Volvo Cars, de fabrikant van premiumwagens, start deze maand in het Zweedse Göteborg met de productie van zijn nieuwe middelgrote SUV, de XC60.
Bijna exact 90 jaar eerder, op 14 april 1927, zag de allereerste Volvo, de ÖV4, het levenslicht.
Van die eerste Volvo werden in totaal 275 exemplaren verkocht, wat zelfs toen een bescheiden cijfer was. De nieuwe XC60 is dan weer de opvolger van het best verkopende model dat Volvo de afgelopen 90 jaar op de markt heeft gebracht.
Een nieuwe XC60 om de oude te vervangen
De originele XC60 werd een echte hit, met verkoopcijfers die steeds zijn blijven stijgen sinds Volvo het model introduceerde in 2008. Negen jaar na zijn lancering was het model in Europa de best verkopende premium middelgrote SUV.
Op dit moment is de XC60 goed voor ongeveer 30% van Volvo’s totale wereldwijde verkoop van 966.000 wagens en nog deze maand zal het miljoenste exemplaar van de originele XC60 de fabriek verlaten.
“Volvo is trots op zijn geschiedenis. De voorbije 90 jaar zijn boeiend geweest, maar met de huidige ontwikkelingen inzake autonoom rijden, elektrificatie en connectiviteit zouden de komende 10 jaar tot aan de honderdste verjaardag wel eens nog opwindender kunnen worden”, aldus Håkan Samuelsson, CEO van Volvo Cars. “De nieuwe XC60 is in allerlei opzichten de belichaming van die trends.”
De nieuwe XC60 is een van de veiligste wagens ooit ontworpen en bevat de allernieuwste veiligheidstechnologieën, zoals het nieuwe Oncoming Lane Mitigation-systeem, dat dankzij stuurhulp de impact van frontale aanrijdingen helpt te beperken.
Volvo’s semiautonome rijhulpfunctie Pilot Assist, die zorgt voor het sturen, versnellen en afremmen op goed gemarkeerde wegen bij snelheden tot 130 km/u, is in de nieuwe XC60 optioneel beschikbaar.
Nu de nieuwe XC60 gelanceerd is en in steeds meer markten wereldwijd besteld kan worden, heeft Volvo in 2017 uitzicht op alweer een recordjaar voor de verkoop.
90e verjaardag
Assar Gabrielsson, de stichter van Volvo, waagde zijn kans in de Zweedse auto-industrie nadat hij die sector zowel in de VS als in Europa had zien bloeien als lid van het salesteam bij de Zweedse kogellagerproducent SKF, een toeleverancier voor de automobielsector.
Met Zwedens ruime staalvoorraad, goedkope arbeidskrachten en bekwame ingenieurs als argumenten slaagde hij erin SKF te overtuigen om te investeren in een spin-off met de naam AB Volvo.
De eerste Zweedse wagen in massaproductie was een vrij klassiek model met Amerikaanse designelementen, een frame in essen- en beukenhout, een 1,9 liter-zijklepmotor en artilleriewielen met houten spaken.
Hij was enkel verkrijgbaar in donkerblauw met zwarte spatborden.
Ondanks de ontelbare ontwikkelingen van de afgelopen 90 jaar is er één ding ongewijzigd gebleven: Volvo’s engagement om de veiligste wagens ter wereld te ontwerpen.