Nieuwe Generatie Hyundai i30 Wagon: elegantie ontmoet veelzijdigheid

De nieuwe i30 Wagon wordt, na de lancering van de 5-deurs, de nieuwe telg van de i30 familie. Het tijdloos design van de i30 wordt nog versterkt door de veelzijdige en elegante Wagon-vorm.

Woensdag 22 februari 2017 — De Geneva International Motor Show zal dit jaar het podium zijn voor de onthulling van de nieuwe Hyundai i30 Wagon. Het nieuwe lid van de i30-familie behoudt het tijdloos design van zijn 5-deursbroer, terwijl elegantie en veelzijdigheid worden toegevoegd.

“Ontworpen, ontwikkeld, getest en vervaardigd in Europa, vertegenwoordigt de nieuwe generatie Hyundai i30 het DNA van Hyundai in Europa,” zegt Thomas A. Schmid, Chief Operating Officer bij Hyundai Motor Europe. “De i30 is ontwikkeld als de nieuwe “people’s car”. Het is meer dan een model, het is een familie van wagens, bestaande uit 4 modellen met unieke karakters en verenigd door een coherent en tijdloos design. Met de nieuwe i30 Wagon introduceren we het tweede model. Hij biedt elegantie en veelzijdigheid voor iedereen.”

“De nieuwe generatie i30 Wagon spreekt de taal van de i30-familie als het gaat over design, en hij krijgt uiteraard de nieuwe identiteit van de Hyundai-familie, namelijk de “cascading grille”, legt Thomas Bürkle uit, Chief Designer bij het Hyundai Design Centre Europe. “De geleidelijk smaller wordende daklijn en de dynamische verhoudingen geven de Wagon bijna een coupéachtig silhouet. Het gestroomlijnde en dynamische profiel wordt verder benadrukt met een chique chromerand rond de vensters aan de zijkant.”

In combinatie met de full-LED koplampen en de verticale LED dagrijlichten, heeft de nieuwe generatie i30 Wagon een sterke présence.

Grote veelzijdigheid met een van de grootste koffers in het segment

Het uitgesproken gestroomlijnde ontwerp van de i30 Wagon staat een functionele kofferruimte niet in de weg: met 602 liter ruimte (VDA 211) en 1.650 liter (VDA 214) met de zetels neer gevouwen, heeft het model een van de grootste koffers in het segment. De veelzijdigheid wordt nog versterkt door de extra opbergruimte onder de vloer van de koffer met meerdere compartimenten.

De lengte van de Wagon bedraagt 4.585 mm (5-deursversie: 4.340 mm), de hoogte is 1.465 mm (1.475 mm met dakrails). De totale breedte van 1.795 mm en de wielbasis van 2.650 mm zijn identiek aan de vijfdeurs-versie.

Het beste veiligheidspakket van zijn klasse

Hyundai democratiseert de modernste technologie door de laatste veiligheids- en connectiviteitsuitrustingen aan te bieden op de nieuwe generatie i30 Wagon. De i30 biedt de beste actieveveiligheidssystemen met Autonomous Emergency Braking (AEB), Driver Attention Alert, High Beam Assist en het Lane Keeping Assist System.

Gebruik makend van camerasensoren werkt het Autonomous Emergency Braking (AEB) systeem in drie fasen. In eerste instantie waarschuwt het de bestuurder zowel visueel en akoestisch, het controleert de remmen en het gebruikt indien nodig maximale remkracht om een botsing te vermijden of om schade bij een botsing te beperken indien een botsing onvermijdelijk is. De bijkomende voetgangersherkenning gebruikt een radar vooraan en voorkomt of vermindert het gevolg van een botsing met een voetganger.

Driver Attention Alert (DAA) is een optie die de bestuurder beschermt; het monitort rijpatronen om vermoeid rijgedrag te detecteren en zo potentiele ongevallen te vermijden.

Advanced Smart Cruise Control (ASCC) behoudt een constante snelheid en afstand van het voorliggend voertuig door automatisch te versnellen en te remmen tot 180 km/u. Indien het verkeer tot stilstand komt, zal het systeem de remmen gebruiken totdat de wagen stilstaat en de wagen zal versnellen tot de gewenste snelheid zodra de weg vrij is.

