- Met bijna zes miljoen verkochte voertuigen sinds 1957 geeft de Fiat 500 het startschot om 60 jaar groot succes te vieren.
- De nieuwe ‘Forever Young’-badge zal te zien zijn tijdens alle activiteiten rond dit jubileum.
- De eerste hulde wordt gebracht door de speciale reeks van de Fiat 500 voor de 60e verjaardag, die zijn première beleeft op het Autosalon van Genève.
Het merk Fiat heeft het Autosalon van Genève uitgekozen als internationaal decor om de feestelijkheden rond de 60e verjaardag van de Fiat 500 af te trappen, het icoon dat trouw blijft aan zichzelf en toch altijd bij de tijd is.
De verjaardag van deze auto, die voor het eerst werd voorgesteld in Turijn op 4 juli 1957, wordt in de schijnwerpers gezet door een communicatieplan op internet, radio en tv en een reeks initiatieven, waaronder een reis langs de mooiste pleinen in Europa, met fans en verzamelaars van Fiat 500-modellen van vroeger en nu. Met de slogan ‘Forever Young’ zal het project de tijdloze status van het icoon beschrijven, voorbij mode en trends, met behulp van design, ‘500-mania’, kunst en popart, en reclame. Vanaf vandaag tot 4 juli zal het programma de geschiedenis van de auto doorheen de tijd exploreren. Dus alle hens aan dek voor een spannende reis die product en geschiedenis, kunst en lifestyle met elkaar zal verbinden: van 1957 tot vandaag heeft de Fiat 500 kunst, de samenleving en gedragingen beïnvloed en is hij een echte trendsetter geworden.
De reclamecampagne ‘Forever young, since 1957’
De Fiat 500 is veel meer dan alleen maar een auto: in 60 jaar tijd is hij een echt popicoon geworden, een symbool van Italiaanse stijl dat nooit uit de mode gaat en dat doorheen de jaren het hart wist te veroveren van liefhebbers van mooie en originele objecten.
Kleur geven aan wegen overal ter wereld, dat is de missie die de 500 elke dag heeft waargemaakt sinds 1957: de iconische Fiat is een echt kunstwerk en vult de omgeving waarin hij zich bevindt perfect aan.
Dat is de basisgedachte van de reclamecampagne, die gecreëerd werd door het bureau Leo Burnett. De campagne zal ontwikkeld worden over verschillende media – in diverse talen -, die de bijzondere connectie delen tussen hedendaagse persoonlijkheid en vintage inspiratie uit de jaren ’60. De campagne zal gekenmerkt worden door een specifieke badge, die in de loop van het volledige jaar van feestelijkheden rond alle 500-producten in alle communicatie via alle kanalen zal verschijnen. Het opvallende ‘500’-logo bevat de claim ‘Forever young’, die de persoonlijkheid en de waarden van de iconische Fiat benadrukt. De 500 is geenszins ouderwets, maar juist altijd up-to-date. Toch blijft hij trouw aan zichzelf en wordt hij een symbool en een echte legende op vier wielen. Als kers op de taart verwijst de boodschap ‘Since 1957’ naar het geboortejaar van de auto, die zijn zestigste verjaardag viert en hierbij toch de frisheid wist te bewaren die zijn vele fans van hem verwachten.
De webreeks die de geschiedenis van de mythe vertelt
Vandaag wordt op www.500foreveryoung.fiatpress.com de eerste aflevering gepubliceerd van een reis die het verhaal vertelt van het Fiat-icoon, waarin vijf verschillende locaties aan bod zullen komen in een interactief virtueel museum. Bij het begin van elke maand zal een nieuwe ‘kamer’ online gezet worden en een nieuw tijdperk in het leven van de 500 delen. Bezoekers zullen multimedia-content kunnen bekijken via objecten die de veranderingen weerspiegelen in de samenleving doorheen de tijd. Er is bijvoorbeeld een radio te zien die de muziek van weleer speelt en een tv met videomateriaal uit diezelfde tijd, inclusief reclamespots. Er kan door een fotoalbum gebladerd worden om de evenementen uit die tijd te bekijken, terwijl op een typemachine een aantal documenten te raadpleen zijn. Het multimedia-archief kan gedownload worden via de downloadfunctie van de perskit. De eerste aflevering van de webreeks, die zich afspeelt tussen 1957 en 1968, begint in het kantoor van Dante Diacosa in Turijn, waar de auto werd ontworpen: dit spannend begin zet de toon voor een opwindend verhaal. De band tussen een merk, een stad, mannen en vrouwen uit de hele wereld. Dit is de fysieke en mentale ruimte waar het verhaal van de Fiat 500 begon. Van bij de originele tekeningen, het embryonale idee, kunnen bezoekers kennismaken met de magische formule die het leven schonk aan dit meesterwerk van Italiaans design, dat doorheen zestig jaar telkens met succes opnieuw werd uitgevonden, maar waarvan de waarden ongeschonden bleven.
