Nieuwe Ford Fiesta ST: 200 pk sterke 1.5 EcoBoostdriecilinder en selecteerbare rijmodi voor ultiem rijplezier
• In de aanloop naar het Autosalon van Genève onthult Ford Performance de nieuwe generatie van de Ford Fiesta ST, aangedreven door een volledig nieuwe, 200 pk sterke 1.5- liter EcoBoost-driecilindermotor
• Het eerste driecilindermodel van Ford Performance biedt ook diverse rijmodi die de sturing van de motor, de stuurinrichting, de stabiliteitscontrole en zelfs de uitlaatklank aanpassen om het rijplezier in elk scenario te maximaliseren
• ‘Electronic Sound Enhancement’ en de actieve uitlaat versterken de sportieve klank van de driecilindermotor, die ook over een cilinderuitschakeling beschikt om de CO2-uitstoot nog verder terug te dringen
• Het uitgebreide gamma aan personaliseringsmogelijkheden en technologieën omvat nieuwe stijlpakketten, SYNC 3-connectiviteit met 8”-aanraakscherm en een hoogwaardig B&O Playaudiosysteem
Sint-Agatha-Berchem, 24 februari 2017 – Ford Performance onthulde vandaag de nieuwe generatie van de Ford Fiesta ST, aangedreven door een volledig nieuwe 1.5-liter EcoBoostdriecilindermotor. De nieuwe Fiesta ST-generatie, die voor het eerst werd getoond nog voor zijn werelddebuut op het Salon van Genève volgende maand, zal 200 pk en een koppel van 290 Nm leveren. Dat moet volstaan om de wagen in ongeveer 6,7 seconden van 0 naar 100 km/u te stuwen.
De derde generatie van de Fiesta ST wordt als allereerste Ford Performance-model aangedreven door een driecilindermotor en zal als eerste Fiesta ST over inschakelbare rijmodi beschikken. De modi ‘Normal’, ‘Sport’ en ‘Track’ beïnvloeden de sturing van de motor, stuurinrichting en stabiliteitscontrole om het rijplezier in alle omstandigheden te optimaliseren, van snelwegen tot ‘track days’.
Ook de functie ‘Electronic Sound Enhancement’ (ESE) en de klep van het Active Noise Controlsysteem worden bijgeregeld om het rijplezier te verhogen. De technologieën versterken de natuurlijke sportieve klank van de nieuwe 1.5-liter EcoBoost-motor. Bovendien kan de nieuwe krachtbron schermen met de eerste cilinderuitschakeling voor een driecilindermotor om de CO2- uitstoot te beperken tot ongeveer 114 g/km.*
De nieuwe Fiesta ST-generatie komt begin 2018 op de markt als 3- en 5-deursmodel en zal zich meer dan ooit onderscheiden door zijn aanbod aan bekledings- en personaliseringsopties. Zijn opvallende koetswerkstijl wordt in de verf gezet door een uniek radiatorrooster in racewagenstijl en exclusieve 18” lichtmetalen velgen.
“Onze nieuwe Fiesta ST blijft trouw aan onze filosofie om baanbrekende technologieën in te zetten om elk facet van het responsieve Ford Performance-chassis en -aandrijfgeheel te versterken,” aldus Joe Bakaj, vice president Product Development bij Ford of Europe. “Zijn inschakelbare rijmodi en volledig nieuwe EcoBoost-motor staan borg voor een nooit geziene combinatie van prestaties en efficiëntie. Zo werpt het nieuwe model zich op als de meest veelzijdige, leuke en meeslepende Fiesta ST ooit.”
Volledig nieuwe 1.5-liter EcoBoost-motor
De volledig nieuwe 1.5-liter EcoBoost-motor behoort tot de familie EcoBoost-benzinemotoren waar ook de meermaals bekroonde 1.0 EcoBoost deel van uitmaakt. Hij beschikt dan ook over hoogwaardige technologieën zoals een turbo, hogedrukinjectie en dubbele onafhankelijke variabele nokkenastiming om de prestaties en het verbruik te optimaliseren. De driecilinderarchitectuur van de motor levert van nature een hoog koppel bij lage toerentallen.
De prestaties worden nog verder verbeterd door een nieuwe turbo met een geoptimaliseerde turbine die de boostdruk sneller opbouwt en de turbovertraging beperkt met een alertere en aangenamere rijervaring als resultaat. De nieuwe combinatie van een poortinjectie en een directe brandstofinjectie vertaalt zich in een hoog vermogen en hoge responsiviteit naast een lagere CO2-uitstoot* en komt bovendien ook de efficiëntie bij lage belasting ten goede.
Fords nieuwe cilinderuitschakeling, die eerst werd aangekondigd voor de 1.0-liter EcoBoostmotor, is een wereldprimeur voor een driecilindermotor.
Het systeem zal Fiesta ST-klanten een nog lager brandstofverbruik bieden zonder daarbij te raken aan de prestaties. Daartoe worden de brandstoftoevoer en klepbediening voor een van de cilinders automatisch uitgeschakeld wanneer de maximale capaciteit niet nodig is (bij het uitbollen bijvoorbeeld of bij een beperkte motorbelasting). De technologie kan de betreffende cilinder in nauwelijks 14 milliseconden uiten inschakelen – twintig keer sneller dan een oogwenk – om naadloos maximale prestaties te leveren wanneer de bestuurder dat vraagt. De volledig aluminium motor beschikt ook over een geïntegreerd uitlaatspruitstuk dat de efficiëntie ten goede komt door de motor sneller op zijn ideale bedrijfstemperatuur te brengen.
