Nieuw vlaggenschip: Opel Insignia Grand Sport vanaf 26.900 euro

  • Meer auto voor hetzelfde geld: Insignia Grand Sport biedt uitstekende prijs-kwaliteitverhouding
  • Echt ruim: Insignia Sports Tourer break verkrijgbaar vanaf 28.000 euro
  • Gloednieuw: beduidend lichter en wendbaarder, slimme ruimtebenutting, motoren van de nieuwste generatie
  • Uiterst efficiënt: volumemotoren tussen drie en tien procent zuiniger volgens WLTP-rijcyclus
  • Geoptimaliseerde wrijving: nieuw ontworpen handgeschakelde zesversnellingsbak en automatische achtversnellingsbak
  • Start verkoop: orderboeken voor berline en break open vanaf 20 februari
Really spacious: The new Opel Insignia Sports Tourer station wagon is available from €26,940 in Germany.
Really spacious: The new Opel Insignia Sports Tourer station wagon is available from €26,940 in Germany.

Vanaf 20 februari kan het nieuwe vlaggenschip van Opel worden besteld als Grand Sport berline vanaf 26.900 euro of als Sports Tourer break vanaf 28.000 euro. De Insignia van de nieuwe generatie heeft alles om onweerstaanbaar te zijn: de nieuwkomer maakt niet alleen indruk met zijn elegante, sportieve silhouet dat zorgt voor een toonaangevende aerodynamica (CX van slechts 0,26 voor de coupéachtige vijfdeurs), maar zit ook boordevol technologische innovaties. Globaal genomen weet de nieuwe Insignia te overtuigen met een grotere wendbaarheid en binnenruimte in combinatie met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Hij wordt daarmee een sterke uitdager, ook voor de modellen van de premiummerken. De nieuwe Insignia is standaard uitgerust met rijhulpsystemen zoals een alarm voor een mogelijke aanrijding vooraan gekoppeld aan een voetgangersdetectie, een automatische noodrem, een waarschuwing bij het onopzettelijk verlaten van de rijstrook, een functie om de wagen binnen een rijstrook te houden met automatische stuurcorrectie en een indicator voor de volgafstand. Deze aanzienlijke verhoging van de veiligheid wordt vervolledigd met een actieve motorkap voor verbeterde voetgangersbescherming. Verder beschikt zelfs de basisuitvoering over een aanraakscherm.

De Insignia van de tweede generatie is gebaseerd op een gloednieuwe voertuigarchitectuur. De Grand Sport berline weegt tot 175 kilogram minder dan zijn voorganger en de ruime Sports Tourer break tot 200 kilogram. Dit substantiële gewichtsverlies is samen met de nieuwe, uiterst precieze stuurinrichting verantwoordelijk voor de betere rijdynamiek. Bovendien debuteert het gloednieuwe vlaggenschip van Opel met een breed aanbod van uiterst efficiënte motoren en versnellingsbakken met geoptimaliseerde wrijving die de efficiëntie opdrijven en de brandstofkosten drukken. Het brandstofverbruik van de volumemotoren die beschikbaar zullen zijn in de Grand Sport (benzine: 1.5 Turbo; diesel: 1.6 CDTI) is drie tot tien procent lager dan dat van de vergelijkbare voorgaande modellen, volgens de WLTP-methode (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure).

Opel kondigde reeds in december 2015 aan dat het bedrijf voor toekomstige modellen verbruikscijfers op basis van de WLTP-rijcyclus zou verstrekken. Vanaf het najaar van 2017 zal het wettelijk verplicht zijn om de WLTP-methode toe te passen. In vergelijking met de huidige NEDC-cyclus sluit deze beter aan bij het rijgedrag in reële omstandigheden. Opel geeft al sinds de lancering van de nieuwe Astra in juni 2016 CO2– en verbruiks­gegevens op in overeenstemming met de WLTP-rijcyclus, naast de officiële NEDC-gegevens. Op die manier hebben de klanten van Opel een realistischere kijk op het dagelijks verbruik van hun voertuig. Testen uitgevoerd door gerenommeerde media, zoals het Italiaanse tijdschrift Quattroruote, tonen aan dat de gegevens die Opel verzamelt volgens de WLTP-rijcyclus, het echte verbruik sterk benaderen.

Dynamic duo: The new Opel Insignia Sports Tourer and Grand Sport impress with their exciting design, top technologies and luxurious comfort, without any compromises in practicality.
Dynamic duo: The new Opel Insignia Sports Tourer and Grand Sport impress with their exciting design, top technologies and luxurious comfort, without any compromises in practicality.

