Knokke Zoute Grand Prix 2016
’t Was donderdag al vrij druk en gezellig op de dijk van Knokke – Zoute, tijdens de technische controles van de Zoute Rally, één van de vijf evenementen die deel uitmaken van de Zoute GP.
Het evenement groeide in 7 jaar uit tot een evenement van internationale allure waar de “happy few” maar ook het grote publiek “en masse” op afkomen. Hebben ze gelijk? Absoluut. Kunnen er nog dingen beter, jawel. Maar daar hebben we het later, wel even over. Eerst een, Buitengewoon en zonder enige twijfel prachtig weekend !!!
Zoals gezegd waren we donderdag in de vroegte al present en konden zo op ons gemak genieten van de tentoongestelde wagens langs de Zoutelaan en op de Dijk. “Top Marques” evenement 1 van 5, laat je immers kennismaken met het neusje van de Zalm op ”auto exclusief” gebied. De diverse merken brengen er hun allerlaatste modellen, hier en daar aangevuld met een extra sportieve bolide of icoon uit het verleden. Zo waren we aan het likkebaarden, bij de Lamborghinistand waar een “cup” racer werd voorgesteld of bij de bloedrode Audi Quattro die in al zijn gebalde kracht stond te blinken. Alfa Romeo kwam er met de nieuwe Guilia en natuurlijk met de 4C. De felgele spider kon op heel wat bijval rekenen. Tesla, was er met het nieuwe Model X, de nieuwe monovolume, met vleugeldeuren en Maserati had er ook een bloedmooie klassieker bijgezet. Jaguar pakte dan weer uit met felgekleurde en prachtig beletterde exemplaren. Bentley en Maserati waren ook in de Zoutelaan present met hun SUV’s van de upperclass. Kortom wie nog wat euro’s te besteden heeft aan een nieuwe automobiel, kon hier in de betere klasse shoppen.
Ondertussen was de keuring van de oldtimerbolides die deelnamen aan de Zoute Rally volop aan de gang. FiVA papers werden gecontroleerd door de mensen van de BFOV en de transponders werden ingebouwd. Deze laatste moeten de organisatie in staat stellen alle bolides op elk moment te kunnen te kunnen volgen. Groot voordeel, om zo de wedstrijd in goede banen te leiden en bij calamiteit kunnen ze, onmiddellijk ingrijpen. Spijtig genoeg, zouden ze daar moeten gebruik van maken bij een ongeval waar één van de deelnemers betrokken raakte met vrij ernstige gevolgen, voor beide pilotes en de Mercedes 190sl.
Voor ons was het ondertussen tijd om de “Bonhams Marquee” binnen te wandelen. Evenement 2 van de Knokke Zoute GP. In vergelijk met de 2015 veiling leken het ons iets bescheidener juweeltjes te zijn die op de kopende medemens stonden te wachten. En jawel mijn vermoeden bleek gedeeltelijk juist . Geen super zeldzame Ferrari of Bugatti. Maar wel enkele “verborgen schatten” die op het eerste gezicht vrij “banaal” kunnen lijken, maar bij nader onderzoek enige of unieke exemplaren blijken te zijn, met een pedigree van hier tot in Tokio. “Malcom Barber” van Bonhams vond onze omschrijving “verborgen schatten” een fijne benadering. “Absoluut, ik denk dat de veiling hier wel een uitzonderlijke is tussen de vele die we jaarlijks organiseren. De “Bonhams Zoute” is in die mate specifiek dat er vooral een “lokaal” publiek op af komt. Die zijn niet echt op zoek naar de bolide of het juweel die na de koop, in een museum of streng bewaakte garage beland, maar eerder naar die leuke wagen die perfect in de garage kan, sleutel binnen handbereik en waar je leuke ritten mee kunt maken, wanneer je het wil. Daardoor zie je hier heelwat “recentere” aanbiedingen met net dat vleugje extra die ze toch speciaal maken.” Blijkt dat mijn inschatting niet mis was want er werd voor een aardige 4.4 miljoen Euro’s aan automobiele kunst verhandeld. De topper van de veiling een bloedmooie Lamborghini 350GT Coupé vond geen koper voor de passende prijs maar enkele Porsche’s met bijzondere allures haalden wel zeer hoge prijzen. Zo werd een “Rijkspolitie” 911 afgeklopt op 109.250€ en de PORSCHE 928 ‘PROTOTYPE’ club sport coupé vond een koper voor 253.000€. De 1955 Porsche 356 ‘pre A’ 1600 Speedster kon zelf worden afgetikt op 586.000€. Ik had mijn zinnen gezet op de Alfa Romeo Super Sprint Coupé, maar dat bleek, dan toch ook ver boven mijn mogelijkheden met een prijs van 235000€. Zonder meer een succes dus, zie ook: http://www.bonhams.com/auctions) waar je alle prijzen en details kunt terug vinden.
Om de verkeerschaos van Knokke en omgeving te vermijden besloten we op vrijdag de steven naar Zonnebeke te wenden, om daar, na een file op de A19 en menig omleidings kilometers ;-(, in het wondermooie kader van het: Passchendaele Museum 1917 te belanden. Daar konden de deelnemers van de Rally, de lunch gebruiken tijdens hun tocht door Vlaanderen. De wagens, die één voor één de poort kwamen binnen gedraaid werden er verwelkomd op de tonen van de doedelzakspelers en een vrij bescheiden publieke belangstelling. Dat laatste kon echter de pret niet drukken en zij die er wel waren, werden echt getrakteerd op een unieke belevenis. De omgeving en de tuinen van het museum blijken een ideaal kader om dergelijk gezelschap te ontvangen. Het gaf ons de gelegenheid om de pracht bolides en deelnemers te bewonderen onder ideale omstandigheden.
Wat de deelnemers betreft vielen er ons enkele VIP’s die ook bij het groot publiek niet onbekend zijn. Voor de dames, onder onze lezers, U mistte Stan Van Samang die met een klassieke Audi onderweg was of nog ex premier Guy Verhofstadt met een 356 cabrio op de baan, maar ook Wim Opbrouck was van de partij. Echte piloten herkenden we dan in Enzo Ide kersvers Europees Kampioen, Geoffry Van Hooydonck of nog Jochen Mass die de “chauffeur” mocht zijn van Pierre Darge de “eminence grise” van de autojournalistiek. Ook Ph. Cracco, “mister Rodania” werd door menigeen herkend. Zijn Italiaanse schone kan ook op veel bijval rekenen bij de kenners. In hetzelfde item zouden we ook nog Gert Verhulst en ex Nederlands Premier Balkenende herkennen op zaterdag.
Georges Van Oosten, parkoersbouwer van de Zoute Gp mag alweer een pluim op zijn Hoed steken, want alle deelnemers waren unaniem lovend over het voor hen uitgestippelde parkoers. Zeer gevarieerd en vlot rijdend, mooie omgeving, weinig industrieterreinen en veel groen. Zo beschreef Pierre Darge ons zijn dagbesteding als Co-piloot van Jochen Mass in de Mercedes “417”. “Je kunt je saaiere momenten bedenken om nog eens naar Vlaanderen af te zakken”.
Eddy Joosen, voor raceliefhebbers zeker geen onbekende…. Fungeert hier in de organisatie als ”rally marshal” . “Ja wij verkennen en bekijken alle eventuele heikele situaties op en rond het parkoers. Alles verloopt tot hiertoe zeer vlot. We zijn geen 0 wagen, maar snijden af waar nodig en kunnen dan ingrijpen op de moment, vooraleer de deelnemers passeren. Een van de 0 wagens is natuurlijk de “Rijkswacht 911” die voor mij altijd warme herinnering oproept. In mijn jeugd mocht ik naast mij pa, in gelijkaardige model, soms eens meerijden.
De bemanning bestaande uit twee politiemannen, waren ook bijzonder tevreden over route en verloop. “Ja, ideaal weer, vlotte route , we kunnen ons best vinden in dit parkoers.
Enige info over de deelnemende bolides willen wij u best meegeven. Het lijkt mij echter vrij nutteloos om u hier een opsomming en technisch uitleg te gaan geven over 195 deelnemende wagens. Het bijgevoegd fotomateriaal zal u overtuigen van de hoogstaande kwaliteit van elke deelnemende wagen.
Op zaterdag, trotseerden we dan weer alle valkuilen en omleidingen, rond Knokke om de aankomst van de bolides mee te maken op de Dijk. (Een ritje Oostkamp – Knokke klokte af op 45’). Eens de snelweg zal afgewerkt zijn, mogen we echter veel vlotter verkeer verhopen, nog een beetje geduld. T’is voor volgend jaar! Hopelijk, en hier gaan we even de kritische toer op, is dan ook iets gedaan aan het parkeerprobleem. Prima geregeld denk je dan. Publieksparking (10€) voorzien achter het station, maar gratis shuttle tot aan het Albertplein…. Na 35 minuten wachtten op de Shuttle, zijn we dan maar te voet gegaan. En na onze fotoreportage op de Dijk te hebben afgewerkt rekenend op de Shuttle, zijn we na 30’ minuten geduld, weer te voet gegaan. T’is soms moeilijk werken als journalist …. en der was ook een massa volk.
Niet teveel geklaagd echter, we kwamen terug met een vat vol prachtige beelden en indrukken. Die er ons van overtuigen, dat de Knokke Zoute GP is uitgegroeid tot het evenement van de oldtimerkalender die het brede publiek en alle liefhebbers kan aanspreken. Voor de prestigieuze Concours verwijzen we u graag door naar collega Vincent Arpons, die er voor ons aanwezig was. Voor de Porsche liefhebbers verwijzen we u graag naar Wilfried Geerts zijn reportage. Ook de ”GTtour “ wellicht de grootste verzameling van recentere superbolides kon ook op uitermate grote belangstelling rekenen.
Het Weekend van Oktober 2017 staat dus al weer in onze agenda met stip genoteerd. Voor zij die zolang niet kunnen wachten. De Sotogrande Gp. gaat door van 24/28 mei 2017. Zelfde opzet, zelfde organisatie op een exotische locatie in Spanje. Je zou het voor minder op de kalender zetten.
Alain MERVILDE