Nieuw onderzoek naar een virtuele ‘puttenkaart’ voor bestuurders
• Herstellingen van schade door putten kunnen gemakkelijk 500 euro kosten
• Slechte wegdekken dragen elk jaar bij tot meer dan een op drie ongevallen
• Wegschade zal wellicht verergeren door een winter die nieuwe records vestigt
• Tijdens de paasvakantie kunnen veel bestuurders slachtoffer worden • Realtime waarschuwingen voor putten worden mogelijk gemaakt door camera’s en een ingebouwde modem in de auto
Sint-Agatha-Berchem, 16 februari 2017 – Met de winter bijna achter de rug en stijgende temperaturen dromen bestuurders over een korte trip in de paasvakantie. Maar voor het zover is, zullen vorst, ijs en sneeuw wellicht nog meer barsten en putten in het wegdek veroorzaken. In heel Europa dragen slechte wegen elk jaar bij tot meer dan een op drie ongevallen. In 2011 werden 20 miljoen putten gemeld in Europa, maar slechts de helft daarvan werd opgevuld… voor een geschatte kostprijs van ruim 1,2 miljard euro. * Die dure herstellingen zouden binnenkort wel eens verleden tijd kunnen zijn dankzij een ingenieuze virtuele ‘puttenkaart’, ontwikkeld dankzij crowdsourcing.
Ford onthulde vandaag voor het eerst dat het aan zo’n kaart werkt en dat het systeem later dit jaar zal worden getest. De kaart zou putten in realtime weergeven op de schermen in de wagen en zou ook aangeven hoe erg ze zijn en welke alternatieve routes er bestaan. “Een virtuele ‘puttenkaart’ zou nieuwe putten kunnen aangeven zodra ze verschijnen en zou andere bestuurders onmiddellijk kunnen waarschuwen voor het naderende gevaar,” aldus Uwe Hoffmann, research engineer Advanced Chassis Control Technologies bij Ford of Europe. “Onze auto’s beschikken reeds over sensoren die putten detecteren en we willen dat systeem nu naar een hoger niveau tillen.” Vorst, ijs en sneeuw zorgen ervoor dat alle wegen bevriezen, ontdooien en uiteindelijk uit elkaar vallen.
Voeg daar nog zware lenteregens aan toe, die de putten vullen, en het staat vast dat automobilisten die rond Pasen de weg op gaan zich aan heel wat problemen mogen verwachten. Ford-modellen zoals de Galaxy, Mondeo en S-MAX gebruiken reeds sensoren voor de continu gestuurde schokdemping met putdetectie. Dat systeem detecteert putten met behulp van sensoren en past de ophanging aan om mogelijke schade te beperken.
Ingenieurs in het Ford Research and Innovation Center te Aken (Duitsland) onderzoeken momenteel ook camera’s en ingebouwde modems. Samen zullen die technologieën gedetailleerde informatie over de putten verzamelen en naar de cloud versturen. En van daaruit kunnen ze dan in realtime ter beschikking gesteld worden aan andere bestuurders. Ander onderzoek verkent ook het gebruik van een actieve ophanging, ontworpen om schade door putten en ruwe wegdekken sterk te verminderen. Ford test nieuwe wagens reeds op een 1,9 kilometer (1.2-mijl) lange weg op het testcircuit van Lommel (België), die met replica’s van enkele van ‘s werelds slechtste putten een ware nachtmerrie vormt voor elke auto.