Nieuwe Ford Focus 2015 : Efficiënt Plezier    reportage: Alain Mervilde

Ik ben er nog niet helemaal uit. Of de Nieuwe Focus is, in de eerste plaats een efficiënt plezier, of een plezier die ook efficiënt uit de hoek komt. Eén ding is zeker, deze 4de evolutie van de  Ford Focus  is een topper in zijn segment of zelfs hoger.  

Bij de eerste kennismaking die ons van Groot Bijgaarden, over Vlaams Brabantse wegen en door de Vlaamse Ardennen naar de “Mont de l’Encluse” bracht, hadden we constant een glimlach op het gezicht. Het is zelden, dat je bij een “roadtrip” met een nieuwe auto het gevoel hebt “van dit zit hier snor”. De nieuwe  Ford Focus zat ons meteen als gegoten.
 Al bij het instappen waren we meteen op vertrouwd terrein. Zo van “dit hebben we al gezien, maar deze keer is het nog beter”. We vonden meteen een ideale zit en hadden meteen de nodige knoppen gevonden. Toch die, nodig zijn om de rit te volmaken. Alle mogelijkheden onder de knie krijgen vraagt wellicht, veel grondiger studie en aanpassing. Maar alles binnen de stuurcabine is doordacht en overzichtelijk.
De rit zelf verliep in weinig ideale omstandigheden. Mistig, mottig, regen en stortregen, waren nochtans heel de dag onze compagnons. Dus je kunt je voorstellen, langs boerenwegels met vers gerooide mais en bietenpulp. ’t Was voortdurend alert zijn en opletten geblazen maar op geen enkel moment waren we ongerust. De Focus deed op alle momenten wat gevraagd werd en liet ons al zijn kwaliteiten blijken. Ook op de snelweg in hels verkeer of langs vlaamse wegen waar het onderhoud “vergeten” werd staathij zijn mannetje en op ieder commando reageert de Focus alert.
Zoals Guy Mathot “dynamics manager” in Lommel ons eerder verzekerde “fun to drive” staat bij Ford heel hoog op het “to do lijstje” wanneer ze en nieuw model op de markt zetten.  Wij zijn alvast overtuigd.
In de persmap samengevat:
 
De nieuwe Focus is onmiddellijk herkenbaar aan zijn slanke nieuwe design met krachtig Fordgezicht en aan zijn hertekende interieur.
 
Gamma opgewaardeerde motoren voor Europa levert verwachte verbruikswinst tot 19 procent en omvat nieuwe 1,5 liter EcoBoost en 1,5 liter TDCi
 
Befaamd rijgedrag van Focus nog verbeterd dankzij stijvere voorkant, herwerkte ophanging en schokdempers, elektrische stuurbekrachtiging en allereerste ‘Enhanced Transitional Stability’-systeem
 
Nieuwe Focus introduceert SYNC 2-connectiviteitssysteem in Europa, inclusief aanraakkleurenscherm en verbeterde spraakbediening voor eenvoudige toegang tot audio, navigatie, airconditioning en mobiele telefonie
 
Nieuwe Focus introduceert handenvrij parkeersysteem voor haaks parkeren. Helpt bestuurders achteruit te parkeren in een parkeerplaats naast andere wagens
 