Het draagt ook bij tot een snellere koppelontplooiing door de afstand die uitlaatgassen moeten afleggen tussen de cilinders en de turbo in te korten. Een roetfilter die de roetuitstoot verlaagt is eveneens voorzien.
Nieuwe rijmodi
De inschakelbare rijmodi maken de nieuwe Fiesta ST nog veelzijdiger en stellen bestuurders in staat om de rijervaring te optimaliseren voor alle scenario’s, van de schoolrit tot het racecircuit: • In de modus ‘Normal’ worden de motorsturing, tractiecontrole, elektronische stabiliteitsregeling (ESC), elektronische klankverbetering, uitlaatklank en elektrische stuurbekrachtiging (EPAS) geconfigureerd om natuurlijke responsen te combineren met duidelijke feedback voor de bestuurder.
• In de modus ‘Sport’ worden de motorsturing en de gasrespons aangescherpt en worden de EPAS-instellingen bijgesteld om meer feedback en een nauwkeurigere controle af te leveren voor een snelle rijstijl. De klep van het Active Noise Control-systeem gaat open en ESE wordt bijgestuurd om de sportieve uitlaat- en motorklank te versterken in het interieur.
• In de modus ‘Track’ worden alle dynamische systemen van de auto afgestemd op zo snel mogelijke rondetijden, wordt de tractiecontrole uitgeschakeld en laat het ESCsysteem meer slip toe voor intensieve circuitritten. Het wendbare en alerte Ford Performance-chassis wordt ondersteund en verbeterd door de Torque Vectoring Control-technologie. Die technologie bevordert de wegligging en gaat onderstuur tegen door het binnenste voorwiel in een bocht af te remmen.
Het ESC-systeem met drie modi laat bestuurders kiezen tussen drie interventieniveaus: een doorgedreven interventie, veel slip met beperkte interventie en volledige uitschakeling van het systeem.
Meer personaliseringsmogelijkheden
De volgende Fiesta ST-generatie zal meer personaliseringsopties dan ooit tevoren bieden. Klanten krijgen de keuze uit een gamma bekledingen voor de versnellingspook, het stuurwiel, de deurgrepen en de sierlijsten op het dashboard en kunnen opteren voor diverse stijlpacks. Het ergonomische interieur van de Fiesta ST wordt uitgerust met goed steunende Recaro-zetels en een onderaan afgeplat stuurwiel.
Het kleurenpalet omvat onder meer de nieuwe koetswerkkleur Liquid Blue en de Fiesta ST wordt verkrijgbaar met exclusieve 18” lichtmetalen velgen.
“Onze ST-modellen zijn ontworpen om de rijervaring van Ford Performance toegankelijk te maken voor alle klanten, ongeacht hun levensstijl, verklaarde Matthias Tonn, chief programme engineer voor de Fiesta ST. “Met 3- en 5-deurskoetswerken en opvallende stijlopties die de prestatie-eigenschappen vanaf de lancering aanvullen, zal de nieuwe Fiesta ST een nog breder publiek aanspreken.” Fords communicatie- en entertainmentsysteem SYNC 3 zal Fiesta-bestuurders in staat stellen om het audiosysteem, het navigatiesysteem en aangesloten smartphones te bedienen met eenvoudige gesproken commando’s.
SYNC 3 is compatibel met Apple CarPlay en Android Auto™ en wordt ondersteund door zwevende aanraakschermen in tabletstijl die tot 8 inch groot zijn en die zich laten bedienen met veeg- en knijpbewegingen. De nieuwe Fiesta ST-generatie kan ook worden uitgerust met een hoogwaardig B&O PLAYaudiosysteem voor een uitzonderlijke klankervaring, een van de eerste voorzieningen die Ford vorig jaar had aangekondigd voor de volgende Fiesta-generatie.
Ford Performance
De wereldwijde Ford Performance-organisatie fungeert als een innovatie- en testlaboratorium om unieke wagens, onderdelen, accessoires en ervaringen voor klanten te creëren. Dat omvat onder meer het ontwikkelen van innovaties en technologieën op het vlak van aerodynamica, gewichtsverlaging, elektronica, motorprestaties en zuinigheid die ook op andere modellen van het Ford-gamma kunnen worden toegepast. “Kopers van de nieuwe Fiesta ST zullen de vruchten plukken van de innovaties die Ford Performance heeft ontwikkeld voor de supersportwagen Ford GT en de ‘hot hatchback’ Focus RS, waaronder brandstofinjectie- en rijmoditechnologieën,” verklaarde Dave Pericak, global director van Ford Performance. “Door samen te werken als een verenigd Ford Performanceteam, kunnen we het rijplezier dat al onze modellen kenmerkt beter realiseren en kunnen we de geavanceerde prestatieverhogende functies betaalbaar maken voor elke klant.”