Bezoekers kunnen met de muis door de website navigeren om de technische tekeningen van de auto te bekijken, terwijl op het bureau verschillende magazines liggen, waaronder de eerste editie van Ilustrato Fiat [Fiat geïllustreerd]. De persoonlijke archiefkast van de designer bevat verhalen en anekdotes en een schaalmodel van de Fiat 500. Er kunnen ook postkaarten bekeken worden met de 500 overal ter wereld. Het kantoor wordt vervolledigd door ingekaderde foto’s van Giovanni Agnelli en Vittorio Valletta in Mirafiori. Door op het sleutelwoord ‘Fiat 500’ te klikken, kunnen bezoekers een document downloaden over dit meesterwerk van Italiaans design. De overige objecten in de virtuele kamer zijn eveneens verfijnde voorbeelden van Italiaanse creativiteit uit die tijd: de Lettera 22-typemachine van Nizzoli, de Algol 11-tv van Zanuso en de Arco Floss-lamp van Castiglioni.
Fiat 500 speciale reeks om de 60e verjaardag te vieren
Zestig jaar oud en nog geen rimpeltje: de eerste hulde aan deze belangrijke mijlpaal wordt gebracht door de Fiat 500 die gecreëerd werd om de 60e verjaardag te vieren. De presentatie van een speciale reeks op het Autosalon van Genève trok de feestelijkheden op gang en bevestigde de veelzijdige persoonlijkheid van de iconische Fiat. Hoewel hij steeds trouw bleef aan zichzelf, kreeg de Fiat 500 doorheen de jaren een reeks verschillende, maar altijd exclusieve, looks. Dat is een van de geheimen van zijn eeuwige jeugd. Zijn design is altijd onmiskenbaar gebleven en wist de verbeelding van artiesten en modeontwerpers te prikkelen, die er elegante, exclusieve en sportieve interpretaties van maakten. Een onvergetelijk voorbeeld hiervan is de ‘500C by Gucci’ uit 2011 met zijn onvergetelijke details. De soft-top van deze versie is versierd met het onmiskenbare groen-rood-groenmotief van het modehuis en de zetels zijn uitgevoerd in tweekleurig Frau-leder met het woord ‘Guccissima’. Of de ‘500 by Diesel’ uit 2008, die autorijden en mode combineert in een product dat overloopt van creativiteit, innovatie en opvallende stijlelementen – een effect dat daarvóór reeds bereikt werd door de 500 Pink, met zijn opvallende lakkleur. In 2015 verschoof de focus van roze naar pastelblauw, met de 500 Vintage ’57, een eerbetoon aan het verleden met een retrolook die de lederen zetels mee benadrukken. Een recenter succesverhaal is dat van de 500 Riva, “The smallest Yacht in the world”, die de schoonheid van Italië symboliseert, met mahoniehouten dashboard en inzetstukken in esdoorn – de houtsoorten die ook in Riva-jachten terug te vinden zijn. Kortom, elke variant op het 500-thema heeft mensen aangegrepen en verwonderd, dankzij de unieke persoonlijkheid van de auto, die in elke interpretatie doorschemert. Geen betere manier dus om de Fiat 500 in de bloemetjes te zetten dan met een speciale reeks voor de gelegenheid, een verzamelobject dat voor iedereen betaalbaar is, en in de lijn ligt met het typische vermogen van het model om traditioneel tegenstrijdige waarden met elkaar te verbinden. Het design van de Fiat 500 special 60th anniversary series is werkelijk onmiskenbaar, dankzij de eigentijdse herinterpretatie van klassieke stijlelementen, zoals het vinyl dashboard, de vintage badge op zijn neus tussen de chroomlamellen en de