Verslag en fotoreportage 24 Uren van ZOLDER 2015 WILFRIED GEERTS

24 Hours of Zolder: drie op een rij voor Belgium Racing
 
Porsche en BMW grote triomfators van succeseditie, 5de zege voor Marc Goossens
De 37ste editie van de 24 Hours of Zolder is een sportief en extra sportief succes geworden. 25.000 toeschouwers zagen hoe de strijd tussen de open prototypes en de GT-wagens uiteindelijk in het voordeel van deze laatste categorie beslecht werd. Marc Goossens, Dylan Derdaele, de Nederlander Peter Hoevenaers en de Duitser Kenneth Heyer bezorgden in een Porsche 991 Cup het Limburgse team Belgium Racing een derde opeenvolgende zege; voor Marc Goossens meteen de vijfde overwinning in de Zolderse race. Hiermee komt de Gelenaar op één zege van het record van Anthony Kumpen, die al vroeg uit de race verdween. De tweede plaats was in Zolder voor de gedoodverfde favorieten in de Wolf GB08 en Belgium Racing maakte met een derde plek voor de tweede Porsche 911 van het team zijn thuissucces compleet.
Het werd een mooie sportieve strijd in Zolder, tijdens de 37ste editie van de 24 Hours of Zolder. Vier wagens wisselden elkaar vooraan af. Vanaf de eerste ronden nam de Avalon Racing Wolf GB08 van Bellarosa-Belotti-Geoffroy de leiding, maar echt een kloof slaan, lukte niet voor de Italiaanse CN Prototype. Zowel de Deldiche Racing Norma (De Cock-Dejonghe-Joosen-Bouillon-Houthoofd) als de Bas Koeten Racing Wolf GB08 van Knap-Van Splunteren-Cools-Breukers en de Porsche 911 van de latere winnaars zouden ook vooraan komen postvatten. Ondertussen verloren we de andere Wolf van het Nederlandse team Bas Koeten, met aan het stuur uiteraard Anthony Kumpen, Frank Beliën, Louis Machiels en Bert Longin (motor). Bij de favorieten viel ook de Deldiche Racing Norma weg, met een defecte versnellingsbak.
Tijdens de nacht kantelde de race in het voordeel van de Porsche 911, zeker na de problemen met de kabel van de versnellingsbak op de Wolf GB08 van Ivan Bellarosa. Belgium Racing nam in de loop van de voormiddag de leiding in handen en gaf die niet meer af. Winst dus voor Marc Goossens, Dylan Derdaele, de Nederlander Peter Hoevenaers en de Duitser Kenneth Heyer, voor Bellarosa (Ita)-Belotti (Ita)-Geoffroy (winst in Divisie Prototype) en de tweede Belgium Racing Porsche 991 Cup van Thiers-Thiers-De Laet-Hoogaars-Maassen, schitterend teruggekeerd na een ongeval vroeg in de wedstrijd.
Marc Goossens: “Uiteraard is het schitterend om een vijfde zege te behalen, maar let op mijn jonge teamgenoot Dylan Derdaele. Hij is ondertussen ook al aan drie zeges toe en hij heeft nog heel wat jaren te gaan. Deze zege is een moeilijke geweest, want wij hebben een hoog tempo moeten aanhouden zonder echt in staat te zijn om de Wolf op snelheid te pakken. Dat de race in ons voordeel uitdraait, dat is uithoudingsracerij en dat maakt het ook zo mooi.”
Derdaele en Hoevenaars wonnen ook de beide manches van het BRCC tijdens deze race en komen aan de leiding van het Belgische circuitkampioenschap.
En dan BMW…
Knap-Van Splunteren-Cools-Breukers werden vierde in een Wolf GB08 en wat dan volgde, is een waar succesverhaal voor de BMW M235i Racing Cup. De nieuwe competitie stond voor het eerst aan de start van de 24 Hours of Zolder en van de 11 gestarte BMW M235i finishten er… 11 in de top 17! Geen enkele van de Duitse berlines kende een groot probleem. Niet alleen wonnen Kox-Kox-Retera-Menten-Dreszer hun competitie, maar ze werden ook 5de algemeen en eerste toerwagen. In de Divisie Toerwagen was de top 7 voor de BMW M235i en enkel de BMW 120d van De Vocht-Van Loo-Meulders-Piessens kon zich aan de finish tussen de elf BMW M235i nestelen (tevens winnaar T1). In die BMW M235i Racing Cup werd Fred Bouvy 6de en 11de algemeen.
Jos Menten: “Wat een wagen, zo betrouwbaar en zo aangenaam om mee te racen. Ik ben heel blij met dit resultaat en ben enorm onder de indruk van de auto. Ik ben ook blij dat deze race in onze regio weer leeft!”
In de klassen
Verder in de diverse klassen waren er zeges voor Blue Berry Racing Team met Haub-Van Dongen-Snoeks-Van Dongen (Praga – P2), Thienpont-Sels-Van Gansen-De Clerq-Barten (Saker – GT3), Sluys-Colembie-Dupont-Heinz-Verhagen (BMW – S1), Kroll-Kroll-Eggimann-Kroll-Kupper (BMW – T2), Van Samang-Serck-Van Samang-Beckers (MINI – T3) en Van de Water-Van de Water-Beyers-Deckers (BMW – T5).
Pechvogels
De voornaamste pechvogels, naast de auto van Kumpen en co, waren zonder meer de Comparex Racing BMW van Steve Vanbellingen, die na een moeilijke race alsnog 22ste werd, en de Verybold Porsche van onder meer Angelique Detavernier, 24ste aan de meet, nadat een top 5 lang mogelijk was geweest.
Last but not least was er nog de spannende strijd bij de BMW Clubsport Trophy, de meest standaard van alle deelnemende wagens. De zege was er voor Eyckmans-Bonnet-Heroes-Heroes-Corten, waarbij de jonge Limburger Gregory Eyckmans de zoon is van Tony Eyckmans, al jaren Hoofd Veiligheid van Circuit Zolder. De BMW van Skylimit Yokohama Racing Team van Convents-Convents-Hermans-Raymakers werd tweede, de Porsche 911 van het team gaf vroegtijdig op.
“Hiermee kunnen we deze mooie editie afsluiten”, weet ook General Manager van World on Wheels @ Circuit Zolder, Thierry Deflandre. “We hebben 61 wagens aan de start gezien, 25.000 toeschouwers en we hadden stralend weer. Meer hebben we niet nodig om vanaf nu hard aan de 38ste editie te gaan werken. Overigens wie wil binnenkort op 2BE alles nog eens herbeleven in de Aftermovie 24 Hours of Zolder. ”
(einde)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait