Nieuwe motor en een nog scherpere look: update voor de Audi RS 3 Sportback

  • 400 pk sterke vijfcilindermotor levert een forse dosis rijplezier
  • Grotere spoorbreedte en hoekige drempels kenmerken het RS-design
  • Wereldpremière op het internationale autosalon van Genève

A170846_large

De nieuwe Audi RS 3 Sportback is het sportieve topmodel van de premium autoconstructeur uit Ingolstadt in het segment van compacte wagens. Na de wereldpremière van de RS 3 Berline op het autosalon van Parijs in 2016 staat de RS 3 Sportback nu klaar om zijn debuut te maken op het internationale autosalon van Genève. Met de krachtigste in serie gebouwde vijfcilindermotor ter wereld, een uitstekende rijdynamiek en een nog scherpere look biedt de auto een emotionele rijervaring.

Van 0 tot 100 km/u in 4,1 seconden

Achter de indrukwekkende prestaties van de Audi RS 3 Sportback schuilt de krachtigste in serie gebouwde vijfcilindermotor ter wereld: de 2.5 TFSI. Hij levert een vermogen van 294 kW (400 pk) – 33 pk meer dan de vorige motor – en is 26 kg lichter dankzij zijn aluminium motorblok, maar dat is niet alles. Zijn maximumkoppel van 480 Nm is al beschikbaar bij toerentallen vanaf 1.700 t/min. en blijft constant tot 5.850 t/min. Daarmee is de RS 3 Sportback in staat om van 0 naar 100 km/u te sprinten in 4,1 s. Het effect van deze buitengewone aandrijfkracht wordt nog versterkt door de onmiskenbare sound van de vijfcilinder, die het resultaat is van een afwisselende ontsteking tussen dicht bij en ver uit elkaar gepositioneerde cilinders. Op aanvraag kan Audi de elektronisch begrensde topsnelheid verhogen van 250 tot 280 km/u.

Voor een betere mengselbereiding maakt de nieuwe 2.5 TFSI-motor gebruik van dubbele injectie in het inlaatspruitstuk en in de verbrandingskamers. Aan de uitlaatzijde regelt het Audi valvelift system de duur van de klepopening afhankelijk van de stand van het gaspedaal en van het toerental – voor een matig brandstofverbruik bij lage en gedeeltelijke belasting evenals een meer spontane gasrespons en veel aandrijfkracht bij volle belasting. Gemeten volgens de nieuwe Europese rijcyclus (NEDC) verbruikt de RS 3 Sportback gemiddeld 8,3 l/100 km, wat overeenkomt met 189 g CO2/km.

quattro-vierwielaandrijving met variabele krachtverdeling

De kracht van de vijfcilinder wordt op de weg overgebracht via de S tronic-zevenversnellingsbak met dubbele koppeling en de permanente vierwielaandrijving quattro. Een elektrohydraulische meerschijvenkoppeling zorgt voor een variabele verdeling van het aandrijfkoppel tussen de assen. Hoe sportiever de rijstijl, des te sneller en vaker wordt een groot deel van het koppel naar de achteras gestuurd. De quattro-sturing is standaard in het rijdynamieksysteem Audi drive select geïntegreerd, net zoals de stuurinrichting, de S tronic, het motormanagement, de verstelbare uitlaatkleppen en de optionele RS-sportophanging met adaptieve demperregeling. De bestuurder kan de werking van deze componenten afzonderlijk laten variëren volgens drie modi – comfort, auto en dynamic. Het rijgedrag wordt geperfectioneerd door middel van de elektronische stabiliteitscontrole ESC met selectieve herverdeling van het koppel per wiel en de speciaal voor de RS afgestelde sportmodus.

Grotere spoorbreedte en sportieve ophangingsafstelling

Mede dankzij de progressieve stuurinrichting, de achteras met vier armen per wiel en de straf afgestelde en ten opzichte van de A3 met 25 mm verlaagde ophanging weet de RS 3 Sportback een fascinerende rijdynamiek te combineren met een superieure stabiliteit. Vergeleken met de ‘gewone’ A3 heeft de RS 3 Sportback vooraan een 20 mm grotere spoorbreedte – en de wielkasten zijn dan ook navenant breder gewelfd. Standaard voorziet Audi gegoten 19-duimsvelgen met 235/35-banden en remschijven met een diameter van 310 mm. Als alternatief kunnen de klanten ook kiezen voor koolstofkeramische schijven vooraan. Ook de remschijven achteraan hebben een diameter van 310 mm.