chroomlijsten op de motorkap. Het voertuig kan besteld worden vanaf 9 maart en zal in 560 exemplaren verdeeld worden over alle grote markten binnen de EMEA-regio. Elk exemplaar beschikt over een individueel echtheidscertificaat. Voor meer details en prijzen kunt u terecht op de lokale perswebsite. Het publiek in heel Europa zal de nieuwe speciale reeks kunnen bewonderen en het verhaal van de 500 uit eerste hand kunnen ontdekken met ‘The Forever Young Tour’, die talrijke Europese steden zal aandoen, voor Fiat-fans van vroeger en nu. De 500 is meer dan een speciale reeks: de auto kan bogen op tal van bijzondere partnerschappen met de uitzonderlijke ondersteuning van beroemdheden, bijvoorbeeld Jennifer Lopez aan het stuur van een ‘500C by Gucci’, de onweerstaanbare melodie van ‘Happy’ van Pharrell Williams in een video gewijd aan de iconische Fiat, Oscarwinnaar Paolo Sorrentino voor ‘500 Cult’ en Ben Stiller voor de 500 Corallo Red.
Fiat 500 ontmoet kunst en mode
Doorheen heel 2017 worden uiteenlopende evenementen georganiseerd. Zoals duidelijk tot uitdrukking komt in de slogan ‘Forever Young’, is de 500 een icoon dat doorheen de jaren telkens vernieuwd werd, deels door diverse artistieke interpretaties, die er een echt kunstwerk van gemaakt hebben. Vanaf het Autosalon van Genève zal een reeks bijdragen van verwante zielen met uiteenlopende achtergronden het succes van de 500 vieren.
De in 1957 geboren ‘little big car’ spreekt nu rechtstreeks de millennials aan, bijvoorbeeld door video’s die op de stand in Genève getoond worden door Cyriak Harris, de beroemde Britse maker van animatiefilms, die wereldwijd bekend is wegens zijn surreële, psychedelische stijl waarmee hij fascinerende werelden weet te scheppen. Cyriak is autodidact. In de vroege jaren 2000 begon hij met eenvoudige geanimeerde GIF’s en tegenwoordig maakt hij onder meer videoclips voor beroemde muzikanten. Zijn techniek creëert een fantasmagorisch verhaal dat gedurfde ideeën kan uitdrukken en een bewegende 3D-wereld laat zien, die de twee dimensies van een afbeelding overstijgt en daardoor een nieuwe emotionele respons opwekt.
De 500 inspireert niet alleen kunst, maar ook de modewereld met de ‘Gabsule collection Fiat 500’. Dit is een exclusieve, door Gabs vormgegeven collectie tassen, portemonnees, toilettassen en sleutelhangers, die het kenmerkende zelfvertrouwen van de auto belichaamt, hulde brengt aan zijn design en zijn verhaal vertelt doorheen momentopnames van iconische details. Het gamma zal ook de door Italia Independent gecreëerde ‘Tribute to 500 Anniversary’-bril omvatten, die voor het eerst verkrijgbaar is: hij wordt gekenmerkt door een traditioneel, rond montuur en put inspiratie uit een op moderne wijze opnieuw geïnterpreteerd vintage design. Zuivere lijnen, een dubbele brug en ronde, platte glazen, in combinatie met kleuren die passen bij de Fiat 500 special 60th anniversary series en het product een coole, eigentijdse uitstraling geven. Deze modeaccessoires zijn nog maar het topje van de ijsberg en er zullen dit jaar nog tal van verrassingen volgen. De zorgeloze vorm en de typische uitstraling van de 500 hebben tal van ideeën en projecten geïnspireerd, zodat alle fans op een frisse en plezierige manier kunnen deelnemen aan de feestelijkheden.