- Ruim: 100 liter meer kofferruimte in vergelijking met voorganger, elektrische achterklep opent met schopbeweging
- Leuk: overtuigende rijdynamiek, vierwielaandrijving met koppelvectoring
- Indrukwekkend: consistente dynamische lijn naar voorbeeld van Monza Concept
- Veilig: met rijstrookassistent, autonome noodrem enz.
- Helder: Opel IntelliLux LED®-matrixverlichting van laatste generatie brengt licht in de duisternis
- Geconnecteerd: IntelliLink-infotainment op basis van Opel OnStar, met hotelboeking en parking informatie
- Gezellig: voorruit-, stuur- en zetelverwarming, voor- en achteraan
- Binnenkort: wereldpremière in Genève in maart
De gloednieuwe Opel Insignia Sports Tourer bevindt zich in bijzonder goede vorm. Hij volgt het sportieve voorbeeld van een grote coupé, is ronduit ruim en biedt voorbeeldige veiligheid zoals het een vlaggenschip betaamt. De Insignia van de tweede generatie maakt indruk met zijn adembenemende lijnen, zijn koffervolume dat werd uitgebreid tot 1.640 liter (ruim 100 liter meer dan het vorige model) en hoogtechnologische oplossingen die gaan van de trendsettende Opel IntelliLux LED®-matrixkoplampen en ultramoderne rijhulpsystemen tot een cool head-up display. Bovendien is de Insignia uitgerust met de kenmerkende eersteklasconnectiviteit van Opel op basis van smartphone-integratie. Die biedt nu een nieuwe Opel OnStar-functie, namelijk de persoonlijke assistent waarmee passagiers vanuit de Insignia hotelkamers kunnen boeken of een parking opzoeken via OnStar Advisor. Het nieuwe vlaggenschip is ook de eerste in Rüsselsheim geproduceerde auto met een automatische achtversnellingsbak, een camera van 360° en intelligente vierwielaandrijving met koppelvectoring. De nieuwe Opel Insignia Sports Tourer gaat in wereldpremière tijdens het Autosalon van Genève op 7 maart.
De nieuwe Opel Insignia Sports Tourer weegt tot 200 kilogram minder dan zijn voorganger, afhankelijk van de motor en uitrusting. Dat is vooral mogelijk door het gebruik van lichte materialen en een efficiënte ruimtebenutting. Samen met de lagere zitpositie van de bestuurder levert dat een merkbaar betere rijdynamiek op: nooit eerder was een grote break uit Rüsselsheim zo behendig.
“Ons nieuwe vlaggenschip zit boordevol hightech voor iedereen, met betaalbare technologie die rijden veiliger en comfortabeler maakt. En dan is er de ruimte binnenin! Of het nu voor zaken of vrijetijd is, de nieuwe Insignia Sports Tourer voldoet aan alle vervoersbehoeften. Met andere woorden, hij is het ruimtetuig uit Rüsselsheim. Tenslotte moeten we het over de rijervaring hebben: zo dynamisch! De auto is veel soepeler dan voorheen en is uitgerust met een FlexRide-chassis van de jongste generatie”, zegt Opel CEO Dr. Karl-Thomas Neumann.
Hightechrijhulpsystemen: voor meer comfort en veiligheid
De nieuwe Insignia Sports Tourer is voorzien van dezelfde toonaangevende technologie die reeds werd aangekondigd voor de berline Grand Sport. Wat hier het meest opvalt, is het adaptieve Opel IntelliLux LED®-matrixverlichtingssysteem van de nieuwe generatie, dat nog sneller en preciezer is dan vroeger. Functies zoals de rijstrookassistent (Lane Keep Assist) met automatische stuurcorrectie verhogen de veiligheid nog meer. Verder is de nieuwe Insignia de eerste Opel met een actieve motorkap. Bij een aanrijding gaat de motorkap in een fractie van een seconde omhoog, waardoor de afstand tot de motor vergroot en de voetgangers beter beschermd worden.