Prijzen voor België op het moment van lancering : vanaf € 16.100 (1.6 TI-VCT 85 pk –Ambiente), € 19.000 (1.0 EcoBoost 100 pk – Trend), € 20.250 (1.6 TDCi 95 pk – Trend).
Clipper : + € 750
Geraffineerd design
De nieuwe Focus is in België verkrijgbaar als vijfdeurs en break en oogt in bv. de nieuwe koetswerkkleur Deep Impact Blue lager en breder dankzij zijn nieuwe motorkap, neus en radiatorrooster. De motorkap kreeg een dynamische vormgeving van de A-stijlen tot de hoeken van het bovenste deel van het omgekeerd trapeziumvormige radiatorrooster om een krachtige, trotse look af te leveren.
De fijnere, gebeitelde koplampen en langgerekte mistkoplampen dragen bij tot de meer gedurfde voorpartij. Subtiele chroomdetails versterken de elegante uitstraling terwijl de achterkant van de auto er slanker uitziet met de nieuwe indeling van de achterklep en de dunnere achterlichten.
Voor het ontwerp van het nieuwe Focus-interieur luisterde Ford naar de feedback van zijn klanten en antwoordden we met een intuïtievere lay-out en minder knoppen en schakelaars op het stuur en de middenconsole. De nieuwe satijnzwarte bekleding en chroomdetails dragen bij tot een zuiverdere, modernere look.
Het opbergvak in de hertekende middenconsole werd groter en beschikt over een nieuwe, verschuifbare geïntegreerde armsteun. De verstelbare console biedt plaats aan een hele waaier aan flessen en bekers en kan tegelijk een literfles en een beker van 0,4 liter bevatten. Focusklanten genieten ook het stilste interieur in deze klasse, dankzij dikkere tapijten, dikkere zijruiten en een betere isolatie van de motorwieg.
Laag verbruik, veel rijplezier
De nieuwe Focus verbruikt tot 19 procent minder brandstof dan het huidige model en kan bogen op een sterk verlaagde CO2-uitstoot voor het hele gamma.
De Nieuwe Focus blijft ook verkrijgbaar met de 1,0 liter EcoBoost-benzinemotor met 100 pk eneen CO2-uitstoot van 99 g/km, waarvan de vorige versie eerder dit jaar als eerste compacte benzinemiddenklasser zonder hybridetechnologie in Europa minder dan 100 g/km CO2 uitstootte.
De nieuwe Focus zal ook worden aangeboden met Fords nieuwe zuinige 1,5 liter EcoBoostbenzinemotor met 150 of 182 pk en een nieuwe zestrapsautomaat. In combinatie met de handgeschakelde zesversnellingsbak verbruikt deze motor zeven procent minder brandstof dan de even krachtige 1,6 liter EcoBoost-motor uit het vorige model. Vanaf 2015 zal hij ook worden aangeboden met een zestrapsautomaat.
Fords nieuwe 120 pk sterke 1,5 liter TDCi-dieselmotor met PowerShift-zestrapsautomaat zal naar verwachting 19 procent zuiniger zijn dan de huidige Focus 2.0 TDCi 115 met PowerShift.
Het 150 pk-model met handgeschakelde zesversnellingsbak zal 15 procent zuiniger zijn dan het 140 pk-model dat hij vervangt.
Met zijn geoptimaliseerde rij- en stuurgedrag tilt de nieuwe Focus de toonaangevende dynamiek en het befaamde rijplezier van het model naar nieuwe hoogten. De Ford-ingenieurs hebben een solider en responsiever rijgedrag en een betere feedback gecreëerd door de structurele stijfheid vooraan te verhogen, de geometrie van de ophanging te herzien, de laterale stijfheid van de ophangingslagers, die een invloed hebben op het stuurgedrag, te verhogen en de schokdempers anders af te stellen.
De elektrische stuurbekrachtiging werd eveneens onder handen genomen, zodat de bestuurder zich nog meer een voelt met de weg. Fords ‘Enhanced Transitional Stability’-systeem, een primeur voor de autosector, volgt de rijsnelheid en de stuurinput van de bestuurder op om verlies van tractie te voorspellen nog voor het gebeurt en activeert wanneer nodig de elektronische stabiliteitscontrole om de veiligheid te verhogen en elke rit soepeler te laten verlopen.
