Een ‘Erlkönig’ spotten op de Duitse wegen is heel zeldzaam geworden. Erlkönig (= Elfenkoning) is de Duitse bijnaam voor een gecamoufleerde testwagen en die kon je vroeger met wat geluk vaker aantreffen omdat ze tijdens hun testritten heel wat kilometers afbolden op de openbare weg.
‘Times they are a-changin’ zong Bob Dylan vroeger al en dat geldt ook voor de auto-industrie. Vele testsimulaties worden op de computer uitgevoerd terwijl prototypes dag en nacht geheime rondjes draaien op eigen of afgehuurde testbanen, zo nodig zonder chauffeur (een eerste toepassing van autonoom rijden… ). Op deze manier vermijdt men dat testauto’s betrokken raken in ongevallen, met pech langs de weg stranden (kijk naar filmpjes op YouTube van weerloze prototypes aan de rand van de Nürbürgring of in de diepe sneeuw in Lapland) of door gehaaide fotografen ontdekt worden… Héhé.
Dat je ze af en toe toch nog op de weg ziet is omdat ze naar een labo gebracht worden van een of andere toeleverancier (zoals Schaeffler-Continental, Bosch, ZF of Valeo bijvoorbeeld) . Daar worden ze getest op interferenties van elektronica, motor, versnellingsbak of andere onderdelen in samenhang met de totaliteit van de constructie. Het overbrengen gebeurt meestal niet door werknemers van het merk zelf maar door firma’s die gespecialiseerd zijn in zogenaamde shuttle diensten.
Zo troffen we op onze reis door Duitsland deze nieuwe X3 aan op een parking van de Autobahn. Nieuw of face-lift, dat is bij merken als Audi, BMW of VW moeilijk te onderscheiden… In ieder geval konden we een nieuw instrumentenbord zien (helaas niet te fotograferen door de weerkaatsing van de zijruiten) waarbij het TFT-infopaneel half los en vertikaal uitsteekt boven de rand zoals dat nu gebruikelijk is. Wat het front betreft konden we onder de camouflage raden dat hier waarschijnlijk net zoals bij andere recente BMW’s ‘air curtains’ gebruikt worden onderaan de neus en ‘air breathers’ op de voorspatborden. Achteraan kon je duidelijk de ‘air blade’ zien op de vijfde deur zoals bij de X5. Geen revolutie maar duidelijk evolutie naar BMW-traditie. Met een half oor konden we een conversatie afluisteren waarin sprake was van een 4liter en 312 pk.
Misschien gaat het gewoon toch om de 35i (3 liter benzine-versie en 306 pk) maar in ieder geval spreken de uitlaten boekdelen zoals je op de foto’s kan zien.
Auf Wiedersehen!
Foto’s en tekst: Vincent Arpons.