Nieuwe benzine- en verfijnde dieselmotoren beschikbaar vanaf start van verkoop

Het motoraanbod van de nieuwe Opel Insignia Grand Sport begint met een nieuw ontworpen, uiterst efficiënte benzinemotor, namelijk de 1,5-liter turbo. Hij zal verkrijgbaar zijn in twee vermogensniveaus. De instapversie biedt 103 kW/140 pk (brandstofverbruik Grand Sport volgens NEDC: in de stad 7,3 l/100 km, buiten de stad 4,7 l/100 km, gecombineerd 5,7 l/100 km; 129 g/km CO2) en heeft een indrukwekkend koppel van 250 Nm tussen 2.000 en 4.100 t/min. De krachtigere versie van 122 kW/165 pk (brandstofverbruik Grand Sport volgens NEDC: in de stad 7,0 l/100 km, buiten de stad 4,9 l/100 km, gecombineerd 5,7 l/100 km; 130 g/km CO2) heeft alles wat nodig is om de bestseller onder de benzinemotoren te worden binnen de Insignia-familie. In vergelijking met de al erg efficiënte 1,6-liter Turbo (125 kW/179 pk) van het uitgaande model, verbruikt de nieuwe motor volgens de WLTP-rijcyclus gemiddeld nog eens drie procent minder. De volledig uit aluminium vervaardigde, turbogeladen 1,5-liter motor met directe injectie heeft de grootste cilinderinhoud van alle ultramoderne drie- en viercilinders in Opels aanbod van kleine benzinemotoren. De nieuwe hoogtechnologische 1,5-liter viercilinder maakt ook indruk met de scherpe respons van het gaspedaal en het ruime koppel in elke situatie, wat kenmerkend is voor deze motoren.

Nog een hoogtepunt is de topbenzinemotor die beschikbaar is in de nieuwe Insignia. De 2,0-liter turbo levert 191 kW/260 pk en een maximumkoppel van 400 Nm tussen 3.000 en 4.000 t/min (brandstofverbruik Grand Sport volgens NEDC: in de stad 11,5 l/100 km, buiten de stad 7,0 l/100 km, gecombineerd 8,6 l/100 km; 197 g/km CO2). De 2,0-liter viercilinder wordt gecombineerd met een volledig nieuwe, soepel schakelende automatische achtversnellingsbak en een uiterst geraffineerd vierwielaandrijvingssysteem met koppelvectoring – uniek in het middelgrote segment. In dit hoogtechnologische vierwielaandrijvingssysteem vervangen twee meervoudige plaatkoppelingen de gebruikelijke achterasdifferentieel. Zij kunnen de wielen in een fractie van een seconde elk afzonderlijk versnellen, als de rijomstandigheden dat vereisen.

Het motoraanbod wordt afgerond met de nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak voor de 1,6-liter dieselmotoren met een vermogen van 81 kW/110 pk (brandstofverbruik Grand Sport volgens NEDC: in de stad 4,6 l/100 km, buiten de stad 3,6 l/100 km, gecombineerd 4,0 l/100 km; 105 g/km CO2) en 100 kW/136 pk (brandstofverbruik Grand Sport volgens NEDC: in de stad 5,1 l/100 km, buiten de stad 3,9 l/100 km, gecombineerd 4,3 l/100 km; 114 g/km CO2). Deze nieuwe combinatie van een hand­geschakelde versnellingsbak met optimaliseerde wrijving en een verfijnde 1.6 CDTI met 81 kW/110 pk levert een gemiddelde brandstofbesparing van tien procent op, in vergelijking met het uitgaande model en berekend volgens de WLTP-rijcyclus.

Verder zal Opel de verfijnde 2,0-liter diesel met 125 kW/170 pk aanbieden (brandstof­verbruik Grand Sport volgens NEDC: in de stad 6,7 l/100 km, buiten de stad 4,3 l/100 km, gecombineerd 5,2 l/100 km; 136 g/km CO2).

All-new Opel Insignia Grand Sport: Significantly lighter and more agile, with a clever package and latest generation powertrains.
All-new Opel Insignia Grand Sport: Significantly lighter and more agile, with a clever package and latest generation powertrains.

De volledige prijslijst voor de nieuwe Insignia zal beschikbaar zijn wanneer de orderboeken opengaan op 20 februari. Opel zal ook het verbruik van alle motoren in de Insignia berekenen op basis van de toekomstige WLTP-rijcyclus en de cijfers op de klantenwebsite opel.be publiceren in de loop van het eerste semester van het jaar. Zo garandeert het merk maximale transparantie.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait