Mazda Cosmo met Wankelmotor bestaat 50 jaar

Mazda Cosmo Sport legde de basis voor de typische innovatietraditie van het merk

  • ‘Challenger spirit’ achter de wankelmotor leeft voort in Mazda’s SKYACTIV Technology

Willebroek, 30 mei 2017. Het was een cruciaal moment in de autogeschiedenis toen Mazda – vijftig jaar geleden – zijn Mazda Cosmo Sport met wankelmotor lanceerde. De slanke, stijlvolle tweezitter vormde het beginpunt van een decennialange traditie van innovatie, die voortleeft tot op de dag van vandaag. Een erfgoed van auto’s, gemaakt om veel rijplezier te bieden, en sportieve successen, gedreven door unieke technologie.

 

In 1967 was de Cosmo Sport de eerste auto ter wereld die werd aangedreven door een wankelmotor met twee rotoren. Mazda’s eerste sportwagen, die buiten Japan bekend was als 110S, leverde het DNA dat niet alleen terug te vinden is in legendarische modellen zoals de Mazda RX-7 en Mazda MX-5, maar ook in alle hedendaagse modellen van het Japanse merk. Hoewel er maar 1.176 exemplaren van werden gebouwd, was de Cosmo Sport extreem belangrijk voor Mazda, dat hiermee als constructeur van voornamelijk vrachtwagens en kleine auto’s werd omgetoverd tot een uniek automerk met een onconventionele aanpak op het vlak van zowel engineering als design.

 

De ontwikkeling van de krachtbron onder de motorkap van de Cosmo Sport staat symbool voor de ‘challenger spirit’ van het bedrijf en een traditie van volharding die na vijftig jaar nog altijd duidelijk aanwezig is. Mazda’s ingenieurs hadden gedurende honderdduizenden testkilometers met Cosmo Sport-prototypes talloze hindernissen overwonnen om de wankelmotor commercieel leefbaar te maken. Hoewel tientallen bedrijven, waaronder de meeste grote autoconstructeurs, licentieovereenkomsten hadden gesloten met NSU om de nieuwe technologie van de Duitse auto- en motorfietsfabrikant te ontwikkelen, was er maar één succesvol.

 

Mazda maakte dankbaar gebruik van het potentieel van de wankelmotor om gelijkwaardige prestaties te leveren als veel grotere en zwaardere zuigermotoren en produceerde niet alleen bijna 2 miljoen auto’s met een wankelmotor, maar behaalde ook aanzienlijke autosportsuccessen met deze technologie. Zo domineerde bijvoorbeeld de RX-7 gedurende de jaren tachtig zijn klasse in de IMSA (International Motor Sport Association). Maar Mazda’s grootste circuitzege volgde in 1991, toen een Mazda 787B, aangedreven door een 2,6 liter grote en 710 pk sterke wankelmotor met vier rotoren de 24 Uren van Le Mans won. Het was de enige keer dat een niet-zuigermotor deze roemruchte uithoudingsrace won, en de eerste overwinning voor een Aziatisch merk.

 

De ambitie om nieuwe dingen uit te proberen en steeds tot het uiterste te gaan blijft synoniem met Mazda. Deze aanpak leidde ook tot de MX-5, die met zijn Jinba-Ittai-principe van perfecte harmonie tussen auto en bestuurder uitgroeide tot de meest populaire roadster ooit. Een ander resultaat was de SKYACTIV Technology, die net zoals de wankelmotor licht en ongewoon is. Het SKYACTIV-aanbod van aandrijflijnen, platformen, koetswerken en andere technologie waarvan de huidige Mazda’s gebruikmaken, is de vrucht van technische doorbraken om te komen tot een buitengewone combinatie van prestaties en efficiëntie. Zo weten de SKYACTIV-motoren bijvoorbeeld de nadelen van een extreem hoge compressieverhouding te overwinnen om meer rijplezier te bieden en tegelijk het verbruik en de uitstoot te verlagen – en op die manier Mazda te onderscheiden van zijn concurrenten.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait