Al in 2013 schotelde Tesla ons haar “Model S” voor. Een sedan met een elektromotor op de achteras. Deze was voorzien van de nodige pk’s en verschafte ons bovendien van een aanvaardbaar bereik. Nu komt Tesla op de proppen met haar “Model S Dual Motor”. Een Model S met hoogtechnologisch vernuft die we begin 2016 ook op de Tesla SUV “Model X” zullen terugvinden.
“What’s in the name”
Zoals de naam ons vertelt zoeft de 4-wielaangedreven Model S Dual Motor op 2 motoren. De sportiefste versie (P85D) beschikt over een heuse renstal die ons traploos met haast 700 paardjes lanceert. De verdeling over 2 motoren is uiterst efficiënt, zo wordt elk wiel op de milliseconde na voorzien van de gevraagde dosis koppel. Omwille van het feit dat assen niet met elkaar gekoppeld hoefden te worden verliest de sedan geen greintje aan energie. Dit beïnvloedt het bereik in danige mate dat deze vierwielaangedreven Model S, een groter bereik blijkt te hebben dan zijn broer die over een enkele motor beschikt. De wagen spurt maar liefst van 0 naar 100 in 3,4 seconden. Razendsnel, want elektrische motoren behoeven geen versnellingsbak. Dit alles zo sereen, zonder toeters en bellen. Rijgedrag en de afstelling van de functies in de wagen hebben uiteraard een grote invloed op het bereik. Toch claimt Tesla dat de wagen in het beste geval een bereik heeft van haast 500km. Zo kun je op Tesla’s site gemakkelijk de bepalende factoren gaan simuleren en zien in welke mate deze het bereik beïnvloeden.
“Opladen en wegwezen”
Naast de mogelijkheid om de Tesla thuis op te laden, wat zowat 95% van de tesla-gebruikers doen, bestaan er ook Supercharger-stations. Deze maken het mogelijk de batterij in 20 minuten tot halverwege opladen. Elk station telt ook meerdere laadpunten. Tesla plaatste de superchargers op strategische plaatsen met genoeg nutsvoorzieningen om de gebruikers even te laten uitrusten. Momenteel zijn deze laadstations al beschikbaar in Gent, Antwerpen en Brussel. Op de site van Tesla België kun je met gemak alle laadstations in de wereld terugvinden. De accu van de wagen thuis via de netstroom opladen neemt echter veel meer tijd in beslag.
Autopilot = Veiligheid en comfort
De Tesla “autopilot” steunt op 4 pijlers. Een systeem die een radar, twee camera’s, een 360° ultrasonisch sonarsysteem en een GPS combineert. De radar leest alles wat ver vooruit de wagen beweegt. Sneeuw, mist stof hinderen deze niet. De camera’s detecteren op hun beurt oversteekplaatsen, verkeerborden en stoplichten. Daarnaast werken ze als back-up voor de data die de radar binnenbrengt. Het sonarsysteem leest werkelijk alles ver rondom de wagen. Kinderen, honden, paaltjes, andere wagens, noem maar op. Deze sensoren blijven in werking afgezien welke snelheid het voertuig aanneemt. En als laatste worden deze systemen gekoppeld aan de GSP van de wagen. Half ingeschakeld corrigeert het systeem netjes ongewenste manoeuvres. Schakel je de autopilot volledig in, dan rijdt de auto helemaal van zelf. Als je dan bijvoorbeeld van rijstrook wenst te veranderen, hoef je enkel de richtingaanwijzer aan te toetsen. Indien nodig verandert de auto ook zelf van rijstrook en stopt hij als de verkeerssituatie het vereist. De wagen leest ook de snelheidsbeperkingen en past zijn tempo automatisch aan. Eenmaal ter bestemming zoekt het autopilotsysteem een parkeerplaats uit en vervolgens parkeert het de wagen netjes. Elon Musk vermelde in oktober vorig jaar al dat Tesla de “autopilot” implementeerde op alle wagens die sinds eind september 2014 van de band rolden. Alle hardware is momenteel voorzien om de wagen autonoom te laten rijden, maar de software wordt nog steeds verder ontwikkeld. Nieuwe software-updates zullen het systeem nog intelligenter moeten maken. Het systeem kan je voorlopig als een cruisecontrol aanzien, de bestuurder blijft verantwoordelijk en dient nog steeds de aandacht op het verkeer te vestigen. Tesla wil in de komende 3 à 4 jaar het systeem op punt hebben om geheel autonoom te rijden.
Model S aan de top.
Gebruiker of fan zijn van Tesla is al een statement op zich. Met de wagen kun je overal komen. De stad, de snelweg en zelfs op het circuit kan de wagen best zijn mannetje staan. Met zijn innovatie en sierlijke lijn doet Model S wel meerdere hoofden draaien. App-ontwikkelaar “Eleks” speelde mooi in op de noden van de Tesla-beziter en ontwikkelde een app waarmee je zowel de centrale vergrendeling, de koplampen en de verwarming van op afstand kan bedienen. Verder geeft de app je de nodige info over de kilometerstand en het resterende bereik. Dat Tesla het Apple onder de auto’s is staat als een paal boven water. De autofabrikant valt in de smaak bij iedereen die verzot is op de laatste nieuwe technologie. In 2014 kende de verkoop van elektrische wagens in België een stijging van 155%. De elektrische wagens dekten 0,14% van de totale Belgische autoverkoop, en Tesla’s Model S prijkte daarbij aan de top en ging meer dan 500 maal over de toonbank in 2014. We mogen dus spreken van een groei in dit segment. De toevoeging van Model S Dual Motor en de nakende release van de Model X laat ons vermoeden dat die stijgende lijn enkel kan aanhouden.
Autoproducent met een missie.
Dat Elon Musk (CEO van Tesla en SpaceX) zijn eigen visie heeft inzake mobiliteit in toekomst, konden we onder meer al afleiden toen hij destijds “hyperloop” voorstelde. Een conceptueel transportsysteem met luchtdrukbuizen en persoonscapsules die zich verplaatsen met een maximale snelheid van 1200km per uur. Als CEO en Chief Designer bij SpaceX zorgde Musk ook al voor verrassende successen. Elon Musk’s missie is na 10 jaar nog steeds dezelfde. Tesla wil de opkomst van elektrische wagens versnellen. Om in dat opzet te slagen heeft Tesla een fortuin besteed om de nodige technologieën te ontwikkelen.
Het bedrijf gaf vervolgens al haar patenten vrij en hoopt andere autofabrikanten aan te zetten tot het produceren van elektrische wagens. Zo mogen we dit jaar nog een Mercedes B-klasse verwachten met Tesla’s technologie. Wat aanvankelijk bij velen sceptisch onthaald werd zit er nu dus toch aan te komen.
Tekst & Foto’s: Collage d’Images