Binnenin zorgen de optionele ergonomische premiumzetels met AGR-label (Aktion Gesunder Rücken e. V.) en massage-, ventilatie- en geheugenfunctie voor doorgedreven comfort. Verder zijn de twee buitenste achterzetels verwarmd, net als de voorruit. Het grote, panoramische zonnedak biedt een onbelemmerd uitzicht op de hemel. Uiteraard heeft Opel ook gedacht aan comfortabel en schoon laden. De achterklep van de nieuwe Insignia Sports Tourer gaat open en dicht met een schopbeweging onder de achterbumper.
Emotionele blikvanger: Insignia Sports Tourer in de huid van de Monza Concept
De nieuwe Insignia Grand Sport neemt al veel elementen over van de sportieve Monza Concept, maar de nieuwe generatie van de Insignia Sports Tourer gaat daarin nog verder. Hoewel de nieuwkomer aan de buitenkant iets gegroeid is tot 4.986 millimeter, ziet hij er sportiever en behendiger uit. De 11 millimeter grotere spoorbreedte, de opvallende grille en de op de Monza Concept geïnspireerde koplampen dragen bij tot die indruk. Het postuur van de auto wordt benadrukt door de wielbasis – met 92 millimeter verlengd tot 2.829 millimeter – en de voorkant, die 30 millimeter minder uitsteekt. De Opel-sikkel die van in de voordeur naar de achterdeur zwiept, begeleidt de blik van voor naar achteren. De verchroomde vensterlijsten vloeien dynamisch over in de ledachterlichten en geven de lage, slechts 1.483 millimeter hoge Insignia Sports Tourer een extra sportieve uitstraling. De zilveren dakrails (standaard in de hogere uitrustingsniveaus) maken de auto visueel langer en lager en benadrukken het hoogstaande design.
Dat de Insignia Sports Tourer verwant is met de Monza Concept, is vooral duidelijk te zien aan de achterkant: de vorm ziet er veel lichter uit dan voorheen, omdat de nieuwkomer duidelijke lijnen meekreeg. Samen met de smalle, licht uitstekende, dubbelvleugelige ledachterlichten zorgen ze ervoor dat de achterkant van Opels vlaggenschip een sterke indruk maakt. De hightechlook van de Monza Concept wordt zo werkelijkheid.
Gemakkelijk te laden: achterklep met dat tikkeltje meer
De Sports Tourer van de nieuwe generatie ziet er niet alleen eleganter en sportiever uit, maar is ook praktischer. De afstand tussen de bumper en de koffer is kleiner, dankzij de netjes ontworpen achterklep, waardoor laden gemakkelijker gaat. Bovendien is er meer ruimte tussen de wielkasten, zodat grote voorwerpen zoals hondenkennels gemakkelijker te plaatsen zijn. Hetzelfde geldt voor de lengte van de koffer, die met 97 millimeter extra nu 2.005 millimeter bedraagt als de rugleuningen van de achterzetels neergeklapt zijn. De nieuwe Insignia Sports Tourer biedt een maximaal koffervolume van 1.640 liter. Dat is ruim 100 liter meer dan zijn voorganger.
Om het laden zo gemakkelijk mogelijk te maken, kan de achterklep geopend worden met een schopbeweging, zonder de auto aan te raken. In combinatie met het sleutelloos openingssysteem volstaat een lichte schopbeweging onder de achterbumper om de achterklep te openen (projecteer de voertuigomtrek op de grond om de correcte zone te bepalen). Bij een tweede beweging gaat de klep weer dicht. Het intelligente systeem detecteert eventuele hindernissen en stopt het mechanisme in geval van nood. Praktisch is dat de openingshoogte kan worden ingesteld, bijvoorbeeld voor een auto in een garage. Verder kan de achterklep nog steeds geopend worden met een schakelaar aan de bestuurderskant, een knop achteraan of met de afstandsbediening van de sleutel.