Specifiek RS-design

Aan de buitenkant illustreert de RS 3 Sportback zijn power met een specifiek Singleframe-rooster met een glanzend zwart honingraatmotief, grote luchtinlaten en hoekige drempellijsten. Een vernieuwde ‘blade’ in de bumper verleent de voorkant een nog bredere look. De ‘blade’ loopt aan weerskanten uit in smalle, verticale sleuven. Ledkoplampen met een opvallende lichtsignatuur zijn standaard, Audi biedt als optie ook Matrix-ledkoplampen aan. Blikvangers achteraan zijn de stijlvolle RS-dakspoiler, de diffusor en de grote ovale uitlaatpijpen van het RS-uitlaatsysteem. De dynamische uitstraling is helemaal compleet met een quattro-logo onder aan het Singleframe-rooster en de RS 3-logo’s op het honingraatrooster en de kofferklep.

Rondetijdmeter, turbodrukmeter en speciaal RS-scherm

De twee ronde wijzerplaten zijn zwart met rode naalden en witte cijfermarkeringen. Het centraal geplaatste rijinformatiesysteem omvat een turbodrukmeter, een olietemperatuurmeter en een rondetijdmeter. Optioneel is de volledig digitale Audi virtual cockpit verkrijgbaar, die ook de gegevens van het infotainmentsysteem weergeeft. Een speciaal RS-scherm verschuift de toerenteller naar het midden en geeft links en rechts informatie over het koppel, de G‑krachten en de bandendruk weer. Wanneer de versnellingsbak in manuele modus werkt, wordt de bestuurder bij het naderen van de rode zone door een wijzerplaat met een gekleurde achtergrond gestimuleerd om met de schakelpeddels of de schakelpook op te schakelen.

Sportief interieur en uitstekend comfort

De RS 3 Sportback is standaard voorzien van sportzetels bekleed met zwart fijn nappaleder. Nog meer aansluitende RS-sportzetels met geïntegreerde hoofdsteun voor de bestuurder en voorste passagier zijn als optie verkrijgbaar. De rugleuning van beide zetelvarianten is getooid met een RS-logo. Het met leder beklede RS-sportstuur is onderaan afgevlakt en voorzien van knoppen voor de bediening van het infotainmentsysteem. Het belangrijkste bedieningselement is de draai-/ drukknop op de console van het middentunnel. Optioneel kan een touchpad in het oppervlak worden geïntegreerd, waarmee de bestuurder kan scrollen, zoomen en tekst invoeren. Ook inbegrepen is een zoekfunctie met vrije tekstinvoer, die de input van de gebruiker automatisch voltooit nadat slechts een paar letters zijn ingevoerd. De stembediening kan in gewone taal geformuleerde vragen en opdrachten van de gebruiker verwerken.

A170847_large

Online met Audi connect

Als het gaat om infotainment, is de RS 3 Sportback zeer veelzijdig. Een LTE-module haalt de Audi connect-diensten aan boord, inclusief navigatie met Google Earth en Google Street View, evenals informatie over brandstofprijzen, weer, reis- en verkeersinformatie. Met de Audi MMI connect-app kunnen gebruikers hun smartphoneagenda overzetten naar het MMI-systeem. De bestuurder kan ook bestemmingen vanuit Google Maps en bijzondere bestemmingen naar het navigatiesysteem sturen, en zelfs muziek streamen van het internet. Apple CarPlay en Android Auto kunnen worden gebruikt om geselecteerde apps rechtstreeks weer te geven op het scherm, voor telefoon, navigatie en muziek. Bovendien is het navigatiesysteem voorzien van een wifihotspot die de passagiers in staat stelt om hun mobiele apparaten te verbinden met het internet.

Andere opmerkelijke functies zijn de Audi phone box, het Bang & Olufsen Sound System met 705 watt vermogen en vele rijbijstandssystemen. In langzaam rijdend verkeer tot 65 km/u kan de fileassistent de auto bijvoorbeeld op een veilige afstand van de voorligger houden en tijdelijk de besturing overnemen. Ook nieuw in de Audi RS 3 Sportback zijn de Emergency Assist, die de auto indien nodig automatisch tot stilstand brengt, en de cross traffic assist achteraan. Dit laatste systeem kijkt uit voor zijdelings naderende voertuigen wanneer de bestuurder achterwaarts uitparkeert.

Marktintroductie

De marktintroductie van de RS 3 Sportback en de RS 3 Berline is gepland in augustus 2017.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait