Het afgelopen weekend donderden oude racegloriën over het circuit van Spa-Francorchamps. De 7eeditie van Spa-Classic overtrof alle verwachtingen en kreeg meer dan 20.000 bezoekers over de vloer – een nieuw record.
Na een kleine terugval in de toeschouwersaantallen vorig jaar staken Peter Auto en zijn partners (EFG, Zenith en het veilinghuis Bonhams) een tandje bij met de bedoeling om nog iets beter te doen dan in 2015, toen 20.000 autofans naar het circuit waren komen afzakken. Toch leek die ambitie aanvankelijk te hoog gegrepen. Het microklimaat van Spa-Francorchamps bleek opnieuw zijn reputatie alle eer aan te doen en trakteerde de aanwezigen op vrijdag op de nodige nattigheid… Waarmee de deelnemers van het compleet nieuwe Euro F2 Classic-startveld (die voortaan op alle circuitevenementen van Peter Auto van de partij zullen zijn) in meerdere opzichten een vuurdoop kregen. Op zaterdag en zondag slaagde de zon er wel in om door de wolken te priemen, waardoor de bezoekers volop konden genieten van de vele attracties op en rond het circuit.
VEERTIEN WEDSTRIJDEN!
Op de baan werd het spektakel verzorgd door acht verschillende startvelden, die in totaal meer dan 300 auto’s samenbrachten. Daarbij werd vooral veel verwacht van de berlines en de coupés van de Heritage Touring Cup. Zij herinnerden er alle bezoekers aan dat tijdens de hoogdagen van de 24 uren van Spa – die nog niet eens zo ver achter ons liggen – uitsluitend ‘normale’ automodellen de dienst uitmaakten bij de bekendste Belgische endurancewedstrijd. Net als hun voorgangers konden de coureurs aan het stuur van hun BMW 3.0 CSL, Volvo 240T, Ford Escort of nog andere modellen zowel overdag als ’s nachts met elkaar in de clinch. Een van de twee manches stond immers op zaterdagavond op het programma… Met een magische sfeer tot gevolg! Endurance was ook het centrale thema bij de Sixties’, de Trofeo Nastro Rosso, de CER 1, de CER 2 en de Group C Racing, vijf deelnemersvelden by Peter Auto die heel wat prototypes en GT’s aan de start brachten die in het verleden ooit hadden deelgenomen aan de 1.000 kilometer van Spa: Ford GT 40, Jaguar Type E, Shelby Cobra, Ferrari 250 LM, Porsche 962, enz. Modernere modellen, zoals een Audi R8 die aan de 24 uren van Le Mans van 2001 had deelgenomen, of een Maserati MC12 van de 24 uren van Spa van 2005 zorgden daarbij voor extra vuurwerk. De eenzitters maakten dit jaar hun grote comeback dankzij het nieuwe Euro F2 Classic deelnemersveld, dat bestond uit 19 bestuurders van modellen die tussen 1967 en 1978 het mooie weer hadden gemaakt in het Europese Kampioenschap, en de 50 ‘gastrijders’ van de Formule Vee.
CLUBS EN ANIMATIE
Terwijl op de baan de trainingen en de wedstrijden elkaar in een hels tempo opvolgden, konden de toeschouwers voor even het rennerskwartier bezoeken… op het gevaar af dat ze daar enkele uren zouden blijven hangen! Daar stonden immers 1.400 collectieauto’s tentoongesteld. Op zondagmiddag kregen die vertegenwoordigers van de automobielgeschiedenis nog het gezelschap van de 180 deelnemende teams van de Youngtimers Rally, die na een rondrit nog aan een parade over het Ardense asfaltlint konden deelnemen. In de Village konden de toeschouwers zich ook nog eens helemaal laten gaan in de racesimulatoren of bij het motorspektakel op de Wall of Death. Ook de andere animaties (Racing Bug, Michel Vaillant galerie) en de exposanten (miniatuurauto’s, prêt-à-porter-kledij, boeken, horloges, enz.) konden op heel wat belangstelling rekenen.
BONHAMS VEILING
Voor de vierde keer in zijn geschiedenis deed Spa-Classic op zondag ook dienst als decor voor een autoveiling door Bonhams. Philip Kantor (algemeen directeur van het departement Klassieke Auto’s): “Het is voor ons een voorrecht om hier een veiling te mogen organiseren. We waren dan ook heel blij dat we ook dit jaar naar Spa mochten terugkeren. Bonhams heeft hier opnieuw zijn expertise aangetoond, onder meer met een grote collectie auto’s die in een kasteel in Zwitserland was ontdekt. De volledige collectie kreeg hier een nieuwe eigenaar.” Nog even vermelden dat een Mercedes-Benz 300 SL van 1958, waarvan de waarde tussen 600.000 en 800.000 euro was geschat, ten slotte voor 1.127.000 euro onder de hamer ging.
VOLGENDE AFSPRAKEN
Na deze nieuwe geslaagde editie maakt Patrick Peter nu al een afspraak voor de lente van 2018, wanneer de 8e Spa-Classic zal plaatsvinden. In afwachting daarvan treffen de deelnemers van de verschillende racecategorieën by Peter Auto elkaar binnen drie weken opnieuw in het kader van de Grand Prix de l’Age d’Or op het circuit van Dijon-Prenois.