Om de laadruimte te vergroten en nog flexibeler in te richten, is de Insignia Sports Tourer voorzien van optionele 40/20/40 neerklapbare zetels (standaard 60/40). Het is mogelijk om de achterbank neer te klappen door op een knop in de bagageruimte te drukken. De producten van het FlexOrganizer Pack, zoals zijrails, verdeelnetten en verschillende bevestigingsopties, zijn optioneel beschikbaar om alle ladingen veilig en netjes te vervoeren. Het naar boven toe opengaande kofferdeksel verstrekt nog gemakkelijker toegang tot de koffer.
Wellness: comfort en connectiviteit voor bestuurder en passagiers
Ook in de passagiersruimte is er duidelijk oog voor detail. Er is 31 millimeter meer hoofdruimte, 25 millimeter meer schouderruimte en 27 millimeter meer heupruimte. Het optionele panoramische zonnedak van 1.400 x 860 millimeter reikt tot boven de hoofden van de passagiers op de achterbank en verstrekt zo extra luxe. Voor het eerst zijn ook de twee buitenste achterzetels van de Insignia verwarmd.
De cockpit is volledig afgestemd op de persoon achter het stuur. De bestuurder van de nieuwe Insignia Sports Tourer zit lager dan ooit in de auto en is omringd door de instrumenten en de middenconsole, als in een commandocentrum. Heldere lijnen en sculpturale oppervlakken, volledig volgens de designfilosofie van Opel, dragen mee bij aan de elegante uitstraling. Het frameloze aanraakscherm van het IntelliLink-systeem is naar de bestuurder gericht en is een en al klasse. Buiten het aanraakscherm zijn er drie rijen intuïtieve knoppen. De bovenste rij is voorbehouden voor het infotainmentsysteem, de middelste voor de verwarming, ventilatie en airconditioning en de onderste voor de rijhulpsystemen.
Hoogstaand entertainment en een uitstekende connectiviteit zijn gegarandeerd door de laatste nieuwe IntelliLink-systemen die compatibel zijn met Apple CarPlay en Android Auto. En terwijl de smartphone naadloos in het infotainment van de wagen is geïntegreerd, kan hij nu ook draadloos opladen zonder kabel. Natuurlijk is ook de baanbrekende connectiviteits- en hulpverleningsdienst Opel OnStar aan boord, met diensten die gaan van de automatische respons bij botsing tot bijstand bij diefstal van de wagen. Samen met de Insignia wordt een nieuwe persoonlijke assistent gelanceerd: passagiers kunnen adviseurs van OnStar bijvoorbeeld vragen om een hotel te kiezen en een kamer te reserveren of naar een parking te zoeken.
Verder bieden de ergonomische premiumvoorzetels met AGR-label van de Insignia een unieke combinatie van elektrisch instelbare zijsteunen en massage-, geheugen- en ventilatiefuncties, terwijl de voorruitverwarming snel een goede zichtbaarheid garandeert op koude winterdagen.
Toptechnologieën: IntelliLux LED®, 360°-camera, actieve rijstrookassistent
Een van de hoogstandjes in elke betekenis van het woord is (alweer) de tweede generatie van Opels innovatieve en bekroonde IntelliLux LED®-matrixverlichting, die wordt mogelijk gemaakt door een nieuwe generatie ledtechnologie en verdere ontwikkelingen van Opels ingenieurs. De Opel LED®-matrixlichten hebben nu 16 ledsegmenten in elke, uiterst slanke koplamp van de Insignia. Dankzij het grotere aantal ledsegmenten kunnen de verschillende lichtpatronen zich nog nauwkeuriger aanpassen aan de heersende verkeersomstandigheden en zijn de overgangen tussen de verschillende lichtpatronen sneller en naadlozer. Om de zichtbaarheid in bochten nog te verbeteren wanneer de bestuurder met grootlicht rijdt, voegden de ingenieurs van Opel een innovatieve actieve bochtverlichting toe aan de IntelliLux LED®-matrixkoplampen van de nieuwe Insignia. De lichtintensiteit van de ledsegmenten die de binnenkant van de bocht verlichten, neemt toe afhankelijk van de stuurhoek om de te volgen lijn beter te verlichten. Last but not least verstrekt een bijkomende speciale ledspot in de dimlichtmodule extra verlichting bij vol grootlicht tot 400 meter ver.