De Blind Spot Detector (BSD) met Lane Change Assist monitort de dode hoeken en, wanneer er een ander voertuig opgemerkt wordt, verschijnt er een visuele waarschuwing op de buitenspiegels.

Het Rear-Cross Traffic Alert (RCTA) vermindert het risico op botsing met naderend verkeer wanneer men uit smalle parkeervakken of plaatsen met een slechte zichtbaarheid manoeuvreert. Het systeem waarschuwt de bestuurder, zowel visueel als akoestisch.

Het Lane Keeping Assist System (LKAS) helpt de bestuurder bij meer dan 60 km/u door de positie van de wagen tussen de rijstroken te monitoren en bij te sturen indien nodig. Het waarschuwt de bestuurder akoestisch en visueel voordat de stuurrichting ingrijpt en de wagen terug naar een veilige positie brengt op de weg.

De Speed Limit Information Function (SLIF) identificeert verkeersborden en geeft de snelheidslimiet in real-time weer. De informatie wordt getoond zowel in het navigatiesysteem als in de TFT cluster.

De High Beam Assist (HBA) detecteert ‘s nachts zowel naderende voertuigen als voertuigen in dezelfde rijbaan voorop en vermindert de lichtsterkte, zo passend mogelijk, en elimineert het verblindingseffect bij andere bestuurders. Wanneer er geen voertuigen gedetecteerd worden, reactiveert HBA automatisch de grootlichten, zo vergroot het de zichtbaarheid voor de bestuurder.

Slim en verbonden

De i30 wagon biedt klanten een ruim en elegant interieur met een horizontale boordplank en een vrijstaand zwevend scherm voor het infotainment-systeem. Het 8-inch touchscreen van het nieuwe navigatiesysteem biedt hypermoderne verbindingsopties zoals Apple Car Play, Android Auto en LIVE Services. Een draadloos oplaadsysteem voor smartphones is eveneens beschikbaar. Als alternatief kunnen klanten kiezen tussen verschillende audio-opties, inclusief het audiosysteem met een 5-inch LCD touchscreen met een dynamische achteruitkijkcamera, bluetooth verbindingen en een My Music functie.

Dynamische en efficiente aandrijflijn

De verschillende aandrijflijnen van de i30 Wagon bestaan uit kleinere turbomotoren ter verbetering van de efficientie en de responsiviteit. Klanten kunnen kiezen uit drie benzinemotoren en één 1,6-liter turbo dieselmotor met twee outputs (110 en 136 pk). De wagon is beschikbaar met de nagelnieuwe turbo viercilinder benzinemotor van Hyundai, de1.4 T-GDI met een maximaal vermogen van 140 pk en met de nieuwe driecilinder 1.0 T-GDI van 120 pk.

Rijdynamiek

De ingenieurs van het Technical Centre van Hyundai Motor Europe verbeterden de rijdynamiek van de nieuwe generatie i30 in een streng testprogramma doorheen Europa en op de beroemde Nürburgring. De onbuigzame en lichte structuur die gebruik maakt van 53% Advanced High Strength Steel is de basis voor subliem rijplezier en communicatieve stuureigenschappen. De nieuwe i30 biedt nu een 10% meer directe besturing en het nieuw ontwikkelde chassis zorgt ervoor dat de bestuurder kan genieten van een dynamisch rijgedrag samen gekoppeld aan een hoog comfortniveau.

Gemaakt in Europa

De nieuwe i30 Wagon werd ontworpen in het Technical Centre van Hyundai Motor Europe in Rüsselsheim, hij wordt geproduceerd in Nošovice (Tsjechië) en hij is getest op de Nürburgring. De derde generatie i30 familie is met andere woorden gebouwd op de fundamenten die Hyundai de voorbije 25 jaar in Europa heeft ontwikkeld. Het model wil het succes van de twee voorgaande generaties (sinds 2008 zijn er meer dan 800.000 voertuigen verkocht) verder uitbreiden.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait