Onze traditionele algehele “subjectieve” wandeling.
Wij waren er wel nog geen 95 keer bij, maar kunnen toch al van enige traditie gewagen als het gaat over onze algehele “subjectieve” wandeling, door de feestpaleizen van de Heizel, naar aanleiding van het door FEBIAC georganiseerde autosalon. Voor we er aan beginnen willen we een speciale vermelding voor de Isuzu-pick-up in zijn “Arctic” uitvoering. Krijgt van ons de symbolische “best off show” prijs wegens: “Ideale verhouding: Bedrijfswagen, vrijetijdswagen en een naar wij vermoeden ruime portie”fun”. Als je met deze uit de kluiten gewassen bolide op de baan gaat zal je zeker opvallen en je komt er overal mee. Alhoewel het centrum van Brugge of bij uitbreiding ander stadscentrum is misschien beter te vermijden.(www.isuzu.be)
Nu de wandeling:
We beginnen bij Ford. Even twijfel of we nu ST/RS fan blijven of dat we toch voor het “Vignale” label gaan. Mustang is natuurlijk ook niet te versmaden, tenslotte staat daar ook een paardje in het logo.
Voor de bedrijvers onder ons Connect, Transit en andere Ford Wildtracks zijn maar enkele niet te missen items van interesse.
Volvo moet zowat de enige zijn die dit jaar aan zijn historiek aandacht schenkt met een mooie Amazone die later deze maand in de Monte Carlo Historic van start gaat. Ze staat daar toch mooi te blinken tussen de nieuwe 90,s.
De Mazda MX5 hardtop “ I love it”. Met de nieuwe ingenieuze hard-top krijgt de Mx5 een soort “retro allure” die mij een beetje doet denken aan illustere voorganger als de Honda 800S of de Toyota 2000Gt.
De Tesla X model is naast voorzien van klapdeuren ook uitgerust met een zeer knap interieur. Dankzij de batterijen zijn er ook twee bagageruimtes…
Bij Land Rover en Jaguar staan ze met een grote “smile” op het gezicht. Het gamma van beide merken slaat aan bij diverse klanten en vult mekaar ook aan. De wereldprimeur Jaguar F-type is een nog mooiere bolide en de F-pace doet het enorm goed op de Belgische Markt . Bij Land Rover vooral aandacht voor de nieuwe Discovery.
Bij Hyundai is er veel aandacht voor de Ioniq en de nieuwe I30 de compacte middenklasser van het merk. Wij hadden ook aandacht voor de i20 waar Thierry Neuville, binnenkort in Monte Carlo van start gaat in het nieuwe WRC seizoen.
Voor ons was er ook wel aandacht voor de i20 en de H1 die voor de gelegenheid in een “Thierry Neuville” kleedje werden gestoken. Leuk uitvoering voor de sportliefhebbers.
Opel wil vooral aandacht trekken op zijn nieuwe Ampera-e, die in tegenstelling tot zijn voorganger, algeheel elektrisch is. Van Opel kunnen we nog heel wat verwachten in het komende jaar. Maar ook de raceversie van de Astra TRC leek ons er een voor fijnproevers.
Een verassing voor wat mij betreft,vind ik bij Nissan. De nieuwe Micra, heeft absoluut niks meer van doen met de Micra, waar onder ander mijn mama meer reed in de nineties. Het is een strakke sportief ogende auto geworden, speciaal op en In Europa gebouwd en afgestemd. De GTR is natuurlijk ook nog altijd zichzelf : Yammie!!
Mini is de naam, maar veel mini is er niet meer bij. Flinke sportieve bolides die nog wel het DNA hebben van hun illustere naamgever,maar mee doen met de grote. De nieuwe Mini Countryman Cooper als voorbeeld, beleeft hier zijn europrimeur.
Bij BMW is de primeur, voor de nieuwe 5 berline. Wij hadden vooral aandacht voor de BMW 3.0CSL Hommage R. Die deed ons even weg mijmeren, naar de jaren zeventig toen we CSL’sen op Zolder de EEG- Trophy zagen betwistten tegen brullende Jaguar’s.
Subaru blijft wellicht het meest miskende merk op de Belgische markt. Liefhebbers ga toch eens kijken naar een Levorgh, Forrester of natuurlijk WRX . Proeven is kopen zou ik denken. Lexus is stilaan zijn plaats aan het veroveren en zou graag over de 2000 wagens verkoopdrempel gaan in 2017 . De LC coupé zal daar zeker bij helpen in Hybride of benzine versie niet te missen.
Skoda, geeft een echte wereldprimeur meegebracht met hun nieuwe Octavia en Octavia Combi. Maar ook de recente Kodiaq mag eens van nabij bekeken worden. Een SUV die wel zijn plaats verdiend in dit segment.
Bij Audi staan er een resem Belgische primeurs voor u tewachten. A4 Avant g-tron, A5 Sportback of S5 Coupé. Wij lieten onze blik vooral waren over de Q2 . Ik vind het een bijzonder evenwichtig model met een aantrekkelijke lijn. Van Audi is geweten dat je ver kunt gaan in allerlei extra uitrusting en een goed product in huis haalt.
Porsche, moet ik nog meer vertellen? De nieuwe in de spotlight is de Panamera 4E- hybrid. Top, maar geef mij toch maar die wonderschone 911, die hier in een opvallend maar schitterend blauw word voorgesteld. I am in Love!!
Leon is de voornaam, Seat is de merknaam. Eventjes weggedeemsterd, komt Seat stilaan op volle kracht terug. Ook de SUV Ateca helpt mee timmeren.
Bij VW, is er natuurlijk een zeer breed gamma. Maar, de Golf neemt daar toch wel een bijzondere plaats. De nieuwe is voor het eerst te zien in België. Een Beetle Cabrio kan ik ook wel smaken of voor lange tochten een Caravelle of California. Niks mis mee…
Over Isuzu hadden we het in onze begingeneriek, een buitenbeen(tje) 😉 Suzuki dat is voor mij Vitara, maar ook hier is bv een Ignis ook een optie. Tussen haakjes , bijzonder aantrekkelijk personeel op de stand van beide merken.
Ssangyong is met zijn Tivoli verkozen tot VAB gezinswagen 2017 in de categorie 19.000€, dus top. Maar komt ook met iets unieks sportief de SRX Cup. Een kampioenschap die aan een betaalbare prijs de rallycross wil promoten met “pick-ups”. Laat maar komen zou ik zeggen.
Fuso? is leuk in brandweeruitvoering. Wilde niet iedereen in zijn jeugd “brandweertje”spelen.
Mitsubishi zal voor ons altijd verbonden zijn met Pajero maar er zijn zeker nog andere alternatieven, ASX en Outlander of PHEV om er maar een paar te noemen.
Toyota staat dit jaar voor de GT86,maar vooral de C-HR valt ons op. Bijzondere lijn, maar heel aantrekkelijk , misschien zelfs “Auto van het jaar”.
Fiat en zijn dochters , Alfa Romeo, Abarth en Jeep. Laten we wel wezen wie hier als autoliefhebber zijn gading niet vind, moet zich even laten onderzoeken. Mijn persoonlijke voorkeur gaat nu uit naar een 124 Spider , bij voorkeur de Abarth Versie. Ik bekeek ook net een internet verslag van “Jeremy” over de Alfa Guilia QV , en kan alleen zijn opinie volgen, SUPER. Maar ook de 500X of een 500c Sport( als het moet “595”), mag altijd voor mijn deur worden afgezet. We zullen er goed voor zorgen. Een Wrangler mag ook nog altijd.
Maserati , moet er nog zand zijn ! De “Levante” doet zijn intrede op de Belgische markt en zal in zijn segment wellicht heel wat enthousiasme wekken.
Mercedes, is moeilijk in deze korte omschrijving te vatten. Onze aandacht ging vooral naar alles met AMG logo, kan moeilijk anders. Mooi , ook de nieuwe GLA is een “toppertje” en wat ons zeker kon bekoren is de E klasse All Terrain. Deze allerruimste break, word op vrij discrete wijze, een all terrain voertuig met veel allure. Ik hou er wel van, discrete power,vooral in de onopvallende kleuren zoals hier vereist het haast een kennersoog om de verschillen te merken. Smart fortwo, of het nu electric of verbranding is, maakt mij altijd aan het glimlachen. Vergeet nooit onze ritje onder de Eifeltoren, bij de eerste voorstelling van de Smart.
Renault is vooral op zijn nieuwe Koleos gericht. Maar ook een Twingo GT is leuk en de nieuwe Scenic viel in de prijzen bij de VAB -Gezinswagen. De buren van Dacia hebben zo wat heel het gamma een nieuwe look gegeven en die ogen fris en monter.
Honda, NSX of Civic laat maar komen. De Civic in TCR versie,van bij Ginion Racing zou ikook wel even onder bips willen schuiven. Voor de F1 ben evenwel wat te oud geworden vrees ik. Dus zullen we met plezier supporteren voor Stoffel Van Doorne. Onze streekgenoot die in de F1, als Honda voor de goede krachtbron zorgt, beslist mooi prijzen zal aan mekaar rijgen. Nog even geduld..
Peugeot is vooral SUV die aandacht vraagt. Tijdens het Salon, won Peterhansel trouwens nog de Dakar met de Peugeot. De Cijfers 3008 of 5008 zeggen op zich misschien niet veel, maar zijn bijzonder geslaagde SUV ’s geworden die hun monovolume verleden vervangen door geslaagd design.
(foto: Willy Weyens)
Citroên staat in Brussel vooral voor C3, de laatste nieuwe sportief en leuk ogende stadsmobiel waar je met smaak heel wat richtingen uit kan. Dan is er nog DS, het “nieuwe” merk van De PSA groep, die voortbordurende op basis van Citroën,een elegantie en luxe modelreeks aan het uitbouwen is, wat ik bijzonder kan smaken. Als je dan toch een beetje anders wil zijn doe het in stijl.
Ook de Q modellen van Nissan’s premium merk Infiniti komen stilaan sterk opzetten. de nieuwe QX30 of de coupe Q60 zijn primeurs voor België.
Bij KIA tenslotte is het natuurlijk de Rio die aandacht vraagt en de Niro die wij bijzonder kunnen smaken. De Optima GT, mag ook wel wat aandacht.
En bij deze zit onze subjectieve wandeling langs de stand van de het Brussels Autosalon er al weer op. Mocht u dit nog lezen voor het einde van het salon. Aarzel niet en rep u naar Brussel, misschien kun je dan ook nog”Dreamcars” meepikken. Het is zeker dat de “autoliefhebbers” zich hier niet zullen vervelen wel integendeel.
Alain Mervilde.