Bijkomende rijhulpsystemen zijn:
- head-up display: informatie over snelheid, verkeersborden, ingestelde snelheid van de snelheidsbegrenzer of navigatierichting wordt op de voorruit geprojecteerd, recht in het gezichtsveld van de bestuurder, zodat hij zijn ogen op de weg kan houden;
- 360°-camera, die bestaat uit vier individuele camera’s aan elke zijde van de auto. Hij maakt een vogelperspectief mogelijk van 360 graden en vergemakkelijkt zo het parkeren;
- adaptieve snelheidsregelaar (Adaptive Cruise Control – ACC), die de afstand tot de voorligger meet en de snelheid daaraan aanpast. ACC stelt de automatische noodrem in werking als de afstand plots afneemt;
- rijstrookassistentie (Lane Keep Assist) met automatische stuurcorrectie en waarschuwing bij afwijking van rijstrook (Lane Departure Warning – LDW). Stuurt voorzichtig bij (en geeft zo nodig LDW-alarm) om te helpen vermijden dat de bestuurder onopzettelijk van zijn rijstrook afwijkt;
- waarschuwing voor langskomend verkeer (Rear Cross Traffic Alert). Het systeem gebruikt radarsensoren in de achterbumper om voorwerpen te detecteren die op maximaal 20 meter in een hoek van 90 graden links of rechts achter de wagen komen. Bijzonder nuttig bij het achteruit uit een parkeerplaats rijden met beperkte zichtbaarheid.
Puur rijplezier: vierwielaandrijving met koppelvectoring en een uitgebreid motoraanbod
Rijplezier en veiligheid ongeacht de omstandigheden zijn verzekerd dankzij de nieuwe intelligente vierwielaandrijving met koppelverctoring, het meest geraffineerde systeem in deze klasse. Twee elektrisch gestuurde, meervoudige plaatkoppelingen vervangen de gebruikelijke achterasdifferentieel. Zo wordt het vermogen veel nauwkeuriger aan elk wiel apart doorgegeven, ongeacht of de weg bezaaid is met grind dan wel nat, ijzig of besneeuwd is. In bochten gaat extra koppel naar het buitenste achterwiel wat onderstuur voorkomt en een nauwkeurigere controle mogelijk maakt. Het systeem reageert binnen een fractie van een seconde wanneer het gaspedaal wordt ingedrukt en houdt zo de auto stabieler en gemakkelijker te besturen in elke situatie. Het verder verbeterde FlexRide‑chassis legt de basis voor uitstekend rijgedrag in elke situatie. FlexRide past de schokdempers, de stuurinrichting, de gaspedaalreactie en de schakelpunten (bij automaten) aan, onafhankelijk of op basis van de modi ‘Standard’, ‘Sport’ of ‘Tour’ waaruit de bestuurder kan kiezen. De nieuwe centrale software die de rijmodus regelt, vormt het hart van het adaptieve chassis. Hij analyseert constant de informatie afkomstig van de sensoren en de instelling en herkent zo de persoonlijke rijstijl.
De Insignia Sports Tourer zal beschikbaar zijn met een reeks turbogeladen benzine- en dieselmotoren, samen met versnellingsbakken van de nieuwste generatie. Een absolute nieuwkomer is de uiterst efficiënte automatische achtversnellingsbak. Hij maakt indruk met het beste schakelcomfort van zijn klasse en zal in eerste instantie alleen verkrijgbaar zijn in combinatie met vierwielaandrijving.