De nieuwe Focus wordt ook leverbaar met schakelhendels, zodat de bestuurder kan schakelen terwijl hij zijn handen op het stuur houdt. Schakelhendels zullen als optie verkrijgbaar zijn op alle automatische en PowerShift-transmissies voor de diesel- en benzinemotoren.
De alom geprezen rijervaring werd nog verder verfijnd met een lager niveau van lawaai, trillingen en hardheid, en verzekert een onovertroffen interieurstilte in de Focus, die bijdraagt tot een meer ontspannen en stressvrije omgeving.
Aanraakscherm met SYNC 2
De nieuwe Focus wordt als eerste auto in Europa uitgerust met SYNC 2, Fords geavanceerde connectiviteitssysteem. SYNC 2 omvat een 8″-aanraakkleurenscherm in hoge resolutie en een geavanceerde spraakbediening voor het audio- en navigatiesysteem, de airconditioning en mobiele telefoons.Het navigatiesysteem van SYNC 2 krijgt als primeur voor Europa ook een opgedeeld schermmet meer informatie over kruispunten, spraaksynthese voor straatnamen, een 3D-weergave van op- en afritten en bezienswaardigheden, en een MICHELIN-gids.De bestuurder kan het volledige navigatieadres in een keer uitspreken en het systeem vragen een bepaalde artiest te ‘spelen’. De Voice Control-knop indrukken en zeggen “ik heb honger” volstaat om een lijst met restaurants in de buurt te zien, die u vervolgens kunt instellen in het navigatiesysteem.
Geavanceerde rijtechnologie
De nieuwe Focus is de eerste Ford die Perpendicular Parking aanbiedt, nieuwe handenvrije parkeertechnologie die bestuurders helpt achteruit tussen andere wagens in te parkeren.
De huidige Focus lanceerde Active Park Assist, een parkeerhulpsysteem voor evenwijdig met de weg parkeren, dat met een druk op de knop aan de hand van ultrasone sensoren bepaalt of een parkeerplaats geschikt is en de stuurbewegingen voor zijn rekening neemt, terwijl de bestuurder het gas- en rempedaal bedient. Dankzij twee nieuwe sensoren in de achterkant van de nieuwe Focus kan Perpendicular Parking hetzelfde doen bij dwars parkeren.
Dankzij die extra sensoren kan Ford nu voor het eerst in Europa ook technologie aanbieden die bestuurders helpt om een parkeerplaats uit te rijden:
• Cross Traffic Alert waarschuwt bestuurders die achteruit een parkeerplaats uitrijden voor wagens in de buurt die hen dwarsen. Het systeem steunt daarvoor op een radar met een bereik tot 40 meter en geeft drie afzonderlijke waarschuwingssignalen als het een naderende wagen detecteert.
• Park-Out Assist helpt bestuurders wanneer ze een parkeerplaats evenwijdig met de weg uitrijden. De bestuurder kiest links of rechts, waarna het systeem zorgt voor de
stuurbewegingen terwijl de bestuurder het gas- en rempedaal bedient.
Ford verbeterde ook zijn Active City Stop dat ongevallen helpt te voorkomen door middel van sensoren vooraan op de wagen. Die sensoren zoeken naar stationaire voorwerpen op de weg voor de wagen en bereiden de remmen voor wanneer de bestuurder dat voorwerp te snel nadert. Als de bestuurder nog steeds niet reageert, vermindert het systeem het motorkoppel en remt het de wagen af om de impactsnelheid te verlagen. Active City Stop is op de nieuwe Focus actief bij snelheden tot 50 km/u in plaats van 30 km/u.
Het ‘Active Braking’-systeem werkt op ongeveer dezelfde wijze als Active City Stop, maar dan voor bewegende voorwerpen en bij snelheden tussen 8 en 180 km/u. Het ondersteunt bestuurders dus ook bij hogere snelheden (op de snelweg bijvoorbeeld) door waarschuwingen te geven en de auto wanneer nodig af te remmen.
De gekende adaptieve snelheidsregelaar helpt Focus-bestuurders een bepaalde afstand aan te houden ten opzichte van voorliggers, ook wanneer die snelheid lager ligt dan de ingestelde kruissnelheid. Voor momenten waarop de adaptieve snelheidsregelaar niet actief is, introduceert Ford het systeem ‘Europe Distance Indication’, dat bestuurders in staat stelt om de afstand in te stellen die ze willen aanhouden ten opzichte van hun voorliggers. Als de bestuurder dichterbij komt, geeft het dashboardscherm een waarschuwing in drie fases weer, van grijs over geel tot rood.
