echt veel koerskilometers te hebben gereden. Als de mechaniek meewil, moeten we altijd voorin kunnen meeknokken.
Robin Maes: “Mijn doel is simpel: hier zaterdagavond op het hoogste schavotje staan. Misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar we zijn er zeker klaar voor. Punten scoren voor het kampioenschap is ook wel belangrijk, maar komt nu toch eventjes op de tweede plaats.”
Piet Declercq: “Gezien de eigenaar plots de Ford Escort MKi niet meer wilde verhuren, moesten we van de nood een deugd maken en komen we nu aan de start met een Ford Sierra Cosworth. Ik heb nog geen meter met deze wagen gereden deze shakedown zal dus een eerste kennismaking worden. Na een eerste rit voelde ik aan dat de wagen te laag stond voor mij.”
Christophe Declerck: “Ik ben pas aan mijn derde rally toe met de M3, en ik wil me dan ook helemaal niet in de strijd gooien met kleppers als Robin Maes, Didier Vanwijnsberghe en Christophe Merlevede. Gewoon mijn eigen koers rijden, veel ervaring opdoen en als het even kan zaterdag de finish halen zou me al dik tevreden stemmen.
Stefaan Prinzie: “Mijn doel is om met de Opel Ascona 400 toch het erepodium te halen, en zo meteen ook de nodige punten scoren voor het kampioenschap. Ondanks de zware concurrentie acht ik dit zeker haalbaar.”
Foto’s : Alain Mervilde