De nieuwe Focus krijgt ook voor het eerst de MyKey-technologie van Ford. MyKey stelt eigenaars in staat om een sleutel te programmeren, doorgaans voor jongere bestuurders, die de topsnelheid beperkt, het maximumvermogen van het audiosysteem verlaagt en de wagen zelfs helemaal uitschakelt wanneer de bestuurder en passagiers geen gordel om hebben. Het systeem kan ook voorkomen dat veiligheidstechnologieën worden uitgeschakeld.
Klare kijk op de weg
Het verbeterde Adaptive Front Lighting System stemt de lichtbundel van de nieuwe bixenonkoplampen nu optimaal af op de weg. Het systeem houdt rekening met de lichtsterkte rond de wagen en met objecten op de weg voor de wagen, en past op basis daarvan de lichtbundelhoek en -intensiteit van de koplampen aan. Het heeft daarvoor zeven instellingen, afhankelijk van de rijsnelheid, de stuurhoek van de wagen en de afstand tot een object voor de wagen.
Bij hoge snelheden, zoals op de autosnelweg, worden de koplampen hoger ingesteld, zodat men een langere, rechtere lichtbundel krijgt die ervoor zorgt dat men verder kan zien. In de stad, waar tegen lagere snelheid wordt gereden en de straatverlichting krachtiger is, wordt de lichtbundel verbreed en meer naar beneden gericht om de weg net voor de auto sterker te verlichten. Bij het nemen van een bocht tegen lagere snelheid verlicht het systeem ook de zijkant van de weg om fietsers en voetgangers beter zichtbaar te maken. Bij hogere snelheden ondersteunt het systeem de bestuurder dan weer door het licht verder in de bocht te laten schijnen.
De nieuwe Focus blijft innovatieve voorzieningen aanbieden die bestuurders waarderen en waar ze op vertrouwen, zoals de unieke deurrandbescherming die toevallige schade voorkomt door in een fractie van een seconde een beschermende flap over de deurrand te schuiven wanneer die wordt geopend.
De nieuwe Focus beschikt over tal van nieuwe, baanbrekende voorzieningen en technologieën, maar tegelijk werd dit jongste model verfijnd en vereenvoudigd,” vertelt Jim
Baumbick, global C-car vehicle line director bij Ford. “Het geavanceerde nieuwe design heeft de Focus zowel vanbinnen als vanbuiten een nieuwe, frisse en moderne stijl gegeven, maar de ziel van de Focus schuilt nog steeds in het rijplezier dat u ervaart wanneer u aan het stuur zit. Op dat vlak werden er geen compromissen gesloten. Integendeel, we hebben het nog verbeterd.”
 
Ford zal ook de nieuwe Focus ST aanbieden, die tijdens het Goodwood Festival of Speed in het Verenigd Koninkrijk werd onthuld. Als primeur wordt hij later dit jaar in heel Europa verkrijgbaar met een benzinemotor en een diesel. De meest geavanceerde Focus ST tot nog toe biedt nieuwe chassiscontroletechnologieën, een specifieke afstelling van de ophanging en stuurinrichting en specifieke banden die een nog responsiever, evenwichtiger en verfijnder rijgedrag verzekeren.
Ford lanceerde de eerste Focus in 1998. Sindsdien vonden wereldwijd al meer dan 12 miljoen exemplaren een eigenaar, waaronder 6,9 miljoen in Europa, waar Ford om de 90 seconden een nieuwe Focus bouwt. Om te kunnen voldoen aan de groeiende vraag naar de Focus, die in meer dan 140 landen wordt verkocht, heeft Ford zijn wereldwijde productiecapaciteit voor de wagen verhoogd in acht fabrieken op vier continenten. De fabrieken in Duitsland, de Verenigde Staten, Rusland, China, Thailand, Vietnam, Taiwan en Argentinië hebben een gezamenlijke productiecapaciteit van meer dan 1,5 miljoen Focussen per jaar.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait